Články

Elektrokola pravděpodobně podraží

Elektrokola pravděpodobně podraží

Dramatický růst cen za prvky vzácných zemin, především Neodymu, staví výrobce elektromotorů do svízelné situace. Překvapením pro zájemce o elektrokola tak může být nárůst cen za bicykly s elektrickým pohonem i další vozidla na elektřinu. Informoval o tom server eEycleElectric.com.

 

 Neodym je kovový prvek, který nalézá své uplatnění ve výrobě speciálních skel a keramiky. Zároveň se ale používá k výrobě mimořádně silných permanentních magnetů a je součástí například magnetu Nd2Fe14B. Neodymové magnety jsou schopny unést více než tisícinásobek vlastní váhy a magnet o velikost malé mince tak může udržet železný předmět o hmotnosti kolem 10 kg. Právě tyto magnety jsou důvodem, proč moderní elektromotory mají takovou účinnost a schopnost vyvinout velký kroutící moment. Zásoby Neodymu ale klesají a zvlášť ceny mimo Čínu jsou až dvojnásobné než v „říši středu“ jak se asijské velmoci přezdívá. To může ovlivnit i svět elektrokol, a to velmi výrazně.

Výroba elektrokol ale není jediným odbytištěm zmíněných permanentních magnetů, ty jsou totiž využívané v hojné míře i v elektrotechnice a strojírenském průmyslu.

Elektrokol a elektromotorů pro vozidla se však nárůst cen Neodymu údajně dotkne nejvíc. Elektromotory pro elektricky asistovaná jízdní kola vyrobené v Číně, což je údajně většina světové produkce, se zvýší o 15 až 30 procent vlivem zvýšení ceny magnetů. Elektromotory vyrobené mimo území Číny se ale vlivem nárůstu cen materiálů zvýší o 30 až 60 procent. A proto se výrobci elektromotorů z USA, Kanady, Německa, Nizozemí či Velké Británie mohou dostat do velkých problémů.

Čína přišla se zajímavou nabídkou. Místní vláda oznámla, že motory vyrobené v Číně nebudou zatíženy žádným limitem pro vývoz. Předpokládá se tedy, že velká část západních výrobců elektromotorů bude vyrábět dále, ale v Číně. Spojené státy americké, Austrálie, Malajsie nebo Kanada sice hledají nové možnosti produkce Neodymu, ale potrvá údajně deset i více let, než nová naleziště a nové zdroje tohoto kovu pohnou s cenami Neodymu na trhu.

 

 

V roce 2010 překročily prodeje elektrokol v Evropě magickou hranici jednoho miliónu kusů, na českém trhu si zatím své místo hledají - prodeje hovoří o tisících kusů. Přesto tento trend (nejen) v Evropě svědčí o tom, že obliba kol na elektřinu roste a že elektrokola jsou součástí cyklistické branže, kterou nelze přehlížet. Vždyť do roku 2015 se očekává nárůst na tři miliony elektrokol ročně! Přitom jsou elektrokola dvakrát až třikrát dražší než běžné bicykly. A patrně právě prodeje elektrokol stojí za zvýšením průměrné částky, kterou zákazníci utratili za nové kolo v Německu meziročně o jednu třetinu.

Zatímco v poslední době elektrokola svou cenu snižovala a stávala se dostupnější, nyní lze podle serveru eEycleElectric.com očekávat jejich podražení. A není to údajně naposledy. Zároveň ale budou výrobci hledat nové technologické cesty – velkou budoucnost tak odborníci věští například spínaným reluktančním motorům SRM (Switched Reluctance Motor) a rozvoj elektromotorů využívajících keramické magnety namísto magnetů s obsahem Neodymu nebo jiných drahých kovů a prvků, a to i za cenu poklesu výkonu.

Foto: images-of-elements.com & archiv

 

 

20.12.2011 - Elektrokola - autor: Tomáš Gladiš - 12570x

Související články

  1. Dvě kola nominována v soutěži Designs of the Year 2013
  2. Chcete elektrokolo? Postavte si ho!
  3. Podle statistik prodejů kola válcují auta
  4. Inteligentní elektropohony BionX pro jízdní kola
  5. Prodeje elektrokol překvapují i v těžké době
  6. Nejdelší cesta na elektrokole odstartovala
  7. Vídeň dotovala 7800 jednostopých elektrovozidel
  8. Elektrokola jsou bezpečná, ale záleží na rychlosti
  9. VIDEO: Elektrokolo chce mít každý
  10. Koncept e-kola vznikl jako diplomová práce

Vlož svůj komentář:


Vyplň antispam nebo
Registrovat Facebookem

Recenze, zájezdy, bazar...

Reklama