Výlety

Podél Vsetínské Bečvy už se dá projet

Dostavba cyklostezky Bečva ze Vsetína do Velkých Karlovic je v plném proudu. Práce ještě na několika úsecích probíhají, ale během podzimu by měla být trasa hotová - to je totiž jedna z podmínek plnění dotací. Pokud se nemůžete dočkat jara, vyražte na Valašsko klidně už teď. Z velké části je cyklostezka sjízdná už nyní.

Pod vrcholem beskydské hory Vysoká, jež se tyčí do výše 1024 metrů nad mořem, pramení hned dvěma prameny řeka Bečva. Ze severních svahů stéká Rožnovská Bečva, která protéká Rožnovem pod Radhoštěm, a na jižních svazích hory je to Vsetínská Bečva. Stejnojmenná cyklostezka sleduje celý tok Bečvy od jejích pramenů až po ústí do řeky Moravy. Úsek podél Rožnovské Bečvy, který propojil Valašské Meziříčí, Rožnov pod Radhoštěm a Horní Bečvu, byl otevřen již letos v létě (více čtěte zde: Podél Rožnovské Bečvy po nové cyklostezce).

To Vsetínská Bečva na „svou“ část Cyklostezky Bečva, jež je součástí takzvané první cyklodálnice C1, stále čeká. Dlouho už to však trvat nebude. Ačkoliv někteří z vás již kola zazimovali, nadprůměrně teplý podzim ještě stále cyklistice přeje. A proto jsme se pro ty z vás, kdo se nezalekli data v kalendáři, zajímali o stav cyklostezky podél Vsetínské Bečvy. Tento úsek začíná ve Velkých Karlovicích a končí ve Valašském Meziříčí, měří více než 50 kilometrů a cyklistům nabídne krásné pohledy na typickou přírodu Hornovsacka, valašské dřevěnice i samotné město Vsetín, jedno z center Valašska.

Dostavba Cyklostezky Bečva se ve vsetínském úseku protahovala, protože do procesu výstavby postupně vstoupilo několik komplikací. První z nich jsou problémy s výkupy pozemků. Tou druhou pak osídlení břehů řeky chráněným ledňáčkem, jemuž se stavitelé cyklostezky snažili ve spolupráci s ochranáři vyjít vstříc a narychlo projektovali alternativní variantu vedení stezky.

Zajímavosti okolo Vsetínské Bečvy

První kontakt s typickou architekturou získají cyklisté již ve Velkých Karlovicích, kde cyklostezka začíná. V historickém středu jedné z rozlohou největších obcí republiky naleznete skanzen valašské lidové architektury. V okolí Velkých Karlovic jsou navíc vyznačeny další lokální cyklotrasy, které turisty na kolech provedou valašskou krajinou s loukami, vzrostlými lesy a s roztroušenými valašskými chalupami. Mohou obdivovat chráněný jedlobukový prales Razula, v němž se dochovaly až dvě stě let staré buky a jedle, nebo navštívit přírodní jezero v údolí Jezerné, které v dávných dobách vzniklo po sesuvu půdy. Vyhledávaným turistickým cílem jsou také pramen Vsetínské Bečvy, vyznačený pod kopcem Trojačka, nová rozhledna na vrcholu Čarták nebo kopec Soláň nabízející unikátní výhled na pohoří Javorníků.

Na trase podél Vsetínské Bečvy je ale mnoho dalších zajímavostí. Například v Karolince si můžete prohlédnout rodový shluk šestadvaceti roubených valašských chalup z přelomu 18. a 19. století, které jsou jedním z nejcennějších komplexů lidových staveb dochovaných na původním místě. Symbolem této obce ale byla sklářská výroba s více než 140 let dlouhou tradicí. Mistrovství zdejších sklářů bylo známé i daleko za hranicemi naší republiky, dnes je však sklárna uzavřena.

Jednou ze zajímavostí této trasy bude také realizace přibližně kilometrového úseku u přírodní nádrže mezi Karolinkou a Novým Hrozenkovem, kde realizátoři použili speciální ekologický materiál, který nenajdete nikde jinde v České republice. V samotném Novém Hrozenkově i dalším obcích na cyklostezce (Halenkově, Huslenkách, Hovězím i v Ústí) opět upoutají původní památky dřevěné lidové architektury.

Lákadlem dříve okresního města Vsetína zase může být jeho zámek, kde můžete navštívit Muzeum regionu Valašsko, hvězdárna a nebo městské lázně.

Mapu cyklostezky podél Vsetínské Bečvy si stáhněte zde

Kde si dát pozor

• Ratiboř, křížení se silnicí č. 437 (gps: 49.372621,17.938957) – chybí značení přímo u odbočky na hlavní silnici, rozcestník s šipkou je až cca 30 m vpravo na odpočívadle před mostem přes Bečvu, kde trasa pokračuje odbočkou vlevo do lesa
  • Pržno (gps: 49.388129,17.945608) – chybí jasné značení průjezdu obcí – příjezd do obce je po pěšině podél řeky, před mostem odbočit doleva, a na rohu obchodu, zahnout vpravo a pokračovat dál rovně souběžně s Bečvou
  • Mikulůvka (gps: 49.416708,17.944439) chybí jasné značení v obci – potřeba přejet most přes potok, za mostem zabočit vpravo a pokračovat po rovině směrem k Bečvě
  • Dotyk se silnicí I/57 před obcí Nová (gps: 49.419947,17.960634) – příjezd od Mikulůvky až k hlavní silnici, ale hned odbočit vlevo a pokračovat po souběžné komunikaci
  • Jarcová (gps: 49.446673,17.968911) příjezd na křižovatku bez jasného značení, jet rovně do zákazu vjezdu (jednostopá vozidla vjezd povolen), přejet přes most a odbočit doleva, kde začíná nově vybudovaná a označená cyklostezka – dojezd podél kolejí až do Valašského Meziříčí

Ze Vsetína je možné pokračovat do necelých 22 kilometrů vzdáleného Valašského Meziříčí, kde se Vsetínská Bečva stéká s Rožnovskou a symbolicky se zde spojují i obě trasy Cyklostezky Bečva. Bezmála třicetitisícové město je důležitou dopravní tepnou a rovněž má co nabídnout i turistům. Jedním z lákadel je třeba veřejnosti přístupná hvězdárna (pro veřejnost každý pracovní den ve večerních hodinách) a nebo krásně spravený zámek. A vlakem se odtud i s kolem dostanete prakticky kamkoliv.

Tento článek můžete brát jako pozvánku na Valašsko a k otestování cyklostezky okolo Vsetínské Bečvy, která sice ještě není zcela dokončená, ale projet se již s drobnými omezeními dá. Redakce KOLO.cz vám bližší informace o stavu cyklotrasy přinese opět na jaře.

Více najdete na oficiálních stránkách Cyklostezky Bečva (www.cyklostezkabecva.com/)