Hledá se cyklistická metropole Česka
Která česká města mohou o sobě říci, že jsou přátelská k cyklistům? Vybrat to nejlepší má pomoci soutěž o Hlavní město cyklistů. Třináctičlenná odborná porota v ní bude posuzovat nejen stav infrastruktury nebo počet cyklistů v ulicích, ale také kvalitu připravených strategií a spolupráci klíčových hráčů, kteří mají vliv na dopravní politiku města. Utkání o titul Hlavní město cyklistů začíná právě dnes, v pondělí 10. února 2014.
„Soutěž trvá až do konce března, kdy se lze přihlásit prostřednictvím formuláře na www.cyklomesta.cz,“ říká národní cyklokoordinátor Jaroslav Martinek, který společně s dvanácti dalšími porotci bude vybírat „Hlavní město cyklistů ČR roku 2014“. Jednotlivá města budou hodnocena nejen podle počtu cyklistů v ulicích nebo dopravní infrastruktury. O vítězi rozhodne celková kvalita procyklistické politiky města, znalost dopravního chování, konkrétní infrastruktura a úroveň probíhajících kampaní.
„Soutěž hodnotí cyklodopravní klima v jednotlivých městech, a to jak z pohledu dlouhodobých strategií rozvoje cyklodopravy a integrovaného plánování, tak i z pohledu konkrétních opatření zaměřených na podporu a rozvoj cyklodopravy,“ říká o podmínkách soutěže Jaroslav Martinek. Vítěze určí porota, v níž usednou zástupci Centra dopravního výzkumu, odborníků na dopravu a bezpečnost a zástupci státních organizací (ministerstva, Státní zdravotní ústav, Státní fond dopravní infrastruktury) či profesních sdružení (Asociace výrobců a dovozců jízdních kol a velomateriálu – AVDK).
Pardubice patří k vyhlášeným cykloměstům, jejich obyvatelé na kole absolvují 18 % všech cest. Přesto i zde na mnoha místech chybí vhodná infrastruktura. Foto: Vojtěch Jirsa
Soutěže se může zúčastnit kterékoli město v ČR, stačí pouze vyplnit internetovou přihlášku. Slavnostní vyhodnocení soutěže proběhne koncem dubna v Praze. „Přestože pro vítěze jsou připraveny i věcné ceny, hlavním přínosem soutěže bude pro města vědomí, jak na tom s podporou cyklodopravy jsou a také možnost srovnat se s ostatními českými městy,“ komentuje cíl soutěže Jaroslav Martinek. Zúčastnit se tak mohou i města, kde jízda na kole nemá velkou tradici a která stojí v podpoře cyklodopravy na pomyslné startovní čáře.
Zdařilé počiny nebo dopravní řešení pomůže najít souběžně probíhající Cena Víta Brandy. Soutěž ocení mimořádné realizace, které vznikly v poslední době a které svým řešením obohatily veřejný prostor. Nominace do této soutěže může podat kdokoli, ať už je to město, investor, autor návrhu nebo zástupce veřejnosti. Architekt Vít Branda, jehož jméno soutěž nese, byl spoluautorem nábřeží Maxipsa Fíka v Kadani. Jeho řešení lávky kopírující skalní masiv je v českých podmínkách výjimečné a bylo nominováno mezi nejlepší evropské stavby posledních dvou let.
Podrobné informace o soutěži jsou k dispozici na adrese www.cyklomesta.cz.
Související články
- Španělská Orbea představila městského krasavce Diem
- oh!bike je jedním z nejlehčím elektrokol do města
- Cyklista na chodníku: jak to vlastně celé je?
- Podle Cyklobarometru se nejlépe cyklisté cítí v Otrokovicích
- Právě vychází příručka městského cyklisty Městem na kole
- „Cyklostezku někdy najdete i tam, kde ji nečekáte,“ říká lékař a zapálený cyklista Richard Češka
- Aplikace UrbanCyclers začíná odměňovat své uživatele
- Rekola rostou: novinky pro sezónu 2017
- Nepřítel cyklisty ve městě: otevřené dveře automobilů. Je na ně lék?
- Co se špinavým kolem v bytě? Strčte ho do ponožky