TEST: Sram X01 Eagle 2021

Naše první zkušenosti s novou verzí Sramu Eagle, aneb co udělají dva zuby navíc na kazetě?

Autor: Petr Bureš
Foto: Petr Bureš
TEST: Sram X01 Eagle 2021

Je to teprve několik měsíců od chvíle, kdy jsme referovali o poměrně velkých inovacích, týkajících se vyšších sad amerického Sramu a nyní se začínají pomalu objevovat první možnosti testování těchto sad, protože je mnoho výrobců má na svých kolech MY2021.

Jelikož se nechci příliš opakovat, tak jen ve zkratce. Hlavní změnou, která dorazila s novou generací Eaglu, je to, že přichází s kazetami s větším rozsahem zubů. Z původních 10-50 je to nově 10-52. Pro doplnění je potřeba říci, že změna se týká pouze největšího samostatného pastorku, který byl zvětšen o dva zuby, zatímco zbytek kazety zůstává co do odstupňování a počtu zubů stejný se stávající verzí kazet ať už jde o frézované vyšší modely, nebo nýtovanou verzi kazety GX.

Kromě počtu zubů na kazetě pak byla ještě mírně upravena také přehazovačka, tak, aby zvládala poměrně velký nárůst rozsahu a její vodítko se dokázalo co nejlépe přizpůsobit krajním převodům. Ostatní inovace pak spočívají spíše v kosmetických změnách, které se týkají zejména barevného provedení jednotlivých komponentů a jejich větší možnosti vzájemného ladění barev klik, řetězů i samotných kazet.

Kompletní představovačku všech novinek včetně fotogalerie najdete v tomto našem článku:

Sram vrací úder - Eagle nově 10-52z 

Mixovat se bude

Nejprve pár slov o tom, co jsme vlastně testovali. První možnost otestovat nový Sram přišla díky Treku a novému modelu Slash. Jelikož šlo o nejvyšší model v nabídce, tak zde byla téměř kompletní sada X01 s karbonovými klikami osazenými třicetizubovým převodníkem, X01 přehazovačkou i řadící páčkou a jediné, co Trek tak zvaně "ošulil", byla kazeta, protože ta pocházela z levnějšího Sramu GX a šlo o nejdostupnější model v rámci rozsahu 10-52.

Tady si dovolím malou odbočku, která se týká obecnějšího pohledu. Už jsem viděl a mám informace o spoustě modelových řad různých výrobců na rok 2021 a musím říct, že nový Eagle s padesát dvojkou vzadu osazuje výrazně méně značek na výrazně méně modelech než Eagle s 10-50 letos. Důvodem je obrovská expanze nového Shimano Deore, které za výrazně méně peněz (pro výrobce) umí nabídnout kazetu 10-51, která se dá mixovat vesele s vyššími sadami SLX a XT a je evidentní, že obchodní oddělení Sramu musí co nejdříve přijít s něčím, co vrátí jeho nejprodávanější sady NX a SX zpátky do výroby, protože je víc než patrné, že právě tyto dvě sady zaznamenají minimálně v rámci OEM osazování výrazný ústup.

Podobně jako Shimano a jeho Deore kazeta je na tom Sram s kazetou GX. Jde o dostupnou kazetu, která je za výrazně nižší cenu, než frézované vyšší modely, ale s velice podobnou užitnou hodnotou. Poměrně dost výrobců, kteří zůstávají věrni Sramu, tak staví své vyšší modely právě na této kazetě a s ní pak kombinují jak samotné GX, tak především nové X01, stejně jako je tomu na našem testovaném kole.

Pokračovat na: Jízdní dojmy

Seznam stránek článku:

  1. TEST: Sram X01 Eagle 2021
  2. Jízdní dojmy
  3. Závěrem
  4. Fotogalerie
Přečteno - 37190x Tagy: testy sram my2021
Zapojte se do diskuze

Mohlo by vás zajímat

  1. Testy - RecenzeTEST: Orbea Occam LT M30
    TEST: Orbea Occam LT M30
  2. Testy - RecenzePrvní dojem: ocel nebo titan - Javax vs. Equator
    První dojem: ocel nebo titan - Javax vs. Equator
  3. TechnikaFotogalerie: Merida One Twenty 600
    Fotogalerie: Merida One Twenty 600
  4. Testy - RecenzeTEST: Merida One Twenty 600
    TEST: Merida One Twenty 600
  5. TechnikaFotogalerie: Lapierre Pulsium Allroad 6.0
    Fotogalerie: Lapierre Pulsium Allroad 6.0
  6. Testy - RecenzeTEST: Lapierre Pulsium Allroad 6.0
    TEST: Lapierre Pulsium Allroad 6.0

Vlož svůj komentář:

Pro vkládání komentářů je nutné být přihlášený.
Proto se, prosím, tedy buď přihlašte nebo registrujte.
  1. avatar
    #19 RacingRalph - vloženo: 24.09.2020 v 10:25:36

    odpověď na Honza S. — #18 Je to už na samotném limitu rámu, takže se mi do toho nechce jít, stejně jako do alternativní kazety s 9-xx zuby. 36 Oval od Absolute Black se tam ještě vejde s rezervou, tak si vystačím s tímto řešením.

    odpověz na tento komentář
  2. avatar
    #18 Honza S. - vloženo: 23.09.2020 v 16:24:44

    odpověď na RacingRalph — #15 Nerozumím tomu, co je za problém dát si dopředu 38z. To se ti tam nevejde?

    1. na tento komentář reaguje RacingRalph — #19
    odpověz na tento komentář
  3. avatar
    #17 RacingRalph - vloženo: 23.09.2020 v 16:20:55

    odpověď na Babaja — #16 Ale vždyť ano, souhlasím...je to z kopce po asfaltu nebo vyžehlenějším terénu, popř.tam, kde to dobře znám, nebo na závodech...Těch míst není zase tak málo...určitě je jich víc, než těch, kde potřebuji 50ku. 50 km/h na 34/10 už je celkem taky frajeřina:) a hodně vysoká kadence...Okolo 50 Km/h už je to dost i na silničce, kde mám kompakta 50/34 a půjdu do 52/36...Každopádně nikomu nic nevnucuju. Je to subjektivní záležitost...

    odpověz na tento komentář
  4. avatar
    #16 Babaja - vloženo: 23.09.2020 v 15:04:14

    odpověď na RacingRalph — #13 Kdyby jsi napsal, že z kopce po asfaltu ti chybí převod do těžka, tak to chápu. Ale po rovině udržet na bajku rychlost cca 40km/h celkem frajeřina :-) V terénu si nedokážu představit, jak by jsi z kopce při té palbě šlapal. Tam tě rozkopne kde co a každý je rád, že v tom stojí. Max nějakou šotolinu. Při mém převodu 34/10 z kopce po asfaltu utočím cca 50km/h a ještě by to šlo o něco dál. Ale proč s bajkem gumovat asfalt, že -:) Od toho jsou jiný kola a jiný převody.

    1. na tento komentář reaguje RacingRalph — #17
    odpověz na tento komentář
  5. avatar
    #15 RacingRalph - vloženo: 23.09.2020 v 11:09:43

    odpověď na Lettak — #14 Nevím přesně...řekněme 40 km/h a vyšší, což tam, kde jezdím není vůbec problém. Častěji mi prostě chybí těžší převod, než lehký (50/51/52), proto bych při aktuální konfiguraci 10x36 uvítal ideálně 9x36 nebo alespoň 10x38, ale to už není tak lehké provozovat, viz můj předešlý komentář...

    1. na tento komentář reaguje Honza S. — #18
    odpověz na tento komentář
  6. avatar
    #14 Lettak - vloženo: 23.09.2020 v 08:27:24

    odpověď na RacingRalph — #13 kolik tak jedeš, že ti nestačí 36x10?

    1. na tento komentář reaguje RacingRalph — #15
    odpověz na tento komentář
  7. avatar
    #13 RacingRalph - vloženo: 22.09.2020 v 22:02:56

    odpověď na Žvejk — #11 Viděl bych to tak, že pro hobíka je to "nice to have" řešení a pro závodníka skoro nutnost. Já jsem závodící hobík a jak jsem psal, stačila mi GXka, ale X01 chodí tak hezky, že pokud nebudu muset šetřit, už u ní zůstanu. Jinak za mě si 52ka zákazníky určitě najde. Spektrum cyklistů je široké. Vystačil jsem si v pohodě i s 1x11 10-42 nebo 11-46 a na závodech litoval, že člověk, od kterého jsem kolo koupil, nenechal původní systém 2x11, který by mi vyhovoval mnohem víc. U 1x12 mi chybí v současnosti spíše těžší převod, než tyto super lehké. Ani 10x36 není nic moc rychlého. 9 pastorků vzadu už je zase celkem extrém a ne všechny rámy to zvládnou, nehledě na další rizika s tím spojená. Vepředu zase bývá stropem 36, resp. 38z převodník...

    1. na tento komentář reaguje Lettak — #14
    2. na tento komentář reaguje Babaja — #16
    odpověz na tento komentář
  8. avatar
    #12 Babaja - vloženo: 21.09.2020 v 16:21:47

    odpověď na petan — #9 Tohle jsem pravidelně zažíval třeba na Šele, kdy se jede na dlouhé poprvé na hrad. Ten dotovanej "brdek" za vyjetí před hradem jsem vyjel jen dvakrát. Jinak mě to vždy sundalo a pokorně jsem tlačil.

    odpověz na tento komentář
  9. avatar
    #11 Žvejk - vloženo: 21.09.2020 v 08:05:18

    odpověď na RacingRalph — #1 kazety X01 ma smysl když ma člověk trochu výkon a závodí, tam jde GX do háje rychle... ale odrazovani u sramu je podle me dost rychle netřeba o dva naráz, stejně je člověk závislý na rychlosti hazky a řetězu...

    1. na tento komentář reaguje RacingRalph — #13
    odpověz na tento komentář
  10. avatar
    #10 Žvejk - vloženo: 21.09.2020 v 08:01:45

    odpověď na fr.brnusak — #2 jo a 26" je nejvíc co? :-D

    odpověz na tento komentář
  11. avatar
    #9 petan - vloženo: 21.09.2020 v 06:09:19

    odpověď na Babaja — #8 Tohle bych úplně nepodepsal. Znám jedince, kteří klidně jedou krokem 3 km/hod, ale jedou i v hodně prudkejch stojkách, jen aby nemuseli slézt a tlačit. nevadí jim, že může někdo vedle nich stejně rychle jít, nebo je předbíhat a tlačit přitom. Prostě je to pro ně výzva neslézt a vyjet.

    1. na tento komentář reaguje Babaja — #12
    odpověz na tento komentář
  12. avatar
    #8 Babaja - vloženo: 20.09.2020 v 22:26:16

    Je to celkem jednoduchý :-) Kdo na to nemá nohy, tak ho vzadu stejně 52 pila nezachrání. Rychlost cca 5km/h nedává smysl pro jízdu na bajku a do kopce se s tím v terénu stejně každý tak pere, že sebemenší zaváhání znamená minimálně šlápnutí si a už se stejně člověk není schopen rozjet a tak pokorně sleze a jde po svých.

    1. na tento komentář reaguje petan — #9
    odpověz na tento komentář
  13. avatar
    #7 zirecek - vloženo: 20.09.2020 v 21:02:32

    Sklon 30% už raději půjdu pěšky rychlou chůzí a budu rychlejší a méně utahaný.

    odpověz na tento komentář
  14. avatar
    #6 Frybis - vloženo: 20.09.2020 v 20:24:02

    odpověď na skobic — #5 Jasně, třeba na MTB Trilogy jich je spousty ve velké hustotě, v Krkonoších také. Ale věřím, že i v Beskydech atd atd. Na Vysočině v rámci stovek metrů. Ale prostě v terénu to tak je...

    odpověz na tento komentář
  15. avatar
    #5 skobic - vloženo: 20.09.2020 v 19:03:04

    odpověď na Frybis — #4 30% sklon několik km???

    1. na tento komentář reaguje Frybis — #6
    odpověz na tento komentář
  16. avatar
    #4 Frybis - vloženo: 20.09.2020 v 10:39:24

    odpověď na zirecek — #3 K nejlehčímu pastorku: Pokud vezmeš jen podstatu zkratky MTB, tak přece je určeno do terénu - ideálně horského. 30% sklon několik km. Takže za lehký převod je člověk rád. Navíc to právě mohou nakombinovat s 36 převodníkem.

    Samo to bude vtipné sledovat u jezdců při KPŽ, kteří z 95ti % musí jet na spodní 2-3 pastorky.

    1. na tento komentář reaguje skobic — #5
    odpověz na tento komentář
  17. avatar
    #3 zirecek - vloženo: 20.09.2020 v 08:30:44

    Veliký skok v počtu zubů na poslední pastorek je nesmysl pro sportovně založené hobíky nebo závoďaky. Má to smysl u low cost kol pro turisty, jejímž cílem je se málo zpotit.

    Doufám, že Shimano zůstane u stávající kazety. Shimano má lépe řešenu přehazovačku a lépe to řadí. Odřazování o dva pastorky nás páčkách je v podstatě povinnost u jednopřevodníku.

    1. na tento komentář reaguje Frybis — #4
    odpověz na tento komentář
  18. avatar
    #2 fr.brnusak - vloženo: 20.09.2020 v 06:52:26

    Mno, za chvili budou muset vyrobci sahnout pro 30+" rozmerech kol aby se jim tam vesla 60z. kazeta s prehazovackou a neskrtalo to o zem. Podle me je nastaveny kurz vyvoje uplne spatne. Misto aby se snazili prehazovacku odstranit. Tak ji posilaji cim dal tim niz k zemi.Samozrejme vice-pastorkova kazeta je tezsi, takze vetsi neodpruzena hmotnost na zadnim kole a samozrejme vyrazne vetsi naroky na orech zadniho naboje. Vnitrni lozisko v orechu (tenkostene) si musi vylozene uzivat na nejlehci prevody. A to se nebavime o narocnosti na serizeni a zivotnosti cele retezove sady. Zlaty Sram 9spd. kdy to radilo i kdyz byla prehazovacka do vrtule a dal se retez menit pri natazeni na 132.9mm zcela bez nasledk na kazete a prevodniku. To ze to dela americky Sram me neprekvapuje, ale ze na tento trend naskocilo i Shimano je pro me velke zklamani.

    1. na tento komentář reaguje Žvejk — #10
    odpověz na tento komentář
  19. avatar
    #1 RacingRalph - vloženo: 18.09.2020 v 19:56:06

    Zaujalo mě, že autor nevnímá rozdíl mezi kazetou GX a X01. Přecházel jsem z GX na XO1 minulý měsíc a mám opačnou zkušenost. Na XO1 zapadají jednotlivé pastorky znatelně lépe. GX chodila pěkně, nevadila mi, ale X01 chodí perfektně, přesně, precizně... rozdíl v nájezdu kazet byl minimální, řetěz byl stejný, řazení gripshift... někomu nesedí, ale za mě top volba a na páčky už se nevrátím...:)

    1. na tento komentář reaguje Žvejk — #11
    odpověz na tento komentář

redakční systém | ISSN 1803-5744