Výlety

Kodaň vybudovala most pro větší bezpečnost cyklistů

Kodaň vybudovala most pro větší bezpečnost cyklistů

Dánská metropole postavila nadúrovňovou cyklostezku, která má ulevit přetíženým místním komunikacím. Je na nich totiž tolik chodců a cyklistů, že je pohyb na nich až nebezpečný a architekti tak přišli s tímto unikátním řešením. Nazývají ji "hadí stezka".

 

 

Dánská metropole je ve svém přístupu k cyklistice vzorem pro mnohá další města v Evropě i mimo ni. Snahy Kodaně se tu snoubí s aktivním zájmem jejích obyvatel a kdo tu nejezdí na kole, jako by ani nebyl. I my jsme se na našich stránkách už jízdě na kole v Kodani věnovali, mohli jste číst třeba článek Kodaň je cyklistickým rájem, jehož obsah je stále aktuální. A nápady k inovacím se v Dánsku rodí stále.

V blízkosti nákupního centra Fisketorvet projede denně 8000 jízdních kol

Jedním z počinů, který v posledních měsících zaujal i světová média, je nový most v oblasti kolem nákupního centra Fisketorvet (můžete se na ni podívat na Google Maps - zatím bez nového mostu, mapa není aktualizována). Oblast je hojně frekventovaná a komunikace v jejím okolí jsou tak doslova přeplněny cyklisty a chodci, kteří tudy buď jen projíždějí a procházejí a nebo chodí po nákupech. Pro rychlejší a bezpečnější průjezd oblastí bylo jasné, že je třeba situaci řešit.

Řešení je pro Kodaň typické - praktické, inovativní, s elegantním designem a výrazným zohledněním potřeb cyklistů. V létě vznikl unikátní vyvýšený cyklokoridor, která se vlní kolem hlavního vchodu do nákupního centra. Autoři z architektonického studia Dissing+Weitling, kde projekt vznikl, ji nazvali docela trefně: Cykelslangen neboli Cyklistický had či Hadí cyklostezka. Tento most se sytě oranžovou barvou stezky oddělil projíždějící cyklisty od korzujících a nepozorných chodců.

Cyklostezka má oranžový povrch.

Stavba mostu byla poměrně rychlá a vyšla na 5,1 miliónu €, tedy téměř na dvojnásobek původního rozpočtu. Opěrné sloupy jsou 16 metrů od sebe a celková délka rampy je 235 metrů. Cyklistům jsou k dispozici dva pruhy a byl jim přizpůsoben i maximální sklon stezky, aby na ní nenabírali při jízdě z kopce příliš vysokou rychlost. Denně jich tu projede v průměru 8 tisíc.

Na YouTube se můžete podívat na video jak po rampě jezdí. Najdete ho zde.

 

Cyklistika v Kodani v číslech

  • 530 tisíc obyvatel
  • 650 tisíc kol = 5x více jízdních kol než automobilů
  • Průměrně 4 z pěti lidí mají jízdní kolo
  • 48 tisíc stojanů na kola
  • 429 kilometrů cyklostezek ve městě
  • Obyvatelé Kodaně ujedou v součtu 1,27 miliónu kilometrů denně (1000x kolem Země)
  • 75 % obyvatel Kodaně jezdí na kole po celý rok
  • 58 % dětí jezdí na kole do školy
  • 63 % členů Parlamentu jezdí do práce denně na kole
  • 56 % obyvatel upřednostňuje jízdní kolo protože je to nejrychlejší způsob dopravy ve městě
  • 18 tisíc jízdních kol je v Kodani ročně ukradeno

Zdroj: icebike.org

 

29.01.2015 - Za hranicemi - autor: Tomáš Gladiš - 6854x

Související články

  1. Kodaň zavádí informační digitální tabule pro cyklisty
  2. Nejlepší cyklistické destinace v Evropě
  3. Kodaň je cyklistickým rájem

Vlož svůj komentář:


Vyplň antispam nebo
Registrovat Facebookem

Recenze, zájezdy, bazar...

Bazar

Vše pro děti / declna miller

Pay for a Research Paper? Consider StudyProfy

Kola, ráfky, pláště / ouncilcoffin

GTA 5: What Are the Best JDM Cars Available?

Reklama