Lepší vlakové spojení pro cyklisty mezi ČR a Hamburkem
Cyklotrasa EuroVelo 7, která protíná celou Evropu ze severu až na jih a její celková délka je přibližně 6000 kilometrů, prochází i skrz Českou republiku. "Slunečnou trasu", jak se jí přezdívá, takřka kopíruje i vlaková trať, která možnosti cyklistů mezi českou metropolí a Hamburkem násobí. Možnosti převozu kol ve vlacích jsou tu zatím bohužel omezené, ale svítá se na lepší časy...
Trasa EuroVelo 7 startuje na jednom z nejsevernějších míst Evropy - Severním mysu na pobřeží Barentsova moře v Norsku. Vede dále přes Finsko, Švédsko, Dánsko, Německo, Českou republiku, Rakousko a Itálii až na Maltu (podrobněji se o této a dalších trasách EuroVelo dočtete na www.eurovelo.com).
Na území České republiky trasa vstupuje u Děčína a sleduje tok Labe až k soutoku s Vltavou, podél které pokračuje do Prahy, Českých Budějovic a Českého Krumlova. Pro české i zahraniční cyklisty, kteří se v hojném počtu vydávají na jednotlivé úseky trasy, přišly s potěšující informací České dráhy, které se před několika týdny dohodly s německou železniční společností Deutsche Bahn (DB) na nových spojích mezi Prahou, Berlínem a Hamburkem. Tedy po trase EuroVelo 7.
V současnosti jezdí jen dva vlaky Eurocity denně, které mají prostor pro přepravu jízdních kol po této významné trase. Jak ale uvedl Daniel Mourek z Nadace Partnerství, získat v těchto spojích prostor pro své kolo je značně komplikované a je třeba si jej rezervovat z důvodu omezené kapacity i tři měsíce předem. Cykloturistům tedy často nezbývalo nic jiného, než namísto dálkových vlaků volit regionální spoje, které jsou pomalejší a s více přestupy, ale zároveň mají větší kapacitu pro přepravu kol než je tomu v luxusnějších vlacích kategorie EuroCity.
Podle informací Evropské cyklistické federace tím ale žŽelezniční podniky přicházejí o významné množství zákazníků a příjmy. Jen na jižním úseku trasy, na obou stranách česko-německé hranice, mohou přepravit odhadem 160 tisíc cykloturistů ročně a dalších 500 tisíc lidí využívají trasu pro dojíždění do práce nebo k výletům. Odhaduje se, že tato lukrativní trasa tedy může generovat průměrný obrat 90 milionů Euro za rok!
Je tedy potěšující, že se České dráhy s Deutsche Bahn dohodly na posílení trati. Od prosince 2015 by mělo na zmíněné trase jezdit denně šest párů vlaků kategorie EuroCity s akcentovaným prostorem pro jízdní kola. Každý jednotlivý vlak by měl podle odhadů poskytovat prostor pro 15 až 20 jízdních kol.
EuroVelo 7 je jednou z nejoblíbenějších evropských dálkových cyklotras a Labská cyklostezka boduje každoročně u německých cykloturistů. Je tedy velmi dobrou zprávou, že se železniční dopravci rozhodli popularitu této oblasti mezi cyklisty podpořit posílením železničních spojů.
Zdroj: ecf.com
Související články
- S cyklistickou sezónou ožívají půjčovny kol Českých drah
- Nová mapa dálkových cyklotras EuroVelo
- Dvě trasy sítě Eurovelo se dočkají změn
- Cyklostezka Brno-Vídeň, součást dálkové trasy EuroVelo 9
- Nový život pro zrušené železnice: drážní stezky
- Síť cyklotras EuroVelo se možná rozšíří
- S kolem do zahraničí vlakem
- Cestování vlakem s kolem od prosince nově
- Z Nymburka do Kostelce (po rovině bez kotrmelce)
- Od zámku v Brandýse podél Labe