Britští zaměstnanci dojíždějí do práce rádi
Vyplývá to ze studie organizace Cycle to Work Aliance hodnotící výstup firemních programů dojíždění do práce na kole. Britský program Cycle to Work patří v Británii k zaměstnaneckým výhodám a Britové díky němu ušetří při koupi kola i na daních. Do projektu se za deset let zapojilo už 400 tisíc zaměstnanců.
Program Cycle to Work patří ve Velké Británii k zaměstnaneckým výhodám. Zaměstnavatel koupí zaměstnanci kolo dle jeho výběru a po určitou dobu (většinou nejméně rok) mu jej pronajímá. Zaměstnanci si mohou kola a cyklistické bezpečnostní doplňky pronajmout jako nedaněný benefit. Po určité době, nejčastěji dvanácti měsících, si pak mohou kola odkoupit za výrazně nižší ceny.
Výrazně tak ušetří na koupi kola (40 – 50 %), na daních a ještě udělají něco pro své zdraví a životní prostředí. Úspory jsou možné díky tomu, že zaměstnavatel nemusí platit DPH a zaměstnanec platí za pronájem formou strhávání z příjmu, čímž se mu snižuje daň z příjmu a částka, kterou musí platit za zdravotní pojištění. Konkrétně pokud si zaměstnanec, který vydělává 1000 £ měsíčně chce pořídit bicykl za 1000 £, může ho splácet měsíčně částkou 48,94 £ a nebo za něj zaplatí jednorázově 587 £.
Drtivá většina (89 %) britských zaměstnavatelů poskytujících svým zaměstnancům programy dojíždění do práce na kole považuje tento benefit za důležitý nástroj zvyšování angažovanosti zaměstnanců. A skoro všichni zaměstnanci (98 %), kteří se do programů zapojují, by pak totéž doporučilo i dalším kolegům. Podle zprávy Cycle to Work Aliance dokonce 97% firem považuje dojíždění do práce za původ zdravého pracovního ducha.
Statistiky Cycle to Work Aliance pracují s daty 45 tisíc zaměstnanců, kteří se programu cycle-to-work účastní. Takřka dvě třetiny z nich (61 %) přitom na kole dříve nejezdily a 70% z nich se označilo jako nováčci na kole nebo občasné cyklisty.
Projekt Cycle to Work se setkal s velkým zájmem. Zatím se do něj během deseti let zapojilo 400 tisíc lidí z 25 tisíc podniků. Dnes je Cycle to Work druhým nejpopulárnějším zaměstnaneckým benefitem, který má celospolečenské dopady.
Podle statistik u sebe 87 % lidí zaznamenalo pozitivní změny ve svém zdraví a současní uživatelé programu ušetří ročně 133,5 tisíc tun oxidu uhličitého. Program má také ekonomický význam pro prodejce jízdních kol, neboť 76 % lidí by si za jiných okolností nové kolo nekoupilo. Typickým uživatelem Cycle to Work je muž středního věku. Muži jsou v programu zastoupeni z takřka tří čtvrtin a 65 % z nich je ve věku 25 – 45 let.
Podle Normana Bakera, ministra zodpovědného i za cyklistiku, může podobný nárůst zájmu o cyklistiku coby formu dopravy odemknout fondy ve výši 1,3 miliardy liber, které by jinak byly použity na boj se znečištěním, odpadky a zdravotními problémy obyvatel.
Související články
- Španělská Orbea představila městského krasavce Diem
- oh!bike je jedním z nejlehčím elektrokol do města
- Cyklista na chodníku: jak to vlastně celé je?
- Podle Cyklobarometru se nejlépe cyklisté cítí v Otrokovicích
- Právě vychází příručka městského cyklisty Městem na kole
- Obliba jízdního kola u nás dosahuje vrcholu
- „Cyklostezku někdy najdete i tam, kde ji nečekáte,“ říká lékař a zapálený cyklista Richard Češka
- Aplikace UrbanCyclers začíná odměňovat své uživatele
- Rekordní počet účastníků soutěže Do práce na kole
- Cyklisté v Bosně a Hercegovině už nemají přilby povinné