TEST: Stumpjumper Expert 2021

Lehčí a rychlejší z dvojice nově představených Stumpjumperů pro letošní rok jsme měli možnost podrobit redakčnímu testu. Tady jsou naše dojmy...

Autor: Petr Bureš
Foto: Petr Bureš
TEST: Stumpjumper Expert 2021

Nového Stumpjumpera loni čekal jen málokdo. To, že přišel, tak bylo poměrně velkým překvapením, ale to, že z něj Specialized vlastně udělal dvě dost odlišná kola, každé pro jinou cílovou skupinu, nečekal nikdo. Přesto se stalo. A víte co? Když nad tím teď tak přemýšlím, tak to bylo vlastně logickým krokem. My se dnes podíváme v redakčním testu na uhlazenější verzi s nižšími zdvihy, která má z části nahradit předchozí jezdivější ST (Short Travel) verzi.

Možná si při prvním pohledu na nový Stumjumper řeknete, že se od toho předchozího téměř neliší. Koncepce rámu je stejná. Asymetricky uložený tlumič je také stejný a stejná je i pravostranná vzpěra uvnitř předního rámového trojúhelníku, která má za úkol celkově zpevnit rám. Také napákování tlumiče a tvar zadní stavby vypadá na první pohled minimálně hodně podobně, tak proč tolik cavyků s tím, že jde o nový model?

Inu, občas prostě zdání klame a v případě tohoto Stumpjumpera to platí dvojnásob. Pokud pominu zdvihovou politiku a základní tvarovou unifikaci, pak tu máme dvě opravdu zásadní změny. Tou první je zcela nové pojetí geometrie. Tou druhou pak kompletně přepracovaná zadní stavba, která již nepokračuje v použití čtyřčepového FSR uložení, ale nově přináší do kategorie Stumpjumperů přepákovaný jednočepový zeropivot.

Tento typ zadního odpružení Specialized používá u posledních dvou generací Epicu a díky pokročilým technologiím zpracování karbonu tak nastal evidentně čas na to, využít jeho předností i u vyšších zdvihů. Tedy tady je potřeba podotknout, že Specialized tento systém nasadil doposud na 100 a 110mm zdvizích a u Stumpu na něj klade požadavek odpružit 130 mm. Je proto logické, že tvar i konstrukce jsou zde robustnější a odolnější, a to včetně horního vahadla sadní stavby, které má za úkol svým natočením minimalizovat nutný průhyb zadní stavby při tom, když jde do zdvihu. To, že je celý systém nastaven tak, aby počítal s optimálním SAGem, asi připomínat nemusím stejně jako fakt, že se zde dá očekávat přeci jenom o poznání agresivnější jízda než na Epicu.

Na druhou stranu se podařilo díky absenci zadního čepu ušetřit nějaký ten gram na celkové hmotnosti, což se zejména u delších švihů rozhodně počítá. Musím říct, že jsem nejednou při testování v hlavě podvědomě srovnával vlastnosti tohoto Stumpjumpera s nedávno testovaným Epicem Evo, protože obě nejnovější úpravy těchto dvou legendárních modelových řad k sobě mají hodně blízko zejména svým pojetím, byť rozhodně nejde o podobná kola.

To, co mě baví na Stumpjumperu, už hezky dlouho jsou i jeho vychytávky. Vnitřní úložný prostor SWAG je tady opět větší a univerzálnější, přibyl například nový vak na vodu, díky kterému tak vlastně můžete vozit na kole dvě flašky, ačkoliv držák v rámu je tu jen na jednu, nebo si sem smotat třeba i novou šusťákovku, která se může šiknout, třeba když se najednou nečekaně změní počasí a vy jste daleko od domova. Propracovaná je tu pak i důkladná ochrana řetězové vzpěry nebo spodní strany dolní rámovky. No prostě radost v detailu.

To všechno navíc Specialized v tomhle případě balí do hodně nevyzývavého kabátku, který kombinuje přiznaný leskle zalakovaný karbon s černou matnou povrchovkou na zadní části rámu. Najít tady logo Specialized tak dá docela práci a na spodní rámovce to není.

Trošku mě mrzí, jak Specialized předělal vnitřní vedení kabeláže u středu. U předchozího modelu vedly bovdeny komplet vnitřkem a jakýmsi tunýlkem za středem přímo do zadní stavby. Tady se vrací venkovní vedení u středu, které míjí středovou mufnu horem a do zadní stavby vstupuje vpředu, těsně pod hlavním čepem. Technicky precizně provedeno, ale přeci jenom úplně bez kablíků se mi to líbilo víc :-). Zřejmě to má na svědomí návrat k závitovému středu BSA, který vyžaduje hliníkovou vložku v rámu, která komplikuje protahování čehokoli kolem ní, ale to se nedá holt nic dělat.

Přečteno - 26741x Tagy: testy specialized
Zapojte se do diskuze

Mohlo by vás zajímat

  1. Testy - RecenzeTEST: Lapierre Pulsium Allroad 6.0
    TEST: Lapierre Pulsium Allroad 6.0
  2. DoplňkyCamelbak Podium Vacuum - aby vám čaj vydržel horký
    Camelbak Podium Vacuum - aby vám čaj vydržel horký
  3. TechnikaFotogalerie: Trek Supercaliber SLR 9.9 XX AXS
    Fotogalerie: Trek Supercaliber SLR 9.9 XX AXS
  4. PreviewVítězný Cape Epic Bikecheck: Ghost Anne Terpstry & Specialized Howie Grottse
    Vítězný Cape Epic Bikecheck: Ghost Anne Terpstry & Specialized Howie Grottse
  5. Testy - RecenzeTEST: Trek Supercaliber SLR 9.9 XX AXS
    TEST: Trek Supercaliber SLR 9.9 XX AXS
  6. TechnikaFotogalerie: Crussis Legend 68
    Fotogalerie: Crussis Legend 68

Vlož svůj komentář:

Pro vkládání komentářů je nutné být přihlášený.
Proto se, prosím, tedy buď přihlašte nebo registrujte.
  1. avatar
    #5 katko - vloženo: 20.01.2021 v 08:57:18

    bolo by vhodné opraviť, že tá 34-ka nie je "len" Performance, ale Performance Elite, čo znamená, že má aj novú Grip2 patronu...

    odpověz na tento komentář
  2. avatar
    #4 Burgr - vloženo: 16.01.2021 v 13:18:35

    Pěkný článek :-)

    Akorát cavyky se píší s ypsilonem.

    To, ČÁRKA co mě baví na Stumpjumperu už hezky dlouho, ČÁRKA jsou i jeho vychytávky. vnitřní S VELKÝM V na začátku věty.

    flašky, ČÁRKA ačkoliv

    Obecně můžete psát méně složité věty, je tu spousta případu, kdy si sám nejsem jist, zda ne/jsou čárky správně :-)

    odpověz na tento komentář
  3. avatar
    #3 Pavel Nový - vloženo: 15.01.2021 v 21:48:29

    Konečně se stává inside-bidon skutečností i pro Mtb. Na 1000miles jsem to chtěl řešit šprckou nebo něčím podobným, hadici natáhnout místo lanka na smyk a bylo by.. tak snad to okoukaj (od spešla) i další výrobci

    odpověz na tento komentář
  4. avatar
    #2 petan - vloženo: 15.01.2021 v 18:09:39

    Vak na vodu je příslušenství, které je schované uvnitř rámu kam se chodí odklopením krytky pod košíkem na láhev. Další testeři píší méně často ale píší a letos už se docela polepšili co do množství, Hledejte podpisy Tomáše Růžičky, Honzy Měšťáka, nebo Kuby Jirků, každý z nich letos pár kol udělal ;-)

    odpověz na tento komentář
  5. avatar
    #1 tntbiker - vloženo: 15.01.2021 v 17:48:05

    Kde prosím je na tom kole nový vak na vodu, o kterém píšete? :-) Proč píšete v množném čísle (...tady jsou naše dojmy ...), když už mnoho let nám předkládáte své testovací rozumy jen vy? :-) Opravdu tam nemáte někoho jiného aby do testů přinesl něco nového?

    odpověz na tento komentář

redakční systém | ISSN 1803-5744