Bikery táhne příroda a singletraily
Podle výzkumu, který nechala vypracovat Iniciativa pro horská kola v Německu (DIMB), milují tamní bikeři přírodu a jízdu po singletrailech. A celých 80 % z nich používá kolo jako prostředek k uvolnění a snížení stresu. Jde něco z výsledků přenést do české reality?
Organizace DIMB, která je v Německu sesterskou organizací české ČeMBy, oslovila ve svém výzkumu na devět tisíc respondentů. Cílem bylo zjistit, proč a s jakými cíli lidé na horském kole jezdí. Ve třiasedmdesáti otázkách se účastníci výzkumu vyjadřovali ke své osobě, vztahu k cyklistice, jejich zkušenostem a přáním. Ukázalo se, že drtivá převaha respondentů – celých 80 procent – na kolo usedá k vyplavení stresu všedního dne. Jen o jediné procento méně si chce zároveň užít pobytu v přírodě a 73 % bikerů má kolo jako prostředek k zábavě.
Důvody, proč vůbec podobný výzkum u našich západních sousedů proběhl, vysvětluje propagátor singletrailů v ČR Tomáš Kvasnička. „V Německu si určují pravidla pro právo přístupu cyklistů do krajiny jednotlivé spolkové země. Pro organizaci to pak znamená, že musí problematiku řešit šestnáctkrát, což je velmi náročné. Navíc v mnoha spolkových zemích platí nesmyslné a diskriminační „pravidlo dvou metrů“, které bajkerům zakazuje přístup na úzké stezky. Z tohoto důvodu v DIMB soustředí zejména na změnu legislativního vymezení práva bajkovat“.
V Německu totiž netáhnou cyklisty na horských kolech jen široké lesní cesty, ale pochopitelně i singletraily. Ty za velmi důležité pro své ježdění označilo 49 % dotázaných. Tím chce nyní DIMB argumentovat v procesu zpřístupňování stezek bikerům, vytváření široké sítě singletrailů, jejich certifikace, školení průvodců a stavitelů trailů a dalších aktivit. Z průzkumu vyplynulo, že by bikerům nevadilo si za podobné služby zaplatit. Povedlo se tím specifikovat zájmy a přání nemalé cílové skupiny a podle DIMB se tím nyní otevírá široká možnost spolupráce se zástupci cestovního ruchu v turistických lokalitách (a nejen v nich).
Výzkum také zjistil, že většina bikerů se na stezkách určených primárně pro pěší turisty snaží chovat co možná nejvíc ohleduplně vůči dalším jejich uživatelům. Více než polovina bikerů zná kodex bikera, který DIMB vydala, a to bez ohledu na to, zda jsou nebo nejsou členy iniciativy. A to je pro její zástupce rovněž potěšitelné.
Ukázalo se také, že cyklistika je skutečně „zeleným“ sportem. Většina cyklistů své vyjížďky začíná doma tím, že sednou rovnou na kolo. Jen 14 % z dotázaných se ke startu své jízdy přibližuje autem. Dobrá půlka z devíti tisíc respondentů byla ve věku 25 a 40 let a měla nejméně středoškolské vzdělání s maturitou. Nejčastěji bikeři vyrážejí na krátké vyjížďky do pohoří Mittelgebirge a několikadenní přejezdy většina z nich nejraději směřuje do německých Alp.
Jak je to v českých podmínkách?
Podle Tomáše Kvasničky z neziskové organizace ČeMBA nejsou rozdíly mezi českými a německými bikery velké. „Po určitém období popularity výkonnostního pojetí terénní cyklistiky začíná růst i u nás obliba nezávodního prožitkového pojetí, v jehož středu stojí zájem o pestré přírodní úzké stezky,“ řekl Kvasnička. Výzkum DIMB je podle něj dalším důležitým dílem mozaiky, který ukazuje, že terénní cyklisté jsou zodpovědní a k přírodě citliví rekreační uživatelé.
Argumenty, které pro Německo potvrdila DIMB nejsou nové. Mezi spolupracujícími organizacemi hájícími zájmy terénních cyklistů se o nich mluví již dlouho. „V českém prostředí argumentuje ČeMBA svým partnerům ve správě krajiny a cestovním ruchu velmi podobným způsobem. Statisticky relevantní výzkumy jsou však poměrně nákladné a proto jsme je zatím nezískali,“ doplnil za organizaci ČeMBA její předseda Tomáš Kvasnička.
Výhodou oproti německým podmínkám je, že ČeMBA narozdíl od DIMB mohla využít jednodušší organizace veřejné správy v Česku a příznivějšího zákonného vymezení. „Měli jsme odvahu v návaznosti na vývoj na americkém kontinentě a v Británii začít prosazovat rozvoj nových sítí přírodě blízkých stezek a slavíme v tom vzhledem ke své krátké existenci úspěchy,“ zhodnotil Kvasnička.
Z výsledků výzkumu iniciativy DIMB:
- výzkumu se účastnilo 92 % mužů a 8 % žen
- nejsilnější skupinou byli lidé ve věku 26-30 let (18 %), nejméně mládež do 16 let (3 %)
- třetina dotázaných byla absolventy vysoké školy
- nejvíce bikerů bere plat do 1000 Euro měsíčně (30 %)
- 36 % dotázaných jezdí na kole méně než pět let
- drtivá většina respondentů má kolo spojené s poklidným vyjížďkami (73 %)
- výlety směřují nejčastěji do nejbližšího okolí (85 %)
- nejvíce dotázaných sedne na kolo 2-3x týdně (47 %)
Související články
- Odstartovala kampaň „Respektujme se navzájem“
- ČeMBA jede dál
- Singltrek pod Smrkem uspěl v soutěži turistických cílů