Články

Cyklisté a emise aneb lidé, jezděte!

Cyklisté a emise aneb lidé, jezděte!

Nová studie Evropské cyklistické federace ECF zkoumala potenciál cyklistiky ve snižování emisí. Výsledek? Nestačí jen spoléhat na technologický rozvoj, ale potvrdilo se, že je třeba k cestě proti znečistění ovzduší pokračovat aktivně. Například jízdou na kole.

Plány Evropské unie v redukci produkce takzvaných skleníkových plynů jsou pod palbou kritiky. Vývoj a aktuální výsledky ukazují, že cíle stanovené EU nejsou splňovány a že snížit produkci emisí o 60 procent mezi lety 1990 a 2050 se jen s předpokladem rozvoje technologií nepovede.

Evropské cyklistická federace (European Cyclists Federation, ECF) přišla se zajímavým porovnáním vlivu cyklistiky a dalších typů dopravy na znečištění ovzduší. Její studie například zjistila, že včetně výroby, udržování a paliva (jídla) spojeného s používáním bicyklů jsou emise z cyklistiky více než desetkrát nižší než těch z automobilů.

 

 

Srovnáním mezi automobily, autobusy, elektrokoly a normálními bicykly ECF zjišťovala, jak by bylo možné v EU dosáhnout snížení emisí z dopravy do roku 2050 dle plánů Unie. Podle výsledků studie by měli Evropané využívat jízdních kol tak, jako Dánové v roce 2000 – tedy 2,6 kilometru denně. Už to by o čtvrtinu snížilo množství emisí. Pokud by Evropané ujeli 5 km denně, činilo by snížení dokonce 50 %. A navíc podle autora studie Benoita Blondela by rozvoj cyklistiky stál daleko méně než investice do elektromobilů, což je směr, kterým dnešní Evropa jde.

„Pokud to myslíme se standardy vydanými Evropskou unií vážně, musíme změnit naše chování,“ poukazuje Benoit Blondel na plán Evropské unie snížit produkci emisí o 60 procent do roku 2050. „Není to o tom méně cestovat a méně dojíždět či pohybovat se po městě. Je to o tom jak to budeme činit a o možnostech dopravy, jaké nám vlády umožní,“ doplnil autor nové dopravní studie.

 

 

 

Hlavní výsledky studie ECF:

  • emise z cyklistiky jsou více než 10x menší než z těch spojených s osobními automobily, a to včetně započítání vyššího příjmu potravy cyklistů v porovnání s motorizovaným cestujícím
  • elektrokola nabízejí navzdory asistovanému elektrickému pohonu produkci emisí ve stejné výši. Mají velký potenciál nahradit motorizovanou dopravu, protože mimo jiné nahradí automobily ve 39 % případů
  • velký potenciál mají také programy půjčování kol ve městech (50 – 75 % úbytek emisí ve městech)
  • pokud by úroveň cyklistiky v evropské sedmadvacítce narostla na míru známou z Dánska z roku 2000, snížila by cyklistika emise do roku 2050 o 26 procent
  • pokud by se spoléhalo jen na technologie (jiné pohony, pohonné hmoty s menším obsahem uhlíku a efektnější systémy), snížila by se produkce emisí jen o 20 procent

 

22.12.2011 - O čem se mluví - autor: redakce - 7239x

Související články

  1. Španělská Orbea představila městského krasavce Diem
  2. oh!bike je jedním z nejlehčím elektrokol do města
  3. Cyklista na chodníku: jak to vlastně celé je?
  4. Podle Cyklobarometru se nejlépe cyklisté cítí v Otrokovicích
  5. Právě vychází příručka městského cyklisty Městem na kole
  6. „Cyklostezku někdy najdete i tam, kde ji nečekáte,“ říká lékař a zapálený cyklista Richard Češka
  7. Aplikace UrbanCyclers začíná odměňovat své uživatele
  8. Rekola rostou: novinky pro sezónu 2017
  9. Nepřítel cyklisty ve městě: otevřené dveře automobilů. Je na ně lék?
  10. Co se špinavým kolem v bytě? Strčte ho do ponožky

Vlož svůj komentář:


Vyplň antispam nebo
Registrovat Facebookem

Recenze, zájezdy, bazar...

Reklama