Autonosiče kol v testu
Čtrnáct nosičů jízdních kol na auto a ani jeden z nich si nezasloužil hodnocení „velmi dobrý“. Takové jsou výsledky testu Rakouského automotoklubu ÖAMTC.
Léto a období dovolených je již sice za námi, ale i v průběhu babího léta si ještě můžete s rodinou či známými vyrazit na kola. Pokud vás již omrzelo nejbližší okolí a chcete vyrazit někam dále, než za humna, je nosič na auto jednou z nejpříjemnějších možností jak bicykl převážet.
Bezpečnost a praktičnost pěti nosičů na střechu a devíti systémů, které se upínají na tažné zařízení auta, hodnotil ve svém testu Rakouský automotoklub (ÖAMTC). Šest modelů bylo navíc použitelných i pro přepravu elektrokol s povolenou zátěží až 30 kilogramů. V testu už se neobjevily nosiče, které se upevňovaly k pátým dveřím aut.
Nosiče ÖAMTC testoval nejen v dynamických zkouškách jako například při plném brzdění, zatáčení nebo vyhýbacích manévrech a nebo na rozbitých cestách. Pracovníci hodnotili také snadnost obsluhy a manipulace, montáže, nakládání a nebo míru zvýšení spotřeby automobilu. Jako předměty upínané do nosičů byly použity různé typy kol – kromě horských kol i dámské nebo dětské modely. Nosiče určené pro elektrokola byly testovány se dvěma různými typy rámů.
Výsledky testu
Celkové výsledky ukázaly překvapivou věc: ne všechny nosiče drží tak, jak slibují. V tomto směru se nejlépe předvedl nosič na střechu Thule ProRide 591, na hodnocení „velmi dobrý“ ale přesto nedosáhnul. „Tento systém nabídl rychlou montáž a vysokou stabilitu i v nouzových situacích,“ pochválil nosič testující technik.
I mezi nosiči na tažné zařízení se vítězem stala značka Thule, a to s modelem Euroway G2 920. „Bodoval kromě velmi snadné montáže také s výsuvným osvětlením a kolejničkami,“ zněl verdikt ÖAMTC. Z nosičů použitelných i pro těžší e-kola se testerům nejvíce líbil Atera Strada Sport 2. „I v extrémních situacích jako různých zatáčecích manévrech nebo haváriích nás překvapil,“ řekl expert z ÖAMTC.
Naopak prohrou test skončil pro nosiče značky Mont Blanc. Střešní systém Mont Blanc Discovery kritizovali experti už před dvěma lety, zlepšení se však tento model nedočkal. Nosič při crash testu nedokázal udržet kolo na střeše, což je v případě kolize velký problém ohrožující ostatní účastníky dopravního provozu. Ještě hůře dopadl systém Mont Blanc Explorer 2 určený k převážení kol na tažném zařízení, jemuž při vyhýbacím manévru i při crash testu prasknuly držáky. Navíc sklidil kritiku za to, že jeho upevňování na kouli auta vyžaduje příliš velkou sílu.
Výhodná alternativa: integrované nosiče kol
Mimo soutěž otestoval ÖAMTC nový systém integrovaného nosiče kol. Podobný představil například Opel, jehož zákazníci si mohou toto řešení k některým modelům za přibližně 600 Euro dokoupit. Systém Flex-Fix je integrovaný do podlahy zavazadelníku a zadního nárazníku, ušetří mnohým práci s nasazováním externích systémů a je dimenzován na kola o rozměrech 18-28" a nosnost až 40 kilogramů.
„Toto inovativní řešení může směle konkurovat dosavadním nosičům na kouli, a to za podobnou cenu. Obsluha je velmi snadná,“ řekl technik ÖAMTC. Řešení má ale i své nevýhody. Kolo nemá pevnou oporu a hrozí tak, že při nakládání spadne na zadní dveře vozu. Také je problém se přes naložený nosič dostat ke kufru auta.
Přehled výsledků naleznete zde
Foto: Thule, Opel
Související články
- Jarní Kypr znovu láká na trénink a závody, obnovuje Sunshine Cup
- ČeskOOkolo - jedinečný cyklozážitek napříč Českem
- 3 tipy na skvělé cyklotrasy v Evropě
- Cestovatel Andrew Sykes o cestě na kole ze Španělska do Norska
- Češi mapují v Africe stezky pro horská kola
- Chcete vyjet na Mount Everest?
- Za opravdovým poznáním: cyklozájezdy s CK Kudrna
- Vychytávky na výlety aneb pohoda a jídlo všude na cestách!
- Plánujete dovolenou na kole? Nezapomeňte na dobré pojištění
- Dvě trasy sítě Eurovelo se dočkají změn
To vypadá velmi dobře. Přemýšlíme právě o nosiči kol a našli jsme tady https://www.diten.cz/. Právě přemýšlíme, jestli investovat do levnější verze nebo raději thule...
odpověz na tento komentář