Ve Vídni funguje sídliště bez aut. Lidem stačí jízdní kola.
Po vzoru Brém vzniklo v jednadvacátém vídeňském okrese sídliště bez aut. Podle nájemní smlouvy nesmí nájemníci 244 bytů vlastnit auto nebo ho trvale používat. V garážích tak dominují jízdní kola. A letos má vzniknout další takové sídliště.
První obyvatelé se do bytů na sídlišti ve Florisdorfu nastěhovali v prosinci roku 1999, o rok později již byla obsazena většina bytů. První rakouské sídliště bez aut bylo navrženo architekty Kornelií Schindlerovou a Rudolfem Szedenikem. Chybí v něm parkovací místa, za to bylo myšleno na požadavky cyklistů.
Aby sídliště vůbec mohlo vzniknout, bylo potřeba udělit projektu výjimku z Víděňského zákona o garážích, podle nejž musí být pro každý byt zajištěno jedno parkovací místo pro auto. Na ta ale v projektu sídliště bez aut myšleno není a přestože v podzemní garáži se nachází malý automobil, který mohou všichni obyvatelé domu používat v Car-Sharing programu a být tedy mobilní v případě potřeby i autě, jinak převládají na sídlišti kola. Jsou v garážích, ve sklepích, na odstavných místech venku i v bezpečných uzamykatelných klecích.
Parkovací prostory by jste na sídlišti bez aut hledali marně. Peníze, které nebylo nutno vynaložit pro parkoviště, byly použity pro společně používaná zařízení a velkorysé úpravy zelených ploch. Na sídlišti funguje dílna pro kola, je tu společenská místnost, prostor pro děti a mládež, sauna a další vymoženosti připomínající cyklistický svět, který jsme vám představili nedávno v článku Cycletopia aneb svět cyklistům zaslíbený.
Podobný projekt, v němž se ale žádný z nájemníků nemusel vzdávat auta, vznikl také ve druhém vídeňském okrese v místě bývalého severního nádraží. Obyvatelé devětadevadesáti bytů v „Bike City“ mají k dispozici mnoho úložných prostor na kola a nebo větší výtahy. Letos má v jiné vídeňské čtvrti Leopoldstadt vzniknout už druhé ryze „cyklistické“ sídliště. To bude čerpat ze zkušeností z Florisdorfu a z peněz, ušetřených za nepostavené garáže, bude postaven plavecký bazén. A zájem o nové byty je prý velký.
Podobné projekty se rodí i jinde než ve Vídni, například v německém Hamburku.
Zdroj: cyklostrategie.cz
Související články
- Ve Vídni staví cyklopark pro zlepšení motoriky dětí
- Mistrovství světa v silniční cyklistice hostí Innsbruck
- Rakouský Leogang láká na podzim cyklisty, milovníky ferrat i dobrého jídla
- Rakouský Leogang láká zkušené bikery, romantické duše i rodiny s dětmi
- Dolní Rakousko: tipy na cyklovýlety doplněné výborným jídlem
- Ukončení sezóny na cyklotrase Brno-Vídeň se zúčastnilo 600 cyklistů
- Citybike Uphill Challenge: zpestření vídeňského Týdne mobility
- Na cyklodovolenou i s dětmi? Zkuste Dolní Rakousko
- Saalfelden a Leogang lákají na e-biking a kulinářské speciality
- Cyklostezka Brno-Vídeň, součást dálkové trasy EuroVelo 9