Na co se zaměřit u výběru horského kola?
Jestli chcete osvětlit druhy horských kol, podívejte se na video, kde nám s výběrem radí známý cyklista Tomáš Vokrouhlík.
„Kup si devětadvácy, to je jasný!“, slyšíte možná kolem sebe, když se svým známým zmíníte, že uvažujete o koupi nového kola. Známí v dobré vůli začnou pokračovat všerůznými radami a vy se - jelikož o kole víte jen, to, že se na něm šlape – snažíte zapamatovat každou poučku, která by se vám v prodejně mohla hodit.
Tomáše Vokrouhlíka jsme zastihli v prodejně Mojekolo.cz první otázka směřovala na to, co nám řekne, když řekneme: „Dobrý den, chci nové kolo“. Tomáš poukazuje na fakt, že ze všeho nejdřív se musíte rozmyslet, v jakém terénu jezdíte nejčastěji. V základě u horských kol totiž rozlišujeme kola s rámem pevným, a kola s rámem celoodpruženým. Zatímco pevná varianta rámu je určená jezdcům preferujícím lehčí terén, chtějí, aby kolo jelo hlavně dobře do kopce a po rovině, celoodpružená varianta je pro cyklisty vyhledávající píše terén a preferující i jízdu terénem z kopce.
Začneme-li pevným kolem, rozlišujeme v základě rozměr kol. Ještě před pár lety byla kola v jedné velikosti, tedy měla 26 palců. Na taková už dnes ale málokdy narazíte a spíš budete vybírat mezi koly s 27,5´´ a 29´´, s tím, že 29´´ jsou zatím kola největší. „Devětadváca“, jak se těmto kolům lidově říká, je vhodná spíše pro vyšší postavy (od 180 cm výš) a je určená především cyklistům, kteří chtějí, aby kolo hlavně jelo. Výhodou větších kol je snazší přejíždění nerovností, stabilní vedení stopy, vyšší setrvačnost v terénu i na tvrdém povrchu a celkově se na kole cítíte jistější. Nevýhodou velkých rozměrů kol může být pro někoho horší obratnost kola, které se trochu obtížněji „skládá do zatáček“. Pokud je někdo menšího vzrůstu nebo vyhledává kolo, které bude obratnější a hravější, zvolí spíše 27,5´´.
Další rozdíl mezi pevnými koly tvoří materiál použitý u rámu. Zatímco u nižší cenové řady kol se setkáme s rámy hliníkovými, u dražších kol je to rám karbonový. Výhodou karbonového rámu proti hliníkovému je nižší hmotnost a stálejší pevnost, kterou karbon zajišťuje. Ještě nedávno jste se mohli setkat s tvrzením, že nevýhodou karbonu je, že může v terénu prasknout a pak se musí kupovat rám nový. Dnes už jde i karbonový rám poměrně dobře opravit, tak pouhou nevýhodou karbonu je vyšší pořizovací cena.
Pevné kolo vyžaduje v terénu jisté technické dovednosti. Pokud je nemáte, může být pro vás zajímavá varianta celoodpruženého kola, které vám leckterou technickou chybu odpustí. Celoodpružená kola se liší ve zdvizích odpružení (vzdálenost, kterou se dokáže tlumič zanořit) – pokud holdujete maratonům, volte klidně menší zdvih, postačí i nějakých 100 mm. Jestliže máte rádi jízdu z kopce terénem, budou pro vás vhodnější zdvihy větší, tedy nějakých 130 – 150 mm. Co se týká rozměrů kol, setkáte se u celoodpružených kol většinou s rozměrem 27,5´´ z důvodu právě dobré ovladatelnosti kola.
U celoodpružených kol se dnes už běžně setkáte s teleskopickou sedlovkou, tedy pouhým zmáčknutím páčky na řídítkách si při jízdě můžete snížit sedlo, a tím se jízda v terénu z kopce pro vás stane jednodušší, protože snížení sedla usnadňuje manévrování a nepřekáží vám. Po sjezdu opět jednoduše zmáčknete páčku, „odlehčíte se“ se ze sedla, které vám následně vyjede do výšky, ve kterém jste ho měli.
Kdysi jste na kole byli možná zvyklí klasicky na tři „talíře“ (převodníky) vepředu, dnes se setkáte třeba jen se dvěma, nebo dokonce i s jedním. Výhoda jednopřevodníku je ta, že vepředu nemáte řešit přesmykač, čili méně řadíte a v technických pasážích nemusíte nad převody přemýšlet. Jednopřevodník spoří váhu a celkově zjednodušuje řazení. Nemusíte se bát, že by vám nestačily převody. Díky zvětšení zadních pastorků a zvýšení jejich počtu je zachovaný převodový poměr jako tomu bylo u trojpřevodníků.
Pokud pořizujete nové kolo a chcete, aby dobře sloužilo, měla by cena kola být 10 000 Kč a více. Od 20 000 Kč už pořídíte kolo se vzduchovou vidlicí, u které si na rozdíl od pružinové můžete nastavit podle vaší váhy přesně tvrdost. Vzduchová vidlice je výhodná hlavně pro těžší muže a ženy, které mají váhu zas nižší. Od nějakých 30 – 35 000 koupíte celoodpružené kolo, které bez problémů funguje, ale je tam vyšší hmotnost kola. Od 50 000 Kč už pořídíte slušné funkční celoodpružené kolo a člověk si s ním užije hodně spokojených kilometrů.
BikeTour - Vybavení Jak vybrat kolo - 2016 TN.cz from SNOW.cz on Vimeo.
Související články
- Plánujete pořízení horského kola? Poradíme, jak si vybrat to správné
- UCI zavádí mistrovství světa na e-biku
- Marin Four Corners: gravel bike za pár kaček
- Rakouský Leogang láká na podzim cyklisty, milovníky ferrat i dobrého jídla
- Bike Prague: bikové dobrodružství na dosah ruky i metra už za týden
- Noční přejezd Javorníků: ojedinělá MTB vyjížďka na Valašsku
- Češi mapují v Africe stezky pro horská kola
- Není pedál jako pedál, jak vybrat ten správný? VIDEO
- 10 nejlepších vychytávek na kolo, které vám nesmí chybět
- Křehké ženy v tvrdém terénu: výbava na enduro
Případně se podívejte na internetový obchod fitham .cz
odpověz na tento komentářBaterku mám na rámu 16 Ah (576 Wh) 160 km úplně stačí na normální delší výlety. Koupila jsem ho za 50 tisíc s dopravou domů. Je to fantastický dopravní prostředek.
odpověz na tento komentářJak silnou baterii v kole máte? kolik jste za kolo zaplatil?
odpověz na tento komentářMám kolo, které za ideálních podmínek dokáže 160 km na baterku. To už je dost slušný dojezd. Kolo jsem si koupila na dojíždění do práce a o víkendech na delší výlety. Vybírejte podle kapacity baterie. Čím větší kapacita, tak tím větší dojezd kola.
odpověz na tento komentářVybírám si horské kolo a hodně přemýšlím o pořízení horského elektro kola. Jak jsou na tom dnešní elektro kola? s dojezdem a kvalitou? jaké zkušenosti máte?
odpověz na tento komentář