Cyklonavigace Garmin Edge 800
Navigovat, to je fenomén doby. Cyklistů, kteří ale používají speciální cyklistické navigace, zatím nejsou stovky tisíc jako těch, co mají na řídítkách běžný cyklocomputer. O to větší však jsou na podobná zařízení kladeny nároky. Jak si s nimi poradí nejdražší cyklonavigace od značky Garmin?
GPS navigacím pro cyklisty jsme se věnovali nedávno v článku GPS navigace na kolo. Nyní vám přinášíme test jednoho z přístrojů na trhu...
Garmin 800 se co do designu inspiroval u svého levnějšího bratříčka, modelu Edge 500. Oválný tvar s velkým displejem pokrývajícím většinu přední části přístroje působí kompaktně a ke značce se jasně hlásí díky velkému nápisu na přední straně. Přístroj je dostupný v několika barevných kombinacích. Podobně jako vlastní tvar computeru přebírá osmistovka od pětistovky také tvar a způsob uchycení přístroje na řídítka či představec. Zapomeňte na stahovací pásky a nutnost volit mezi dvěma úchyty. Kruhový držák se fixuje pryžovými pásky a dle potřeby je možné ho umístit jak na řídítka, tak na představec. Jednoduše, rychle a bez nutnosti nějakého nářadí nebo náhradních pásků.
Rozměry přístroje činí 51 x 93 milimetrů a na výšku 25 milimetrů včetně kulatého připevňovače. Hmotnost necelých sto gramů stejně tak jako rozměry jsou o něco kompaktnější než tomu bylo u předchůdce "osmistovky" modelu Edge 705. Zmizel malý ovládací joystick a počet tlačítek se zredukoval na tři - na boku je tlačíko pro zapnutí a vypnutí přístroje, dvě tlačítka jsou na vrchní straně. Ovšem hlavní devizou novinky není tolik její inovovaný design, ale displej s dotykovým ovládáním (160 x 240 mm). Garmin zvolil rezistivní (tlakový) typ displeje, který je sice považován v současnosti za zastaralý a třeba u mobilních telefonů je nahrazován kapacitními displeji, nicméně díky membráně a tlakovému ovládání nebudete mít problém s citlivostí displeje ani v cyklistických rukavicích.
Oproti předchůdci Edge 705 se s příchodem dotykového displeje výrazně změnilo ovládání přístroje. Namísto malého joysticku, který byl za jízdy v podstatě nepoužitelný, se většina ovládacích úkonů přesunula právě na dotykové LCD a obsluha přístroje probíhá prostřednictvím velkých obrázkových ikon nebo tlačítek umístěných zpravidla ve spodní části displeje. Pokud jste doteď byli uživateli staršího modelu 705, bude to pro vás určitě přínosem, zejména při ovládání přístroje za jízdy. Inspirace z oblasti mobilních telefonů je vidět například u možnosti upravit si barvu grafiky pozadí a menu prostřednictvím několika vzhledů.
Bezkonkurenční skladba funkcí
Testovaný Garmin skrývá ve svých útrobách desítky funkcí, jimiž zaznamenává informace o rychlosti, vzdálenosti, času, pozici, nadmořské výšce, teplotě a řadě dalších veličin. Funkce můžete navíc zobrazit na displeji ve speciálně navolených sadách od jedné do deseti v rámci jedné obrazovky, což nemá mezi cyklo navigacemi obdoby. Edge 800 umožňuje bezdrátově připojit prostřednictvím technologie ANT + další příslušenství a kompatibilní zařízení (snímač tepové frekvence, měřič kadence a výkonu) a nechybí ani slot na microSD karty a miniUSB konektor pro nabíjení integrovaného Li-Ion akumulátoru, který by měl vydržet až 15 hodin provozu. V balení najdeme rovněž inovovaný hrudní pás s odnímatelným čidlem pro sledování tepu, který je o poznání pohodlnější a lehčí než předchozí.
Snad díky novému čipu STMicroelectronics ST2062 najde Garmin velmi rychle signál a obecně lze říct, že rychlost přístroje a odezvy na jednotlivé úkony se oproti sedmsetpětce zrychlily. Malé a "zatím" bezvýznamné plus pak spočívá v informaci, že je tahle navigace již připravena pro příchod nového navigačního systému Galileo.
Uživatelsky ceněnou vlastností přístrojů Garmin, modelu Edge 800 nevyjímaje, je možnost spravovat si vešketeré své tréninkové aktivity prostřednictvím on-line portálu Garmin Connect, který vám nejen archivuje pořízená data, ale také vizualizuje a umožňuje je dál sdílet. Funguje tak v podstatě obdobně jako správa multimédií v iTunes, kdy stačí připojit přístroj k počítači, a systém už si pouze najde a stáhne všechna nová data.
Co zklamalo je rozlišení displeje. Edge 705 má více pixelů na menší ploše a zobrazení na něm tak působí o poznání ostřeji než na novější osmistovce. Na obranu Garminu však musím dodat, že na kole byste asi jen stěží ocenili vysoké rozlišení displeje, protože v terénu, kdy vám jízda umožní jen sekundové pohledy na displej, byste ho stejně neocenili. Druhý nešvar displeje nové osmistovky je ovšem o poznání zásadnější.
Technologie tlakového displeje v sobě totiž skrývá dva neblahé důsledky pramenící z jedné přidané vrstvy (membrány) nad vlastním zobrazovacím LCD. Prvním je oproti 705ce nižší kontrast a vůbec jas displeje při vypnutém led osvětlení přístroje. Další vrstva totiž "temní" jezdcův pohled na displej a to má za následek dvě věci. Buď se spokojíte s menší čitelností údajů na displeji, nebo si častěji budete zapínat osvětlení, a to se samozřejmě projeví na výdrži baterie. Druhým nešvarem je potom menší odolnost displeje proti poškrábání. Dotykové fólii, která je povrchu LCD, totiž stačí velmi málo k tomu, aby se poškrábala nebo u krajů odlomila. Proto až se budete vracet z blátivé vyjížďky, buďte hodně opatrní při čištění od bláta ušpiněného LCD. Zejména zaschlé bláto nejprve navlhčete a poté jemně setřete, jinak do roka přes škrábance na displeji nic neuvidíte.
Závěrečné hodnocení
Garmin Edge 800 bude bezesporu u mnoha cyklofanatiků patřit do kategorie "to musím mít" a je nutno si přiznat, že tuto úchylku zcela chápeme. Na druhou stranu hovoří zkušenost naprosto jasně a to, že ve většině případů používáme tenhle přístoj bez navigování jen jako sofistikovaný sběrač dat a pro tyto účely nám může velmi dobře posloužit i výrazně levnější Edge 500 či nově také Edge 200, a to za třetinovou cenu. Garmin Edge 800 totiž vyjde na 9990,- Kč.
Dobré je také sledovat postup ve zpřístupnění možnosti navigovat na kole nejen po silnicích, ale také po cyklostezkách. Jestliže první verze map s tímto v podstatě vůbec nepočítaly, aktuální informace hovoří o tom, že se tento stav pomalu mění a nezajímavá v této souvislosti není rovněž informace, že Garmin nově umožňuje zakoupit si možnost doživotních aktualizací map TOPO Czech za 1290,- Kč (více v článku zde). Ty vám snad jednou konečně umožní skutečnou navigaci po cyklotrasách a cyklostezkách.
O Garminu Edge 800 má smysl uvažovat, pokud si chcete takový cyklopočítač na kolo pořídit a nejste již majiteli staršího modelu. Pokud jste již majiteli modelu Edge 705, důvodů k jeho výměně za Edge 800 je jen velmi málo. A není úplně od věci podívat se třeba na outdoorový model Garmin Dakota 20, který je možné dodat za polovinu ceny a fungují s ním také cyklistické snímače.
Kompletní informace o všech prodávaných verzích Garminu Edge 800 v ČR najdete na webu www.garmin.cz.
Foto: autor
Související články
- Inovativní chytrou aplikaci UrbanCyclers si stáhlo už 5000 Čechů
- Bikemap.net má už půl miliónu uživatelů a roste
- Nový cyklopočítač Mio Cyclo 200
- Na výlety s mobilem: aplikace Turista v mobilu
- Cyklistický radar a adaptivní cyklosvítilna od Garminu
- Inteligentní náramek vívofit pomůže ke zdravému životnímu stylu
- Birell na kole: aplikace pro chytré mobilní telefony
- Nejpodrobnější cykloturistické mapy a navigace v mobilu
- Cyklonavigace Mio Cyclo 300 překvapuje na vyžádání
- Nová generace nejlepšího GPS cyklopočítače od Garminu