Výlety

Rožnov p. R. – Vidče – Velká Lhota – Valašské Meziříčí

Trasu z Rožnova pod Radhoštěm do Valašského Meziříčí můžete absolvovat pohodlně po cyklostezky podél řeky Bečvy. A nebo se vydat přes kopce s nádhernými výhledy do údolí Rožnovské Bečvy, na Vsetínské vrchy, Javorníky a Hostýnské vrchy…

Obě varianty putování mezi Valašským Meziříčím a Rožnovem pod Radhoštěm se navíc dají příjemně propojit. Cestu jedním směrem můžete zvolit přes kopec, návrat pohodlně kolem řeky. Máte tip na příjemný půldenní výlet pro některý z posledních hezkých dní babího léta.

Patnáctikilometrová trasa přes Vidče, jednu z nejstarších obcí v oblasti, Velkou a Malou Lhotu sice stojí daleko více sil než rovinatá jízda po Cyklostezce Bečva, ale zároveň nabídne něco navíc – dobrý pocit ze sportovního výkonu, nádherné výhledy a možnost nasát atmosféru Valašska. Ve směru od Valašského Meziříčí se vám do cesty postaví prudké stoupání na Malou Lhotu a přestože ti trénovanější z vás s ním jistě nemusí mít problém, v popisu trasy se budeme držet varianty jízdy ve směru od Rožnova pod Radhoštěm do Valašského Meziříčí.

Vyrážíme tedy z města pod bájnou horou Radhošť, na jejímž vrcholu ve výšce 1129 m n. m. mimochodem najdete kaple a sousoší svatého Cyrila a Metoděje a také z dálky viditelný televizní vysílač. Podle pověstí měl na Radhošti, sedmé nejvyšší hoře Moravskoslezských Beskyd, od pradávna sídlo slovanský bůh Radegast - Bůh slunce, války a vítězství. Samotné město Rožnov pod Radhoštěm je však mezi turisty atraktivní především kvůli skanzenu valašské lidové architektury - Valašskému muzeum v přírodě (www.vpm.cz) je druhé nejstarší muzeum v přírodě ve střední Evropě a celý rok v něm probíhají akce inspirované folklorem, lidovými zvyky a tradičními řemesly. Dřevěné městečko určitě stojí za zastávku a prohlídku, neboť v něm najdete domy z rožnovského náměstí, kopie některých staveb z Valašska a nebo dřevěný kostelík sv. Anny, kolem něhož se rozprostírá hřbitov zvaný Valašský Slavín.

Z Rožnova pod Radhoštěm se vydáme po cyklotrase č. 6012 po asfaltové silnici s malým provozem, která hned na okraji města začíná stoupat nekompromisně vzhůru. Silnice se párkrát zavlní nahoru a dolů, až se dostanete do sedla nad Vidčemi a rychlým sjezdem sjedete dolů do obce. Prohlédnout si v jedné z nejstarších obcí v regionu, jejíž historie sahá do roku 1310, můžete prohlédnout například novogotický kostel sv. Cyrila a Metoděje a nebo krásnou roubenou valašskou zvoničku. Za kostelem odbočuje trasa prudce doleva a stoupá strmě vzhůru. Lehké převody se budou hodit. Vyškrábete se až k rozcestí Pod Spinou, kde odbočíte doprava. Získáte čas si trochu „odfrknout“, protože cesta sice i nadále stoupá, ale už ne tak tvrdě jako dosud.

Pokračujete po místní komunikaci s takřka nulovým provozem. Přesto počítejte s tím, že někteří starousedlíci nebo chataři proti vám s autem jet mohou. Cyklotrasa se po chvíli napojí na modrou turistickou značku a přes Videčské paseky a dále mezi nahodilými valašskými usedlostmi po ní jedete dále. Cesta vede střídavě mezi loukami a lesy, chvílemi se otevírají pohledy do krajiny valašského rázu až se napojíte na asfaltovou silnici nad Velkou Lhotou.

Velká Lhota leží nad údolní přehradou Bystřička a pokud vám není líto ztráty výškových metrů, nebojte se sjet do obce, která je zajímavá nejen svou exponovanou horskou polohou. Poprvé je zmínka o Velké Lhotě v roce 1374 a název obce se později několikrát měnil. Postupně se obec jmenovala Lhota Stachova, Lukáňova, Chmelová, Hrubá a nakonec Velká Lhota. Kromě rodinných domů místních obyvatel je zde celá řada soukromých chalup, mnohé z nich si uchovávají typický valašský ráz. V obci najdete dřevěnou zvoničku a pravděpodobně nejzajímavější památku obce toleranční kostel s šindelovou střechou, jehož historie je spjata s tzv. Tolerančním patentem císaře Josefa II. z roku 1781. Zajímavé je, že v obci působil 20 let jako kněz Jan Karafiát, autor proslulých Broučků.

Nad Velkou Lhotou modrá značka cyklotrasu na chvíli opouští. Po asfaltové silnici značené cyklotrasou 6012 pokračujeme dále, modrá TZ se opět připojuje po chvíli a společně nás opět obě značky vedou dále na Malou Lhotu, která je částí Velké Lhoty. Míjíme po levé straně nejvyšší vrchol Vrchhůra s vysílačem a z hřebene se nám otevírají nádherné výhledy do údolí Rožnovské Bečvy, na Rožnov pod Radhoštěm a Veřovické vrchy, na druhé straně se pak otevírají pohledy na na Vsetínské vrchy, Javorníky i Hostýnské vrchy.

Z Malé Lhoty cykloznačka vede do osady Brňov a rychlým sjezdem na okraj Valašského Meziříčí. Ve sjezdu buďte opatrní, kolo se tu rozjede velmi ochotně do vysokých rychlostí. Cyklotrasa 6012 vás provede až do centra města, kam můžete zamířit za občerstvením nebo prohlídkou. Druhou možností pak je odbočit ještě před samotným městem doprava na cyklostezku č. 6218, která vás přivede do Hrachovce a na Cyklostezku Bečva, po níž se můžete poklidně vrátit zpět do Rožnova pod Radhoštěm, který byl východiskem vašeho výletu.