10 nejlepších jízdních kol roku 2015
Redaktoři BBC vybrali deset nejhezčích, nejlepších a nejzajímavějších jízdních kol, která se tu za uplynulý rok objevila. Jsou mezi nimi kola skládací, dřevěná, dopravní i kola, která jako kola vlastně vůbec nevypadají.
Ne vše, co ve výběru redaktorů BBC najdeme, lze opravdu koupit. Nicméně v době, kdy především ve velkých městech nabývá význam cyklistiky větších rozměrů, je to zajímavý přehled, který nám navíc může nastínit možný vývoj cyklistiky do budoucna. O některých z představených kol jsme již na našich stránkách psali, některá ale zatím byla i nám dosud utajená. Pojďme si tedy top10 podle BBC podrobněji představit...
Helix
Začněme s titanovou skládačkou, která drtivě uspěla se svou kampaní na Kickstarteru. Helix jsme vám již představili v článku Menší, lehčí, lepší. Skládací kolo z Kanady válí na Kickstarteru. Cílem autorů skládačky Helix bylo postavit bicykl, který navzdory větším kolům půjde složit na co nejmenší rozměr. A výsledek bere dech, neboť Helix můžete složit na 66 x 58 x 24 cm - je tedy ve složeném stavu menší než některé skládačky s daleko menšími koly! Helix má totiž rozměr kol 24 palců, navíc jeho rám je vyroben z lehkého a sám o sobě exkluzivního materiálu - titanu a kolo tak v nejlehčí specifikaci singlespeed váží jen 9,07 kg. Do výroby by Helix měl jít na začátku roku 2016 a jeho cena bude v závislosti na specifikaci okolo 1300 - 1700 dolarů.
WooBi
Dřevěné kolo už pravidelné čtenáře Kolo.cz také nepřekvapí, nicméně WooBi milánského designéra Mattea Zugnoniho je i uměleckým dílem. Autor jej představil v dubnu během Milánského designového týdne a kolo si hned získalo sympatie lidí. Minimalistické kolo má místo řetězu řemen a materiál pro rám a vidlici si může každý majitel vybrat podle svého gusta - na výběr bude z několika druhů dřeva. Cena je už ale trochu vyšší, například vyobrazený stroj vyjde na 7700 amerických dolarů.
Bamboo Bee
Ani Bamboo Bee zeleně smýšlející zákazníky, kteří touží po ekologickém kole ze dřeva, cenou příliš nepotěší. I když tedy s cenovkou 1499 a 3399 dolary je pořád výrazně levnějí než výše zmíněný WooBi. Bamboo Bee má na svědomí singapurská firma a jako základní materiál tvůrci kola použili (jak název napovídá) bambus. Zpracování kola je ale velmi jemné a hladké. Také Bumble Bee má za sebou úspěšnou kampaň na Kickstarteru a zajímavostí je, že jeho majitelé dostanou kolo v rozloženém stavu a musí si jej složit sami. Ale pokud zůstane u designu, je dobře že Bamboo Bee ve výběru top10 nechybí.
SPA Bicicletto
Z Itálie pochází kromě dřevěného WooBi i další bicykl, a to SPA Bicicletto. Vznikl v návrhářském studiu společnosti Società Piemontese Automobili, která se designu automobilů věnuje už od roku 1906. Jde o hybridní jízdní kolo z karbonového kompozitu nabité technologiemi 21. století. Ve spodní rámové trubce masivního rámu je ukryta baterie a v horní rámové trubce, která díky své velikosti vypadá spíše jako nádrž a evokuje vzhled motorky, je ukryt úložný prostor. Na jeho víku je LED displej, který hlásí aktuální rychlost jízdy či stav baterie. Navzdory robustnímu vzhledu váží Bicicletto "jen" 23,5 kilogramu, může dosáhnout maximální rychlosti 45 km/hod. a podle výrobce půjde na jedno nabití při asistenci šlapání ujet 120 kilometrů (a 48 kilometrů na čistý elektrický pohon). Už koncem tohoto roku bude možné si toto kolo v Evropě koupit, a to za 11 tisíc Euro. Levný špás to tedy rozhodně není.
Ford MoDe:Pro
Městské kolo od automobilky Ford má být doplňkem řidičů k tomu, aby se elegantně vyhnuli zácpám. Autem mohou dojet kam potřebují a zbytek cesty "dorazit" na tomto skládacím kole MoDe:Pro. Jde vlastně o elektrokolo, takže ani manažeři se nemusí bát toho, že dorazí na schůzku zbroceni potem. Zajímavým doplňkem je systém navigace, který přes vibrace do gripů informuje jezdce o tom, kam odbočit. Cenu kola Ford neuvádí.
Velove Armadillo
Ze Švédska pochází nákladní kolo Velove Armadillo, které se ale od jiných nákladních kol značně odlišuje. Má čtyři kola, odpružení a hybridní elektrický pohon. Navíc se na něm nesedí ve vzpřímené pozici jako na kole, ale jde spíše o lehokolo. Úložný prostor o rozměrech 80 x 120 x 100 cm odpovídá velikosti jedné přepravní palety, podle výrobce lze kolo zatížit až 125 kilogramy nákladu. Jedno takové kolo už testuje v provozu společnost DHL, a to v nizozemském městě Almere. Švédský výrobce chce v roce 2016 spustit sériovou výrobu a prodej.
Halfbike II
A ve výčtu top10 se dostáváme k poněkud extravagantnějším projektům. Ze Spojených států pochází koncept Halfbike II. Jde opět o ukázku chytrého řešení městské mobility, i když o standardní kolo tedy také nejde. S bicykly spojují Halfbike II řidítka a kliky, ale jede se na něm vestoje. Šlapání pohání jen přední velké kolo, vě zadní kolečka slouží pro zatáčení a stabilitu. Celý stroj je skládací, aby se s ním dalo nastoupit třeba do prostředku městské hromadné dopravy. Cena je relativně rozumných 599 dolarů a upřímně: celkem by nás zajímalo, jak se na tom jede!
Boxer Rocket
Boxer Rocket je kolo pro rodiče, kteří si jím možná také splní některé své dětské sny být kosmonautem. Konstrukci kola anglické výroby dominuje nepřehlédnutelná "kabina" pro až čtyři děti s červeným polstrováním sedaček, prostorem pro uložení věcí a předním světlem. K dispozici je i zvonek, blinkry, USB nabíjecí port pro mobilní telefon a také simulátor zvuku raketového motoru. A aby se nebohý dospělý "při letu" neudřel, je kolo vybaveno elektrickým pohonem. Cena je necelých 5000 liber.
AeroVelo
Možná dalekým pohledem do budoucnosti je kanadský projekt AeroVelo Eta. Jeho tvůrce Todd Reichert s ním dosáhl světového rekordu v rychlosti jízdy ve vozidle poháněném lidskou silou. Při World Human-Powered Challenge dosáhl na rovném úseku silnice nedaleko Battle Mountain v Nevadě rychlosti 139,45 kilometrů za hodinu. Aby této hranice dosáhl, musel se rozjíždět celých 8 kilometrů. Další kilometr mu pak trvalo, než zastavil. Karbonové lehokolo se jmenuje podle sedmého písmene řecké abecedy, které je zároveň symbolem užívaným pro účinnost. Troufneme si říci, že to ale není "kolo" pro každého. Třeba i proto, že pro zachování aerodynamiky třeba vůbec nemá okna a výhled pilota na cestu zajišťují dvě malé kamery a displej na přístrojové desce. Více na: AeroVelo.
Future People Zeppelin
Podobně futuristický a "zelený" je projekt Velomobile, který představila skupina umělců Future People z Michiganu během autosalónu v Detroitu. Jednomu z představených strojů dali autoři jméno Zeppelin. Vejdou se do něj dva pasažéři, kteří se skrz pedály mohou přesunout z místa na místo. Co na takovou budoucnost cyklistiky říkáte?
Související články
- Příroda v obležení: Jak a kam hlásit turistický vandalismus
- Kolo budoucnosti od Škodovky
- Jednoduše a rychle k cíli s BeeLine
- Novinka od GoPro už je v prodeji
- Bike Mokumono uspěl na Kickstarteru, teď jde do produkce
- Konec řetězů? CeramicSpeed představil bezřetězový pohon
- Luxusní hodinky pro cyklisty Richard Mille RM 70-01
- Kodaň zavádí informační digitální tabule pro cyklisty
- Startup COBI směřuje pod křídla společnosti Bosch
- Startup Ahooga razantně vstoupil mezi skládačky