Domů » Rady

Rady

Povinné ručení pro cyklisty? Neexistuje, ale má alternativy

Povinné ručení pro cyklisty? Neexistuje, ale má alternativy

Jaké jsou nejčastější příčiny nehod cyklistů? Jak se zabezpečit pro případ, že na kole způsobíte dopravní nehodu? Jaká je povinná výbava cyklisty? A proč by se měli vyznavači cyklojízdy vyhýbat alkoholu? Tato a další doporučení najdete v tomto článku.  

 

Cyklistika patří mezi nejoblíbenější koníčky Čechů, v tuzemských domácnostech najdeme kolem čtyř milionů jízdních kol. Pokud na bicyklu jezdíme pravidelně, pomáhá nám udržovat dobrou fyzickou kondici, využíváme ho také jako dopravní prostředek či způsob relaxace. Přes všechny nesporné výhody, které jízda na kole přináší, bychom si však měli být vědomi i rizik. Vždy, když sedáme na kolo, je užitečné připomenout si, že právě cyklisté jsou spolu s chodci nejohroženějšími účastníky silničního provozu. Také podle statistik Policie ČR je popularita tohoto sportu vykoupena zvýšeným počtem úrazů i úmrtí. Nezanedbatelný je také počet dopravních nehod způsobených vyznavači jízdy na kole.

„Škody zaviněné cyklisty se pohybují v řádech statisíců. Cyklisté však, na rozdíl od řidičů aut, nemají žádné povinné ručení, které by je chránilo. Proto, pokud způsobí nehodu, a nemají-li uzavřené pojištění odpovědnosti, musí vzniklé škody uhradit,“ říká Jan Vlček, obchodní ředitel Slavia pojišťovny.

Jak se na cyklistickou sezónu připravit a jaká opatření podniknout, abychom předešli nehodám a užili si výlety na kole ve zdraví a bez zbytečných nepříjemných následků?

 

 

Z policejních statistik

Podle policejních statistik došlo na pozemních komunikacích v ČR v roce 2016 k 98 864 nehodám, při kterých bylo 545 osob usmrceno, 2 580 osob těžce zraněno a 24 501 zraněno lehce. Způsobená hmotná škoda podle odhadu dosáhla výše 5 804 mil. Kč. Na silnicích v roce 2016 přišlo o život 39 cyklistů. Současně řidiči nemotorového vozidla, tedy zejména cyklisté nebo koloběžkáři, zavinili 2 625 nehod, při kterých zahynulo 24 osob. Nejvíce nehod se přitom odehrálo v Praze, Středočeském a Ústeckém kraji. Nejčastěji se bouralo v pátek, v obci, na silnicích II. třídy. Pod vlivem alkoholu bylo zaviněno 4 373 nehod, při kterých zemřelo 52 lidí.        

 

„Škody zaviněné cyklisty se pohybují v řádech statisíců. Cyklisté však, na rozdíl od řidičů aut, nemají žádné povinné ručení, které by je chránilo. Proto pokud způsobí nehodu, a nemají-li uzavřené pojištění odpovědnosti, musí vzniklé škody uhradit,“ říká Jan Vlček, obchodní ředitel Slavia pojišťovny.

 

Nejčastější příčiny nehod cyklistů

V rámci silničního provozu nejsou případy, kdy je viníkem nehody cyklista, ojedinělé. Potvrzují to jak policejní statistiky, tak pojišťovny. „Cyklista jel z kopce vysokou rychlostí, v zatáčce nezvládl řízení a dostal se do protisměru, kde projížděl osobní automobil. Tomu se podařilo cyklistovi vyhnout, ale oba účastníci nehody skončili mimo silnici. Kolize si vyžádala zranění řidiče automobilu s újmou na zdraví ohodnocenou lékařem na 50 000 Kč a škodu na majetku ve výši 160 000 Kč. Kompenzace byla hrazena z pojištění odpovědnosti cyklisty,“ popisuje typickou nehodu, která bývá předmětem plnění pojišťovny, Jan Vlček, obchodní ředitel Slavia pojišťovny. 

 

Podle sdružení BESIP mezi nejčastější důvody nehod cyklistů patří:

  • nezvládnutí jízdy – nezvládnutí řízení, vyjetí do protisměru nebo mimo komunikaci často v nepřiměřené rychlosti
  • nepozornost – při seřizování kola, jídle nebo pití za jízdy
  • nedodržení pravidel silničního provozu – nejčastěji nedání přednosti v jízdě
  • nerespektování bezpečného odstupu – jak u jedoucích vozidel, tak při objíždění stojících vozidel
  • nedostatečně označený/osvětlený cyklista - zejména při snížené viditelnosti
  • kolize se zvířetem – nejčastěji s volně pobíhajícím psem
  • špatně zvolená trasa jízdy – v hustém dopravním provozu s množstvím nákladních automobilů 

 

Zabezpečte se pro případ zavinění nehody 

Škody způsobené cyklisty nejsou zanedbatelné a mohou dosáhnout až stovek tisíc korun. Pokud jako cyklista způsobíte nehodu, jste povinen uhradit vzniklou škodu. A to jak v případě, kdy porazíte chodce či ohrozíte dalšího cyklistu např. na cyklostezce, tak v situaci, kdy se střetnete s motorovým vozidlem v běžném dopravním provozu. Právě v těchto případech bývají škody nejvyšší. 

Povinné ručení pro cyklisty neplatí, mohou si však pojistit svou odpovědnost, buď samostatně, nebo v rámci pojištění domácnosti. Pak jsou proti škodám, které způsobí dalším osobám, nejen na kole, ale např. i na lyžích nebo při dalších sportech a činnostech, chráněni všichni členové domácnosti, včetně dětí a domácích zvířat. Pojištění odpovědnosti, které cyklisty před uvedenými riziky dokáže ochránit, nabízí většina pojišťoven a pohybuje se v řádech stokorun za rok (u Slavia pojišťovny od 315 Kč za rok).

„Jedním z nejčastějších důvodů plnění v rámci pojištění odpovědnosti bývají právě újmy na majetku nebo na zdraví způsobené cyklisty,“ uvádí Jan Vlček. V souvislosti s novým občanským zákoníkem navíc došlo k navýšení nároků na odškodnění, které dopadá na viníky dopravních nehod. „Nový občanský zákoník výrazně posílil prostor pro nároky poškozených. Umožňuje nyní podstatně navýšit částku za odškodnění. Zohledněny jsou přitom nejen náklady spojené s kompenzací vzniklých hmotných škod a výdaje vynaložené na léčení poškozených, ale také jejich ušlý zisk za období pracovní neschopnosti a další související náklady,“ doplnil obchodní ředitel Slavia pojišťovny. 

 

Zkontrolujte povinnou výbavu

Podrobněji zde.

 

 

Dodržujte zásady bezpečného provozu

Cyklisté jsou účastníky silničního provozu, a i když nepotřebují pro jízdu na kole speciální oprávnění, jsou povinni dodržovat platné předpisy. Měli by jezdit vždy vpravo, a to i na cyklostezce, musí zachovávat dostatečný odstup od překážek a měli by předvídat dění kolem sebe. Důležitá je také ohleduplnost k ostatním účastníkům provozu a pozornost věnovaná stavu komunikace. Na změnu směru jízdy by cyklista měl své okolí upozorňovat včas a vhodným způsobem. Zvláštní opatrnost pak zaslouží situace, kdy cyklisté na kole převážejí náklad, mají tašky zavěšené na řídítkách nebo vezou např. nářadí nebo jiné objemnější předměty. Každý cyklista by také měl znát číslo na Policii ČR (158) a záchrannou službu (155), aby v případě potřeby dokázal přivolat pomoc. 

 

Na kolo zásadně bez alkoholu

Cyklisté by neměli zapomínat na nulovou toleranci hladiny alkoholu, která je kontrolována Policií ČR. Už po jednom malém pivu hrozí cyklistovi dvojnásobně větší riziko pádu z kola. Alkoholem ovlivněný člověk má horší odhad vzdáleností i pomalejší reakce. Při vyšších dávkách dochází k poruše rovnováhy i soustředění a nebezpečí vzniku nehody tak dále výrazně narůstá. Zároveň, pokud dojde ke kontrole cyklisty, který je pod vlivem alkoholu, řeší Policie ČR situaci stejně jako v případě řidiče motorového vozidla. Tedy, každý cyklista je povinen podrobit se dechové zkoušce a za jízdu pod vlivem alkoholu mu hrozí pokuta až do výše 50 000 Kč. Více zde.

 

 

12.04.2017 - Ostatní - autor: Press news - 8287x

Související články

  1. Helmy na kolo jsou nepovinným, ale důležitým doplňkem
  2. HIT letošního léta je dovolená na kole! Ale ani ta se neobejde bez nehod
  3. Bez čeho na kolo nesedat aneb jak předejít případným katastrofám
  4. Na kole bez potíží: dejte pozor na alkohol a dobře se pojistěte
  5. Jarní sezóna láká nejen cyklisty. Jak vyzrát na zloděje?
  6. 5 tipů jak nepřijít o kolo
  7. Chystáte se do zahraničí na cyklodovolenou? Sjednejte si i cestovní pojištění
  8. Přilba, která vám sama zavolá pomoc
  9. K dovolené na kole patří kvalitní cestovní pojištění
  10. Kolo zničené při pádu, přepravě nebo vandalem? I na to myslí pojištění!

Vlož svůj komentář:


Vyplň antispam nebo
Registrovat Facebookem

Recenze, zájezdy, bazar...

Reklama