Domů » Rady

Rady

Rychlé hubnutí vás do kondice nedostane

Rychlé hubnutí vás do kondice nedostane

Pokud se chystáte překvapit jaro či léto menší konfekční velikostí a při sportu ulevit svým kloubům a srdci, rozhodně při tom nepospíchejte. Rychlé hubnutí vás do kondice nedostane, možná právě naopak. Spěšné hubnutí s sebou totiž nese i mnohá zdravotní rizika.

Zbavit se nadbytečných kilogramů je nanejvýš chvályhodné, a to jak z hlediska estetického, tak z pohledu zdravotního a koneckonců i praktického. Nejen že líp vypadáme, ale rozhodně se nám také lépe žije, hýbe, sportuje. Cyklistika je sice sportem, který ani při nadváze nadměrně nepřetěžuje velké klouby (kolena, kyčle), nicméně každé kilo navíc, které s sebou vezeme, je znát. Ať již jde o kilo tuku, nebo pár kilogramů živé váhy v cyklovozíku, na dětské sedačce či prostě v batohu. Pojďme se tedy nyní podívat, co je na rychlém hubnutí tak špatného.

Kdy hubneme rychle? A zhubneme tak vůbec?

Optimální váhový úbytek se pohybuje zhruba od 2 do 4 kilogramů za měsíc s ohledem na výchozí váhu, přesněji spíše nadváhu. Samozřejmou součástí redukčního programu musí být i cvičení, sportování; pokud během hubnutí necvičíte, může teoreticky docházet k nežádoucímu úbytku svalové hmoty, což je z mnoha důvodů naprosto kontraproduktivní. Chceme přeci odbourat především tuk, svaly toužíme naopak zachovat a hlavně posílit.

 

Trocha tukové teorie

Tuková tkáň není jen bíložlutá hromádka „sádla“, ale nalezneme v ní také vazivo, cévy a nervy. Bez tukové tkáně se ať chceme či ne neobejdeme, tuková tkáň kromě dalších funkcí umožňuje organismu přežít v době, kdy nezásobujeme tělo potřebnou energií. Bez tukové tkáně by docházelo ke spalování (odbourávání) svalové hmoty (bílkovin). Ta má však v organismu jiné a hlavně důležitější funkce, než aby sloužila jako palivo.

V průměru může náš organismus při dietním režimu spálit okolo 1kg tuku za týden, více většinou není schopen spotřebovat, neboť se při drastické dietě většinou „vyleká“ a začne se chovat velmi úsporně a šetří energii na „horší časy“. Říkáte si, že máte naprosto jiné zkušenosti, a shodili jste během jednoho týdne takřka 3 kg! Věřím vám, ale s největší pravděpodobností jste ze sebe „nevyždímali“ tuk, ale především vodu, kterou organismus opět doplní.

 

Čím pomaleji, tím lépe!

V podstatě každý dietolog vám potvrdí, že trvalých výsledků při dietě lze dosáhnout pouze pomalým (rozumným a vyváženým) dietním režimem s dostatkem pohybu. K tomu není zapotřebí žádných zázraků, pouze odhodlání, pevná vůle a chuť k případné celoživotní změně nejen stravovacích návyků. Rychlé diety jsou rizikové z mnoha důvodů, obzvláště nevhodné bývají u žen po menopauze, kdy mnohonásobně vzrůstá riziko odvápňování kostí (osteoporózy), velmi nevhodné je též v období laktace, kdy mohou do mléka přecházet některé toxické látky uložené v tukové tkáni. Rychle hubnout nesmí ani starší lidé a děti, kdy v mnoha případech dochází k rapidnímu zhoršení obranyschopnosti organismu.

 

Další rizika spojená s rychlým úbytkem hmotnosti

  • Může dojít k nepříjemnému podráždění žlučníku
  • Z tukové tkáně se rychle „vyplavují“ po léta hromaděné toxické látky (např. polychromované bifenyly - PBC), ty mají na organismus velmi negativní vliv (např. na plodnost)
  • Drastická dieta provázená sportovní aktivitou vcelku logicky zvyšuje tvorbu odpadních látek, jež vznikají v důsledku intenzívnější přeměny živin na energii. Důsledkem může být i nežádoucí překyselení organismu, se stoupajícím rizikem vzniku močových kamenů
  • Vzhledem k rychlé redukci „objemu“ těla, dochází k ochabování kůže a vzniku celulitidy
  • Příliš rychlé hubnutí může mít za následek také zvýšení LDL (tzv. zlý cholesterol), což má neblahý vliv na kondici kardiovaskulární soustavy
  • Mezi další možné důsledky opakovaných  ultraúčinných diet patří i patologické tukovatění (steatóza) jater
  • Obrovské dávky vlákniny a tekutin v dietní stravě mohou potenciálně zapříčinit deficit některých důležitých látek, například draslíku a železa
  • Po rychlém úbytku hmotnosti často dochází k tzv. jo-jo efektu, kdy se vám vaše kilogramy vrátí i s přídavkem, podobně jako jo-jo na provázku

 

 

Takže, milé cyklistky a cyklisté, hubněte pomalu! Jediná rychlost, kterou si můžete v tomto směru dovolit, je ta, jež vyvinou vaše dolní končetiny a zaznamená váš tachometr.

 

30.01.2013 - Pro ženy - autor: Martina Machová - 9050x

Související články

  1. Cyklisté, chraňte svoje oči!
  2. 5 tipů jak si ozvláštnit přírodní cereální kaše
  3. Quinoa, mnohým stále ještě utajená pochoutka
  4. Nizozemcům se jejich vášeň pro cyklistiku vrací ve zdraví i úsporách
  5. Jízda na kole může ušetřit 80 miliard Euro ročně
  6. Cyklistika a vegetariánství
  7. Jezděte na kole s partnerem, prospěje to oběma
  8. Cyklistika neohrozí váš sexuální život tvrdí vědci
  9. Může cyklistika zpomalit proces stárnutí?
  10. Prokázáno: dojížděním do práce na kole k většímu štěstí

Vlož svůj komentář:


Vyplň antispam nebo
Registrovat Facebookem

Recenze, zájezdy, bazar...

Bazar

Jízdní kola / GYGYN

Leader Fox EVOLUTION

Komponenty / jindrich.hofman.9

Odpružená vidlice Rock Shox Reba RL29

Jízdní kola / terhlavackova

Superior MODO 815

Reklama