Domů » Rady

Rady

Na městském kole bez přilby?!

Na městském kole bez přilby?!

Pokud jste při svých cestovatelských toulkách zavítali například do cyklisticky velmi aktivního Dánska, asi jste byli v šoku z toho, že jen málokterý Dán na kole je ochoten si na hlavu nasadit přilbu. Dalo by se dokonce říci, že podle přilby poznáte v Dánsku cizince. Kupodivu tomu tak je i v jiných zemích

Nejen u nás, ale v celé Evropské unii se vedou spory o to, zda ochrannou přilbu při cyklistice pouze doporučit, nebo přímo nařídit. Byla bych opravdu zvědavá, jak by takový návrh v některých evropských zemích unie i mimo ní přijalo jejich obyvatelstvo. Z pohledu českého cyklisty je totiž obrovským paradoxem skutečnost, že se v některých vyspělých zemích Evropy se přilba příliš nenosí. Problematika má samozřejmě dva úhly pohledu. V těchto zemích je totiž kolo spíše běžným dopravním prostředkem usnadňujícím pohyb i život ve městě, na cyklisty jsou zde zvyklí i zařízení. Pro většinu tamních obyvatel nejsou cyklisté jen ekologicky či sportovně zaměření exoti, kteří se ráno a pletou řidičům pod kola aut, ale plnoprávnými účastníky silničního provozu i městského ruchu.

Proč mají Češi radši MHD?

Z výzkumu, který před 6 lety provedl Ústav dopravního inženýrství Praha vyplynulo, že se v ČR cyklisté necítí příliš bezpečně. Až 20 % potencionálních zájemců o tzv. městskou cyklistiku, kteří by kolo rádi využívali jako na provoz levný, spolehlivý a ekologicky přijatelný dopravní prostředek se bojí pohybu v automobilovém provozu.

U nás je cyklistika zatím bohužel stále záležitostí spíše sportovně-víkendovou, kdy se nejen zapřisáhlí sportovci, ale také rodinky s dětmi obléknou do více či méně (v některých případech naprosto nejméně) slušivých cyklistických dresů a s větší či menší dávkou ohleduplnosti k ostatním vyrážejí polykat svou porci kilometrů.

 

Jinde a jinak

Rozhodně nehodlám diskutovat o nutnosti jízdy v přilbě, sama ji nosím kamkoliv se „cyklovrtnu“, a to jak na skládačce, tak na kole horském. Spíše se chci zamyslet nad tím, proč není v oněch cyklisticky vyspělých zemích výrazně vyšší procento úrazů hlavy cyklistů než u nás. Jaké jsou tedy důvody, že i přesto, že se např. v Dánsku či Holandsku v přilbách příliš nejezdí, nemají tamější cyklisté hlavy slepované, sešívané či jinak pospojované v daleko větší míře?

  • Cyklistika zde má dlouhodobou tradici, s cyklisty se prostě počítá. Mnohdy je tu cyklista vnímán doslova jako pán silnice.
  • Běžnou součástí dopravní infrastruktury jsou stezky, značení, značky, semafory i další „vychytávky“ pro cyklisty. (Aby ne, v Dánsku či Holandsku se na kole přepravuje okolo 30 % občanů, v hlavním městě Švédska Stockholmu pak až okolo 70 %!)
  • Kolo je vnímáno a všeobecně používáno jako dopravní prostředek velkým procentem občanů. (Z celkového počtu prodaných kol se městských kol prodá např. ve Francii 19 %, ve Švýcarsku 26 %, v Německu 25 %, v Holandsku 59 %, v ČR jsou to pouhá 3 %!)
  • Legislativa těchto států je k cyklistům velmi vlídná, např. platí pravidlo, že za případnou nehodu nese vždy vinu řidič auta apod. Na některé cyklostezky podél komunikací mají automobily vjezd pod pokutou zakázaný.
  • Cyklisté mají velmi dobře propracovaná pravidla jízdy, které respektují (např. signály ostatním cyklistům na stezce, že odbočuji či zastavuji).

Z několika uvedených vět je tedy zřejmé, že kupříkladu již zmíněný dánský cyklista je na kole zkrátka ohrožen méně, než cyklista český. Navíc zde může svou malou roli sehrát i fakt, že sedíte-li v sedle v provozu každý den, dokážete na různé situace reagovat lépe či je dokonce předvídat.

 

 

 

Stanovisko Evropské cyklistické federace (ECF) k povinnosti nošení přilby

ECF se kupodivu vyslovila proti striktnímu zákonem upravenému nařízení užívání přilby. Její nošení by mělo být dobrovolné, bez průvodní zastrašující kampaně. Také se divíte proč? ECF totiž myslí na cyklistiku a její budoucnost a propagaci globálně. Direktivní příkaz užívání přilby by mohl mít následující neblahé důsledky:

  • Odrazoval by od jízdy na kole jako velice nebezpečné aktivity, při které můžete být během kilometru jízdy zabiti spíš než při chůzi pěšky.
  • Působil by tak, že cyklisté jsou častěji zranění než třeba chodci nebo lidé v autech.
  • Navozoval by dojem, že státy, které kárají lidi za normální jízdu na kole, nedokážou snížit počet zraněných cyklistů.
  • Znevažoval by přínos zdravého pohybu na kole, který by byl potlačen možností zranění.

Celé stanovisko ECF najdete na www.ecf.com.

 

Ve městě s nebo bez?

Samozřejmě „s“! I cyklisticky vyspělí Holanďané, Dánové či Švédové by si ušetřili některé naprosto zbytečné úrazy hlavy, kdyby si přilbu na cestě do práce či školy nasadili na svoje načesané a nagelované hlavinky. I vlády těchto zemí se své obyvatele snaží k takovému konání všemožně motivovat. Tak trochu úsměvné jsou i snahy některých firem, které vyrábějí modely přileb s designem klasických čepic a klobouků.

 

 

Foto: Yakkay

29.04.2011 - Doplňky - autor: Martina Machová - 26460x

Související články

  1. Španělská Orbea představila městského krasavce Diem
  2. Helmy na kolo jsou nepovinným, ale důležitým doplňkem
  3. Bez čeho na kolo nesedat aneb jak předejít případným katastrofám
  4. Přilba, která vám sama zavolá pomoc
  5. oh!bike je jedním z nejlehčím elektrokol do města
  6. Cyklista na chodníku: jak to vlastně celé je?
  7. Podle Cyklobarometru se nejlépe cyklisté cítí v Otrokovicích
  8. Právě vychází příručka městského cyklisty Městem na kole
  9. „Cyklostezku někdy najdete i tam, kde ji nečekáte,“ říká lékař a zapálený cyklista Richard Češka
  10. Aplikace UrbanCyclers začíná odměňovat své uživatele

Vlož svůj komentář:


Vyplň antispam nebo
Registrovat Facebookem

  1. avatar
    #4 Filip2 - vloženo: 21.05.2019 v 15:47:57

    Ten článek psal marťan, analfabet, či cizinec? Podle jazyku bych, minimálně jedno z toho, či kumulaci, očekával.

    Na scooteru rovněž každý nejezdí v kombinese z klokaní kůže, s chráničem páteře, v rukavicích, které vypadají, že zrovna rozháněl dav anarchistů, o botách ani nemluvě. A přesto na nich nikdo nemá "cool" přilbu ve tvaru klobouku, kulichu, či třeba dopravního kuželu, nebo bůhví čeho.

    Problém cyklistiky spočívá v tom, že se na tom kole člověk poněkud hýbe, a při tom se zahřívá, ergo potí. Přilba proto musí větrat, pokud prší, nebo v zimě, vyřeší to její potah. Pakliže někdo chce přilbu, která nebude vypadat jako pěst na oko k šatům, nebo běžnému městskému oblečení, tak si může koupit přilbu černou, tmavě modrou, nebo v podobné barvě, která nebude "svítit" na všechny strany, jeho volba. Já jezdím běžně na kole v "normálním" oblečení a bez nějaké obzvláštní kontemplace nad tím si beru normální hi-vis a aerodynamickou helmu. Beru to jako něco bližšího spíše bezpečnostní vestě, nebo pracovním / ochranným rukavicím, než klobouku, či čepici.

    Já nechápu, proč má někdo permanentní potřebu kázat a páchat dobro ohněm a mečem. Asi dva roky sleduju běžně odstavená kola u marketů a jejich uživatele (cyklisty bych ty lidi skutečně nenazval). Tak 80% kol je spotřebováváno, tj., per exemplum, jde o 5 - 10 let staré trekové kolo, které od výroby má blatníky, nosič a světla na láhvové dynamo. Řetěz nenamazaný, dynamo pryč (nebo tam je, ale v takové posici, a s takovým stavem kabeláže, že zjevně zřejmě svému účelu nadále sloužit nemůže), na zadním košíku (v lepším případě, v horším na sedlovce před košíkem, tj. ukrytá) nejlevnější blikačka, klidně nabastlená taková ta silikonová na 2x CR baterie, v lepším případě to samé na řídítkách (a rovněž klidně za košíkem).

    To jako máte někdo představu, že si uživatel takového kola koupí helmu? A když bude povinná, tak co? Na kole je taky zakázáno chlastat a jezdit a stejně spousta lidí chlastá a jezdí. Taky je zakázáno jezdit na chodníku a jezdí po nich denně. A nikdo to neřeší. Fajn. Tak přikážete helmu, jako Australani. Tam to lidi dostalo z kol do aut, tady ti lidi budou jezdit dál. Sem tam je zastaví bengo / městapo, domluví jim. Tím to skončí. A to jenom tehdy, když je nějaká prasečí hlava pošle ty cyklisty kontrolovat. Nebo bude nějaká obludná "bezpečnostní akce" a bengo / městapo tam bude zevlovat s krůtou z BESIPu, a ta jim dá nějakou helmu za dvě stovky z výprodeje. Dovezou jí domů, a tam bude. Rozumí tomu, jako koza footballové lize na Madagaskaru, jsou nasraní, že musí někde zevlovat u cyklostezky a otravovat "babičky" a "dědečky".

    Řešit takové nesmysly, jako je helma u cyklistů můžeme, až se nám podaří prosadit dodržování alespoň základní legislativy u cyklistů. Což se nedělo, neděje a rozhodně k tomu nesměřujeme, pročež je taková diskuse naprosto bezpředmětná.

    odpověz na tento komentář
  2. avatar
    #3 Jara - vloženo: 14.06.2011 v 13:48:53

    odpověď na Machová — #2 Vidíte a já si podle posledního obrázku právě myslel, že si koupím skořápku + estetický díl = slušivá přilba a pak si dokupuji estetické díly :-)

    odpověz na tento komentář
  3. avatar
    #2 Machová - vloženo: 02.05.2011 v 15:22:47

    Autorce se přilbo-klobouky moc líbí, a některé ji připadají doslova okouzlující i úsměv vykouzlující. Nicméně si nedokáže představit, že si ke každé své jarní bundičce koupí klobouček, který s ní bude dokonale ladit. A podobně na tom bude vzhledem k cenám těchto speciálních přileb nejen autorka. Určitým řešením by bylo, prodávat jen jakési přilbo-potahy, takže by se neměnila celá přilba, ale pouze onen svrchní estetický díl, který by již nebyl tak finančně nákladný. Uvidíme :-).

    1. na tento komentář reaguje Jara — #3
    odpověz na tento komentář
  4. avatar
    #1 rebelie - vloženo: 30.04.2011 v 09:17:37

    Zajímalo by mě, proč autorka považuje "snahy některých firem, které vyrábějí modely přileb s designem klasických čepic a klobouků" za úsměvné? Osobně to považuji za dobrou cestu, která může přivést k úžívání přilby i lidi, co jim hodně záleží na stylu a sladěném "outfitu" a kteří by si na sebe nikdy klasickou sportovní přilbu nevzali...

    odpověz na tento komentář

Recenze, zájezdy, bazar...

Reklama