Test cyklistických přileb pro dospělé
Dvanáct cyklistických přileb pro dospělé testoval Rakouský automotoklub ÖAMTC. A výsledek? Všechny hlavu cyklisty chrání, jen ne všechny stejně dobře.
Pracovníci ÖAMTC zahrnuli do testu dvanáct přileb různých výrobců, přičemž osm z nich bylo klasického typu a čtyři skeletové přilby typické spíše pro BMX nebo skateboard, lidoě řečeno "kokosky". Některé z nich (Cratoni C-Loom, Abus Pedelec, Uvex City V a Giro Sutton) byly speciálně vyvinuty pro elektrokola/pedeleky - u těch výrobci nekladou takový důraz na ventilaci, zároveň ale chrání hlavu i v týlní oblasti.
Nejdůležitějším faktorem v hodnocení testovaných přileb byla ochrana při pádu a body z tohoto zjišťovaného parametru tvořily polovinu výsledku. Přilba, která by v tomto ohledu propadla, by nemohla dosáhnout kvalitního výsledku ani za pomoci dalších drobných detailů a předností. Kromě schopnosti absorpce nárazu hodnotili auditoři také odolnost a bezpečnost řemínků a popruhů přilby. Dalších 40 % výsledu tvořil komfort, praktičnost používání a míra opotřebení přilby. Zbylých 10 % bodů mohla přilba získat například za doplňkové bezpečnostní prvky jako jsou vestavěné LED diody.
Podobně jako v roce 2010, kdy v ÖAMTC testovali dětské přilby (viz článek Test dětských přileb: vyhněte se nejlevnějším), ani tentokrát žádná přilba nebyla ohodnocena nejvyšší známkou jako "velmi dobrá". Přesto ale testeři uklidnili, že všechny testované přilby nabízejí velmi vysokou míru ochrany. Osm z nich (KED Certus K-Star, Abus Urban I V.2 Signal, Giro Aspect, Alpina E-Helm Deluxe, Cratoni C-Loom, Abus Pedelec, Casco Sportiv TC, Giro Sutton MIPS) získalo druhé nejvyšší hodnocení "dobrá", zbylé čtyři (POC Crane, Uvex City V, Bell Intersect Cit0, Scott Torus Plus) jsou podle ÖAMTC "uspokojivé".
Jak ale automotoklub upozorňuje, tvrdost skořepiny neznamená všechno. Testovací zařízení měřilo sílu, která byla při nárazu skutečně přenesena z přilby na lebku. A v tomto ohledu dopadly "kokosky" o něco hůře. Jejich skořepina ale praskla až při větším zatížení.
Detailní výsledky testu najdete zde.
Foto a grafika: ÖAMTC
Související články
- Helmy na kolo jsou nepovinným, ale důležitým doplňkem
- Bez čeho na kolo nesedat aneb jak předejít případným katastrofám
- 5 tipů jak nepřijít o kolo
- Přilba, která vám sama zavolá pomoc
- Wheely zvyšuje úroveň viditelnosti cyklisty
- Zkontrolujte povinnou výbavu svého kola
- Povinné ručení pro cyklisty? Neexistuje, ale má alternativy
- Podmínky pro jízdu na kole a chůzi jsou lepší
- Bezpečnost cyklistů v New Yorku zvyšují i laserová světla
- Za větší bezpečnost: Shield TL upozorní auto na cyklistu