Domů » Rady

Rady

Křeče mohou být v zimě častější

Křeče mohou být v zimě častější

Většina cyklistů, ji při svých jízdách potkala. Setkání s ní bývá velmi nepříjemné, a tak je užitečné vědět, jak se jí alespoň částečně vyhnout. A protože má křeč ráda zimu a chlad, je ten ideální čas, kouknou se jí na její ostrý zoubek.

Pojďme se nejdříve odborně poučit z 5. vydání Velkého lékařského slovníku od Doc. MUDr. Martina Vokurky, CSc. a MUDr. Jana Huga, kteří ve své objemné publikaci uvádějí:  „Křeče jsou déle trvající bolestivé stahy svalu nebo svalové skupiny. Mají buď charakter trvalého stažení (tonická k.), nebo rytmických stahů (konická k.). Příčin křečí je mnoho, mohou být na různé úrovni řízení svalů. Běžně křeče, zejména dolních končetin, mohou vznikat vlivem únavy, iontové nerovnováhy, častější jsou žilní nedostatečnosti.“ Řečeno slovy laika sval ztuhne v bolestivém napětí.

Navazujeme na dříve publikovaný článek S křečí daleko nedojedete: jak na ně

 

Jste zmrzlí, žízniví, kyselí nebo špatně šlapete?

I přes ve sportovních kruzích velmi rozšířený názor, že křeče jsou výhradním důsledkem akutního nedostatku hořčíku (magnezia), bývá příčin celá řada. Na tuto skutečnost poukazuje například ve své knize „Jak se léčit vhodnou stravou“ odborník na sportovní medicínu a autor mnoha populárních publikací o zdravém životním stylu Dr. Jörg Zittlau. Ten ve své publikaci uvádí, že křeč bývá obvykle výsledkem souhry několika nepříznivých faktorů, a pokud váš akutní nepříjemný stav vyřešilo pouhé okamžité podání hořčíku, je velmi pravděpodobné, že je vaše mysl silnější, než tělo, které dostalo z mozku informaci, že po pilulce (nápoji, gelu apod.) se vše rychle zlepší. Nicméně velké procento nepříjemných křečových excesů bývá dle Dr. Zittlau s velkou pravděpodobností „odměnou“ za nedostatečnou a chybně vedenou sportovní přípravu (trénink). Dalším rizikovým faktorem je nedostatečný pitný režim (a následná iontová nerovnováha). Na dostatečné zavodnění bychom měli však pamatovat už před jízdou, během ní bychom měli pít průběžně a rozhodně nečekat až se dostaví pocit žízně.

 

Svou roli může při křečích sehrát i chlad a těsné oblečení omezující prokrvení tkání (zásobení tkání živinami). Dalším rizikovým faktorem jsou extrémní námaha bez jakékoliv dotace energie (alespoň jednoduché cukry) a nesprávně prováděné pohyby s následným přetížením určitých svalových skupin. Někteří odborníci poukazují i na to, že jednou z příčin křečí během fyzické námahy může být i místní překyselení, zahlcení svalu kyselinou mléčnou. A konečně bychom neměli opomíjet ani dostatečný přísun potravin či doplňků stravy bohatých na hořčík (mandle, slunečnicová semena, kakao, celozrnné výrobky, obilné klíčky), jehož deficit vás též může činit ke křečím náchylnějšími. (Ostatně nedostatečný přísun magnézia je v populaci velký problém.) Využití magnézia napomáhají vitamíny skupiny B (zejména B6), máte-li jich ve stravě málo, budete mít s velkou pravděpodobností i málo hořčíku.

 

Jaké symptomy má celkový deficit hořčíku?

  • Časté deprese střídání nálad, podrážděnost, nesoustředěnost
  • Velmi častý pocit únavy
  • Svalové křeče, zejména při fyzické námaze
  • Zhoršená kvalita nehtů, vlasů a zubů
  • Časté migrény
  • Nízký krevní tlak
  • Tik očního víčka
  • Mravenčení v končetinách

 

Doporučená denní dávka hořčíku je 350 mg. Pozor, příliš vysoké dávky mohou narušovat rovnováhu s vápníkem a fosforem! Poměr mezi vápníkem a hořčíkem by měl být vždy zhruba 2:1. Milujete-li mléčné výrobky (vápník), myslete při jejich konzumaci na dostatečný příjem hořčíku.

Pokud vás křeče trápí nejen na kole, ale i doma v klidu, zdánlivě bez příčiny, možná by bylo vhodné svěřit se s těmito problémy svému lékaři. Křeče totiž provázejí i některá neurologická a cévní onemocnění (např. křečové žíly), přidružují se (zvláště v dětském věku) k vysokým horečkám a objevují se i v případě velkých ztrát tělesných tekutin – ale tyto problémy patří již do úplně jiné kapitoly.

 

Jak jim předcházet?

  • Před sportováním se zahřejte, po něm jemně protáhněte
  • Dodržujte správný pitný režim
  • Délku i tempo trasy volte s rozumem, netrénované svaly jsou ke křečím náchylnější
  • Zkontrolujte správné nastavení posedu
  • Oblékejte se adekvátně počasí, nenoste těsné a škrtící oblečení
  • Máte-li ke křečím sklon, můžete vyzkoušet některý ze sportovních doplňků stravy s obsahem hořčíku k tomuto účelu určených

 

31.12.2012 - Buď fit na kole - autor: Martina Machová - 5953x

Související články

  1. Cyklisté, chraňte svoje oči!
  2. 5 tipů jak si ozvláštnit přírodní cereální kaše
  3. Quinoa, mnohým stále ještě utajená pochoutka
  4. Nizozemcům se jejich vášeň pro cyklistiku vrací ve zdraví i úsporách
  5. Jízda na kole může ušetřit 80 miliard Euro ročně
  6. Cyklistika a vegetariánství
  7. Jezděte na kole s partnerem, prospěje to oběma
  8. Cyklistika neohrozí váš sexuální život tvrdí vědci
  9. Může cyklistika zpomalit proces stárnutí?
  10. Prokázáno: dojížděním do práce na kole k většímu štěstí

Vlož svůj komentář:


Vyplň antispam nebo
Registrovat Facebookem

  1. avatar
    #1 Iva - vloženo: 15.07.2013 v 15:38:33

    Máte křeče?

    Pokud si příjdete vyzvednout výrobky osobně do naší provozovny na Obránců míru 41 Ostrava - Vítkovice, získáte je za výhodnější cenu.

    Tbl. Hořčík GLO 100 tbl. 50 Kč

    Tbl. Vápník GLO 100 tbl. 40 Kč

    Tbl. Zinek GLO 100 tbl. 40 Kč

    Masážní mast GLO 100g 50 Kč

    Tbl. Vitamín C 100 tbl. 60 Kč

    Popis výrobků a ceník pro internetový prodej najdete na www. glo.cz

    Otázky zodpovíme na gloprodej@seznam.cz

    odpověz na tento komentář

Recenze, zájezdy, bazar...

Bazar

Komponenty / pifson

Řídítka FSA

Komponenty / pifson

Představec FSA

Jízdní kola / GYGYN

Leader Fox EVOLUTION

Komponenty / jindrich.hofman.9

Odpružená vidlice Rock Shox Reba RL29

Reklama