Elektrokola v Evropě frčí
Elektrokola jsou dnes čtvrtým nejrozšířenějším dopravním prostředkem na světě. V Evropě se vloni prodalo třičtvrtě miliónu elektrokol. V Německu, Francii, Švédsku, Itálii a Nizozemí představují elektrokola skoro polovinu obchodu s koly. Čeká podobný vývoj i český trh?
Že jsou Kola na elektropohon "in" potvrzuje i výzkum Evropské asociace prodejců dvoukolých vozidel ETRA - podle ní jsou elektrokola jediným odvětvím cyklistického průmyslu, který nepostihla ekonomická krize. Vždyť jen v roce 2009 se v Evropě prodalo přibližně 750 tisíc elektrokol. A hranice milionu prodaných kusů by měla padnout ještě letos. V rámci Bike konference, která o víkendu proběhla jako součást veletrhu Bike Brno, to během své přednášky řekla Annick Roetynck, generální sekretářka ETRA.
O elektrokolech se mluví jako o východisku z dopravních kalamit ve městech. Tento dopravní prostředek má totiž potenciál oslovit ty, kdo touží dostat se do zaměstnání nebo do školy rychle, elegantně a bez stresu v zácpě. Elektrokolo je vybaveno malým motorkem na elektrický proud, který je schopen vyvinout výkon až 250 wattů. Díky tomu stačí na takovém elektricky asistovaném bicyklu jen zvolna "přišlapávat" a dostanete se kamkoliv, aniž byste se celí zpotili. V západní Evropě si elektrokola nejčastěji kupují penzisté, ale i mladí lidé z řad studentů, kteří je využívají nejen k pojezdům po městě, ale i k výletům - dojezd elektrokola totiž může být u některých modelů i 100 kilometrů. A i když dojde "šťáva", nevadí - vlastními silami můžete šlapat dále. Rodiny bydlící v satelitech si elektrokola pořizují místo druhého auta. V posledních letech prodělává tento segment velký technologický boom, na trh vstoupili i noví výrobci a nabídka je poměrně široká.
Výhody elektrokol si již lidé uvědomují a v Evropě se tomuto odvětví již velmi daří. Podle aktuálních údajů ETRA dramaticky roste zájem o elektrokola, a to především v zemích jako je Německo, Nizozemí, Francie, Švédsko nebo Itálie. V těchto státech elektrokola představují i 45 procent celkového obratu obchodu s koly!
V České republice zatím takového rozmachu elektrokola nedosáhla, ale údaje o prodeji jsou z pohledu střední a východní Evropy rovněž velmi uspokojivé. Společnost ekolo.cz, která je lídrem na českém trhu s elektrokoly, odhaduje, že čeští cyklisté letos koupili přibližně tři tisíce kol na elektromotorek. A to je úspěch, protože ve větší míře se elektrokola v Česku prodávají teprve poslední dva roky.
I právě proběhlý cyklistický veletrh Bike Brno letos ukázal potenciál elektrokol do budoucna. V areálu BVV probíhalo na prodloužené testovací dráze testování pětašedesáti kol čtrnácti značek, celkem jich bylo představeno ještě o tři více. Kola, která na českém trhu tato stojí většinou od 20 do 50 tisíc korun, si v některých městech můžete dokonce půjčit a průkopník elektrokol ekolo.cz dokonce pro majitele elektrokol pořádá e-kolo akademii, kde je učí s jejich elektrokolem zacházet. Jízda na elektricky asistovaném bicyklu totiž má svá specifika.
Na závěr pro zajímavost uveďme, že příští rok se má v centru Prahy otevřít půjčovna elektrokol pro turisty. Bude zde k dispozici padesát bicyklů, které budou dokonce vybavené GPS navigací s doporučenými trasami a komentářem ve zvoleném jazyce.
Související články
- Dvě kola nominována v soutěži Designs of the Year 2013
- Chcete elektrokolo? Postavte si ho!
- Podle statistik prodejů kola válcují auta
- Inteligentní elektropohony BionX pro jízdní kola
- Prodeje elektrokol překvapují i v těžké době
- Nejdelší cesta na elektrokole odstartovala
- Vídeň dotovala 7800 jednostopých elektrovozidel
- Elektrokola pravděpodobně podraží
- Elektrokola jsou bezpečná, ale záleží na rychlosti
- VIDEO: Elektrokolo chce mít každý