Elektrokola pravděpodobně podraží
Dramatický růst cen za prvky vzácných zemin, především Neodymu, staví výrobce elektromotorů do svízelné situace. Překvapením pro zájemce o elektrokola tak může být nárůst cen za bicykly s elektrickým pohonem i další vozidla na elektřinu. Informoval o tom server eEycleElectric.com.
Neodym je kovový prvek, který nalézá své uplatnění ve výrobě speciálních skel a keramiky. Zároveň se ale používá k výrobě mimořádně silných permanentních magnetů a je součástí například magnetu Nd2Fe14B. Neodymové magnety jsou schopny unést více než tisícinásobek vlastní váhy a magnet o velikost malé mince tak může udržet železný předmět o hmotnosti kolem 10 kg. Právě tyto magnety jsou důvodem, proč moderní elektromotory mají takovou účinnost a schopnost vyvinout velký kroutící moment. Zásoby Neodymu ale klesají a zvlášť ceny mimo Čínu jsou až dvojnásobné než v „říši středu“ jak se asijské velmoci přezdívá. To může ovlivnit i svět elektrokol, a to velmi výrazně.
Výroba elektrokol ale není jediným odbytištěm zmíněných permanentních magnetů, ty jsou totiž využívané v hojné míře i v elektrotechnice a strojírenském průmyslu.
Elektrokol a elektromotorů pro vozidla se však nárůst cen Neodymu údajně dotkne nejvíc. Elektromotory pro elektricky asistovaná jízdní kola vyrobené v Číně, což je údajně většina světové produkce, se zvýší o 15 až 30 procent vlivem zvýšení ceny magnetů. Elektromotory vyrobené mimo území Číny se ale vlivem nárůstu cen materiálů zvýší o 30 až 60 procent. A proto se výrobci elektromotorů z USA, Kanady, Německa, Nizozemí či Velké Británie mohou dostat do velkých problémů.
Čína přišla se zajímavou nabídkou. Místní vláda oznámla, že motory vyrobené v Číně nebudou zatíženy žádným limitem pro vývoz. Předpokládá se tedy, že velká část západních výrobců elektromotorů bude vyrábět dále, ale v Číně. Spojené státy americké, Austrálie, Malajsie nebo Kanada sice hledají nové možnosti produkce Neodymu, ale potrvá údajně deset i více let, než nová naleziště a nové zdroje tohoto kovu pohnou s cenami Neodymu na trhu.
V roce 2010 překročily prodeje elektrokol v Evropě magickou hranici jednoho miliónu kusů, na českém trhu si zatím své místo hledají - prodeje hovoří o tisících kusů. Přesto tento trend (nejen) v Evropě svědčí o tom, že obliba kol na elektřinu roste a že elektrokola jsou součástí cyklistické branže, kterou nelze přehlížet. Vždyť do roku 2015 se očekává nárůst na tři miliony elektrokol ročně! Přitom jsou elektrokola dvakrát až třikrát dražší než běžné bicykly. A patrně právě prodeje elektrokol stojí za zvýšením průměrné částky, kterou zákazníci utratili za nové kolo v Německu meziročně o jednu třetinu.
Zatímco v poslední době elektrokola svou cenu snižovala a stávala se dostupnější, nyní lze podle serveru eEycleElectric.com očekávat jejich podražení. A není to údajně naposledy. Zároveň ale budou výrobci hledat nové technologické cesty – velkou budoucnost tak odborníci věští například spínaným reluktančním motorům SRM (Switched Reluctance Motor) a rozvoj elektromotorů využívajících keramické magnety namísto magnetů s obsahem Neodymu nebo jiných drahých kovů a prvků, a to i za cenu poklesu výkonu.
Foto: images-of-elements.com & archiv
Související články
- Dvě kola nominována v soutěži Designs of the Year 2013
- Chcete elektrokolo? Postavte si ho!
- Podle statistik prodejů kola válcují auta
- Inteligentní elektropohony BionX pro jízdní kola
- Prodeje elektrokol překvapují i v těžké době
- Nejdelší cesta na elektrokole odstartovala
- Vídeň dotovala 7800 jednostopých elektrovozidel
- Elektrokola jsou bezpečná, ale záleží na rychlosti
- VIDEO: Elektrokolo chce mít každý
- Koncept e-kola vznikl jako diplomová práce