Domů » Rady

Rady

Silniční kola hlásí návrat. Jak vybrat to pravé?

Silniční kola hlásí návrat. Jak vybrat to pravé?

Silniční kola bývaly kdysi jedinou dostupnou alternativou k ryze městským kolům. Pak šla trochu do ústraní vlnou, která se strhla okolo horských kol, ale dnes lidé znovu cestu k silničním kolům nacházejí. Jak taková silnička vypadá a jaká úskalí vás čekají při jejím výběru a koupi?

První závody v silniční cyklistice byly uspořádány v druhé polovině devatenáctého století. Zájem o silniční kola opět stoupá, a proto bychom vaše povědomí o nich rádi posunuli dále a poskytli možnost utřídit si informace, které jste již možná někdy slyšely, ale samotné souvislosti vám zatím unikaly. Na to jak taková dnešní silnička vypadá a jaká úskalí skýtá, nám odpovídal bývalý závodník a výrobce kol značky Westige Roman Blažek z obchodní galerie SPORTMALL.CZ.

 

Silniční rámy

Ocel, hliník, titan, nebo karbon, to vše dnes můžete na trhu s rámy objevit. Ocel je nejtěžší, zato pružná, hliník zase lehký a tuhý. Plusy a minusy jsou znát jak na ceně, tak na výkonu. Pružný materiál lépe pohlcuje silniční vibrace, za to ten tuhý nikoliv a na delší trase tak může na cyklistu spadnout pořádná únava. Roman Blažek doporučuje karbon: „Pro mne osobně je vítězem materiálů karbon. Je sice v té dražší kategorii, ale zato je vysoce pevný, lehký a účinně pohlcuje vibrace, což silničář rozhodně ocení. Máme na výběr i další materiály jako třeba titan, ale taková cena za rám, bývá už pro většinu cyklistů přes rámec.“

 

Obouváme kola

Jak to tak bývá, tak kvalitní rám si žádá i kvalitní ráfek. Vybrat si opět můžete z hliníku, nebo z karbonu. Ráfek a náboj kola je spojen tzv. výpletem, který se dá pořídit buď z oceli, nebo karbonu, podle toho, kolik do kola chcete investovat.  Dalším bodem je, do čeho svá kola obujeme. Tady existují jen dvě možnosti - plášť, do kterého se vkládá duše, nebo galuska, jež se lepí přímo na ráfek.

 

(NA)šlápněte do pedálů

Na co nesmí správný cyklista při výbavě kola zapomenout, jsou pedály, které zvyšují efektivitu jízdy. Cyklistice nyní vládnou nášlapné pedály, které umožňují funkci bočního nastavení, což dává botě pocit pevnosti, ale vám možnost kdykoliv si nastavit „vůli“ do stran. Hlavní je zde ochrana vašich kolen proti přílišnému přetížení.

 

SLOVNÍK SPRÁVNÉHO SILNIČÁŘE

  • švih - silniční vyjížďka, trénink
  • bidon – cyklistická lahev
  • galuska, plášť - obutí ráfku
  • bovdeny – „trubičky“, kterými vedou ovládací lanka k přesmykači, přehazovačce, brzdám
  • placka – převodník (malý a velký)
  • kazeta – složení pastorků (ozubených koleček)
  • hák – jízda v těsné blízkosti zadního kola dalšího cyklisty, v závětří

 

 

Osazení kola

Osazení kliky a kazety představuje jeden z nejzásadnějších momentů při koupi silničky. Ovlivňuje totiž celý charakter jízdy na vašem novém kole. Trik je v počtu zoubků na přehazovačkách a kazetě, kde dominují obecně tři systémy a v každém existují minimálně dvě varianty přehazování ovlivněné počtem zoubků.

  • Klasika jsou kliky s počtem zubů 53/39 (silničky mají většinou 2 převodníky) a obvykle je k těmto klikám osazena kazeta s počtem 11-23 zubů. Tato sestava je opravdu pro výkonnostní a velmi sportovní jezdce.
  • Compact, která je tou nejrozšířenější, s počtem zubů 50/34. K těmto klikám je většinou zvolena větší kazeta (horské převody) s počtem 12-28. Tuto variantu doporučujeme začátečníkům, ale i zkušenějším jezdcům, kteří se na silničce rádi podívají i do hor.

 

Právě u způsobů řazení se dají snadno rozpoznat tři největší výrobci osazení kola, přičemž řazení je integrované do brzdových pák.

  1. Shimano systém – Stlačením brzdové páky do strany řadíme větší kolečka a stlačením malé páčky pod brzdovou pákou řadíme menší kolečka.
  2. Sram systém – Krátkým stlačením malé páčky pod brzdovou pákou se řadí menší kolečka a delším stlačením té samé páčky se řadí větší kolečka.
  3. Campagnolo systém - Stlačením páčky pod brzdovou pákou se řadí větší kolečka a stlačením malé páčky u palce se řadí menší kolečka. 

 

Foto: Icebreaker, Giant, Campagnolo a archiv redakce

01.07.2013 - Vybíráme kolo - autor: Iva Krocová - 36701x

Související články

  1. Plánujete pořízení horského kola? Poradíme, jak si vybrat to správné
  2. Přispějte na dobrou věc a získejte dres Sagana či Kulhavého
  3. Marin Four Corners: gravel bike za pár kaček
  4. Na co se zaměřit u výběru horského kola?
  5. Není pedál jako pedál, jak vybrat ten správný? VIDEO
  6. Ultramaratonec Svaťa Božák skončil třetí v závodě okolo Rakouska
  7. 3 dny zbývají do startu ultramaratonu 1000 Miles
  8. Poohlédnutí se za silničním závodem Tour de San Luis
  9. Češi jsou národem cyklistů. Potvrdila to anketa Sport roku 2014
  10. Jaký sport mají Češi nejraději? Zvolte sport roku 2014!

Vlož svůj komentář:


Vyplň antispam nebo
Registrovat Facebookem

  1. avatar
    #1 Trek 1.1 - vloženo: 30.08.2016 v 08:35:47

    http://sport.hyperinzerce.cz/silnicni-kola/inzerat/12225166-trek-1-1-c-h2-silnicni-kolo-uplne-nove-nejete-model-2016-nabidka-melnik/

    odpověz na tento komentář

Recenze, zájezdy, bazar...

Reklama