Babel Bike je prý nejbezpečnější jízdní kolo na světě
Některé lidi odrazuje od dojíždění do práce na kole pocit nebezpečí na silnicích. Potěší je kolo, které vymyslel Crispin Sinclair z Londýna a které má různé vychytávky jako například ochranný rám okolo jezdce.
Babel Bike je lehokolo, u něhož se počítá jak s elektrickým pohonem tak plně "šlapací" verzí poháněnou výhradně silou jezdce. Motivací pro jeho vytvoření byla vyšší bezpečnost cyklistů především ve větších městech. "Sám jsem si zažil tu hrůzu, kdy mě srazilo odbočující auto. Některé lidi taková zkušenost může od cyklistiky odradit, což by ale byla škoda," uvedl Crispin Sinclair, tvůrce kola označovaného jako nejbezpečnější na světě.
Inovátorství má Crispin Sinclair zřejmě v genech. Je synem Sira Cliva Sinclaira, který v 80. letech minulého století vedl vývoj domácích počítačů Sinclair ZX line a který stojí také za vývojem elektrického tříkolového vozítka Sinclair C5 a projektu A-Bike, nejlehčího a nejmenšího skládacího kola na světě. Také vymyslel částečně zastřešené elektrolehokolo X-1, které ale nikdy nedošlo k sériové produkci. Z něj ale Babel Bike konstrukčně vychází.
"Některé myšlenky vzešly z projektu X-1, především myšlenka na co největší bezpečnost. Zároveň je ale třeba říct, že X-1 byl plně elektrickým vozítkem a šlapat se na něm dalo jen v případě nutnosti, zatímco Babel Bike je vybaven klikami ke šlapání jako jakékoliv jiné kolo. A když bude jezdec chtít, může mu při tom pomáhat elektromotorek," představil svůj projekt Crispin Sinclair.
Kroky k bezpečnosti je nejen sedačka s rámem, ale také další bezpečnostní prvky jako například pás, ocelové chrániče nohou, klakson, zpětná zrcátka a nebo automaticky se aktivující osvětlení a také blinkry a výstražná a brzdová světla. Testy prototypů ukázaly prý výbornou odolnost ochranného rámu, a to i při sražení nákladním autem nebo mezi dvěma auty.
Babel Bike by měl být dodáván s několika možnostmi pohonu. Počítá se s 11tirychlostním pohonem od Shimana s elektrickým řazením Di2, alternativou bude ale také osmirychlostní integrované řazení v náboji a nebo mechanické řazení. Stroj by měl být vybaven hydraulickými brzdami Shimano a řemenem, který uvnitř konstrukce rámu přenáší energii z pedálů do zadního kola. V souladu se současnými technologiemi je počítáno také s použitím mobilního telefonu, pro který je vyhrazen prostor na řidítkách, a součástí kola je také U-zámek Kryptonite. Pro ten vymyslel Crispin Sinclair velmi elegantní řešení, když je ukryt v konstrukci kola v podobě zmíněných chráničů nohou.
Elektrická verze bude spoléhat na 250 wattový Shimano STEPS poháněný vyměnitelnou 36V lithium-ionovou baterií. Na jedno nabití by mělo kolo ujet 80-130 kilometrů. Maximální rychlost, po kterou Babel Bike pomáhá elektromotorem ke šlapání, je pro evropské země 25 km/hod. (v USA 32 km/hod.).
Plán produkce počítá s tím, že by kolo stálo v elektrické verzi 3499 liber a v neelektrické verzi 2499 liber. Crispin Sinclair se pokusil získat prostředky nutné k rozběhnutí sériové výroby prostřednictvím crowfundingu na Indiegogo. Tam ale neuspěl, tak uvidíme, jestli to nebude pro jinak zajímavý projekt stopka.
Související články
- Helmy na kolo jsou nepovinným, ale důležitým doplňkem
- 5 tipů jak nepřijít o kolo
- Přilba, která vám sama zavolá pomoc
- Jednoduše a rychle k cíli s BeeLine
- Startup COBI směřuje pod křídla společnosti Bosch
- Minimalistické karbonové kolo do města
- Wheely zvyšuje úroveň viditelnosti cyklisty
- Zkontrolujte povinnou výbavu svého kola
- Povinné ručení pro cyklisty? Neexistuje, ale má alternativy
- Nevíte jak parkovat kola? Zde je řešení!