Vídeň bude v roce 2013 hlavním cykloměstem světa
Evropská cyklistická federace (ECF) vyhlásila Vídeň za pořadatele největší světové cyklo-konference „Velo-City 2013“. Metropoli Rakouska tak bude hostit největší a nejvýznamnější odbornou konferenci zaměřenou na plánování rozvoje cyklistické dopravy.
Od 11. do 14. června 2013 budou ve Vídni diskutovány nejnovější postupy a vývoj v oblasti cyklodopravy, proběhne výměna zkušeností, hledání nových řešení. Očekáváno je 1500 účastníků z celého světa. Na programu budou plenární zasedání, workshopy, kulaté stoly, ale i „Expo“ – velká výstava.
Maria Vassilakou, první náměstkyně starosty města Vídně uvedla: „Vídeň je městem hudby a kultury. S motem „The Sound of Cycling. Urban Bicycle Cultures“ má tato vídeňská specialita do konference přirozeně vplout. Vedle klasických vídeňských témat se ve Vídni totiž již několik let zdárně etabluje vlastní cyklo-kultura."
Vídeň získala možnost pořádat konferenci před francouzským Nantes, holandským regionem Severní Brabantsko a dokonce i Rio de Janeirem. Jedním z hlavních rozhodujících kritérií byla role města Vídně jako mostu k východní a jihovýchodní Evropě. Konference se bude kontakt na Vídeňské radnici a na prostranství přímo před ní, tedy v samém srdci města, které bylo již potřetí vyhlášeno městem s nyjvyšší kvalitou života (Mercer studie 2011). Nejen pro Vídeňany ale i pro návštěvníky rakouské metropole bude připraven bohatý doprovodný program. V roce 2012 se konference koná ve Vancouveru, předtím ji hostila španělská Sevilla (vizte článek Sevilla: cyklistické město) a dánská metropole Kodaň.
Ředitel organizačního týmu konference Wolfgang Dvorak říká: „Podíl cyklistů na vídeňské veřejné dopravě se v minulých letech rapidně zvýšil. Cílem je zvednout jej na 10 procent a to je také díky pořádání konference „Velo-city“ realističtější než kdy dříve“. Podporu poskytuje vídeňský pověřenec pro otázky cyklo dopravy Martin Blum a Thomas Berger z oddělení pro rozvoj města a městské plánování (MA18).
Stále více obyvatel Vídně sází při pohybu ve městě na veřejnou dopravu (více zde). Autobusy, tramvajemi a metrem Vídeňané urazí 36 % všech svých cest. Na druhém místě jsou jízdy autem (31 %) a dále pěší chůze (28 % cest). Ve Vídni také mohou využívat nerušeně cest městskou hromadnou dopravou i cyklisté, neboť převoz kola je s platnou jízdenkou prostředky městské hromadné dopravy zdarma (více v článku MHD ve Vídni s kolem zdarma). Navíc rakouská metropole ve snahách o rozvoj městské cyklistiky a alternativních způsobů dopravy nepolevuje. V uplynulém roce tak například Vídeň vyhlásila program na podporu vzniku cyklostojanů i na jiných, než veřejných prostranstvích (Vídeň podporuje stojany na kola) a poté ve spolupráci s energetickým podnikem „Wien Energie" město dokončilo koncem roku 2011 projekt finanční podpory jednostopých elektrovozidel. Úspěšný projekt podpořil celkem 7800 elektrokol, elektroskútrů, elektromopedů a elektromotorek.
Připraveno na podkladech tiskové zprávy ComPRess
Související články
- Ve Vídni staví cyklopark pro zlepšení motoriky dětí
- Ukončení sezóny na cyklotrase Brno-Vídeň se zúčastnilo 600 cyklistů
- Citybike Uphill Challenge: zpestření vídeňského Týdne mobility
- Navigace a mapy Vídně v bezplatné aplikaci pro cyklisty
- Rok 2014 byl pro Vídeň z hlediska cyklistiky rekordní
- Vídeň spustila kampaň pro bezpečné osvětlení cyklistů
- Ve Vídni mají veřejné pumpičky na přifouknutí (nejen) kola
- Vídeň má největší Bike-and-Ride "garáž"
- Bikesharing ve Vídni roste. Uživatelé ujeli 2,5 miliónu kilometrů
- Vídeň: Jízdní kolo a veřejná doprava