Bikesharing funguje v 800 městech světa, půjčuje se milión kol
Ve velkých městech je půjčování kol způsobem, jak se poprat s houstnocí dopravou, a zároveň přivést obyvatele i turisty k aktivnímu pohybu městem na kole. Obliba bikesharingu ve světě roste exponenciálně a čím dál častěji jsou využívány moderní technologie, například využívající chytré mobilní telefony.
Bikesharing přináší městům a jejich obyvatelům několik výhod. Jízdní kola jsou snadno a volně dostupná a zpestřují nabídku dopravy po městě. V menších městech, kde hustota sítě městské hromadné dopravy není taková jako ve větších městech, zvyšuje bike sharing dostupnost a zkracuje dobu pro přesun lidí po městě. Ve velkých metropolích pomáhá bikesharing překonávat dopravní špičku. Jde zkrátka o nejvíce flexibilní a individuální způsob dopravy a potřebu systémů bike sharingu potvrzuje jejich rozrůstání. V metropolích celého světa je jich už doslova jako hub po dešti. Podle statistik provozuje podobné systémy 800 měst a v půjčovacích systémech koluje na jeden milión kol.
Pro vedení měst je cyklistika významnou součástí jejich vyrovnávání se s individuální motorizovanou dopravou. Není divu, že se stále rozvíjejí nové možnosti bikesharingu a zapojují se do nich čím dál více moderní technologie. "Bikesharing kombinuje dopravní prostředek z 19. století s informačními technologiemi 21. století," všímá si Dennis Steinsiek, dopravní konzultant ze společnosti Nextbike, která připravovala v Kolíně nad Rýnem nový systém půjčování hybridních kol.
Kolín nad Rýnem spustí nový systém bike sharingu
Čtvrté největší město Německa obývá milión lidí a město ležící ve spolkové zemi Severní Porýní-Vestfálsko je významným kulturním a obchodním střediskem a také komunikačním uzlem. Od konce března tu je do provozu uveden nový systém půjčování hybridních kol. Celkem jich bude 910 a jejich půjčování probíhá přes termínály s dotykovou obrazovkou. Pro výpůjčku je možné využít e-ticket a počítá se také s tím, že prvních 30 minut půjčovného bude zdarma bez zvláštní registrace. Díky integrovanému palubnímu počítači a čtečce karet bude možné využívat kolo jen s využitím kolínského e-ticketu, čímž systém výborně zapadne do již zavedené dopravní sítě v Kolíně nad Rýnem.
Čipová karta kolínského dopravního systému KVB
Podobná řešení s jednoduchými NFC (near field communication) kartami se uchytila i jinde. Nextbike dodal svůj systém i do jiných německých měst: Lipska, Berlína, Hamburgu, Mnichova, Dortmundu, Essenu či Düsseldorfu. Některé země jako Nizozemí, Dánsko a Švýcarsko je zavedly dokonce plošně v celé zemi. Neslavně jak známo dopadla podobná myšlenka v české metropoli. V současné době se ale také čím dál více hledají řešení využívající chytrých mobilních telefonů. Například v Dánsku je třetina lístků na městskou hromadnou dopravu prodávána přes aplikaci pro mobilní telefony a dá se očekávat, že i NFC karty budou v budoucnu nahrazeny funkcí mobilních telefonů s touto technologií.
Zdroj: EFC.com a kvb-koeln.de
Související články
- V Prostějově spustili službu sdílených kol
- Sdílená kola v Praze levná jako MHD
- Rekola jsou prvních 15 minut zdarma
- Ostrava hledá provozovatele bikesharingu
- Bikesharing ve světě
- Bikesharing v České republice
- Český bikesharing je na vzestupu, do Prahy míří čínský projekt
- Rekola rostou: novinky pro sezónu 2017
- Zaujme uníkátní systém sdílení jízdních kol SoBi i Evropany?
- Capital Bikeshare: půjčte si kolo ve Washingtonu D.C. a okolí