Prodeje elektrokol překvapují i v těžké době
Dvě stě tisíc bicyklů s elektrickým pohonem se prodalo v loňském roce v Německu, v Nizozemí elektrokola jako jediný segment zaznamenal nárůst prodeje. To vše potvrzuje úspěšnost elektrokol mezi lidmi a jejich velký potenciál do dalších let.
Zdá se, že ten pravý boom elektrokol teprve přichází. V Holandsku, která je považována za příklad „cyklistické“ země, byl tento sortiment jediným, který udržel růst prodejů – zatímco celkové množství prodaných kol v zemi tulipánů je o 3,6 procenta nižší (1 171 000 kusů) než za rok 2010, takřka 180 tisíc prodaných elektrokol v páté největší ekonomice EU je velkým úspěchem. Zvlášť když v lidnatějším a ekonomicky výkonnějším Německu prodali jen o cca 12 tisíc kusů více.
O nasycení trhu se tedy rozhodně mluvit nedá, neboť tento cyklistický segment zaznamenal celkově další meziroční nárůst, a to o sedm procent oproti roku 2010. A to i přes nepříznivé počasí na přelomu let 2010/2011 a chladné a deštivé léto 2011, což nejvíce poškodilo segment městských kol – prodeje v této kategorii spadly o 25 až 30 procent. Přesto prodeje elektrokol zůstávaly na vysokých číslech. Celkově v Nizozemí činila elektrokola 15 % objemu prodejů nových jízdních kol (v ČR je to 1-2 %).
Nizozemci mají obecně cyklistiku rádi. Nezdráhají se utratit za vybavení nemalé částky, což pak zpětně umožňuje výrobcům kol investovat do vývoje. Průměrná prodejní cena nových kol vzrostla ze 728 € v roce 2010 meziročně na 745 € v loňském roce. Díky dostupným statistikám z Německa můžeme srovnávat: průměrný Němec za běžné kolo utratil průměrně 600 €, za elektrokolo pak takřka dvojnásobek.
Nad tímto jevem i růstem prodejů v oblasti cyklistiky pokyvují ekonomové hlavou – v době, kdy ze všech stran slýcháme negativní zprávy k vývoji ekonomiky, jsou statistiky z cyklistiky překvapivě pozitivní. A stejné zůstávají i odhady dalšího vývoje. Prodeje elektrokol by měly dále růst. Jen v Nizozemí až na 300 tisíc prodaných elektrokol, což by činilo čtvrtinu celkového objemu prodaných bicyklů.
V elektrokolech je budoucnost. Na tento segment cyklistického trhu vrhají svůj zájem i firmy, které jej prozatím přehlížely – například Specialized, který nečekaně již brzy představí svůj elektrický model. Trend zkrátka zastavit nejde. Navíc, jak již bylo uvedeno výše, v Německu se prodalo 300 tisíc kol na elektropohon. V kontrastu s tím a pro zajímavost zmiňme, že se u našich západních sousedů prodalo pouze 1800 prodaných automobilů na elektřinu.
Související články
- Dvě kola nominována v soutěži Designs of the Year 2013
- Chcete elektrokolo? Postavte si ho!
- Podle statistik prodejů kola válcují auta
- Inteligentní elektropohony BionX pro jízdní kola
- Nejdelší cesta na elektrokole odstartovala
- Vídeň dotovala 7800 jednostopých elektrovozidel
- Elektrokola pravděpodobně podraží
- Elektrokola jsou bezpečná, ale záleží na rychlosti
- VIDEO: Elektrokolo chce mít každý
- Koncept e-kola vznikl jako diplomová práce