Nejlepší cyklistické destinace v Evropě
Přemýšlíte, kam se vydat na kole do zahraničí? Možností je samozřejmě spousta, ale některé evropské země jsou pro cyklisty obzvlášť vhodné, ať už infrastrukturou, krásou zdejší krajiny či nízkou frekventovaností potenciálních tras.
Je-li vám již Česká republika malá nebo toužíte i po něčem novém, v Evropě je nespočet hezkých lokalit pro příjemnou dovolenou na kole. Kam se vydat? Přinášíme vám několik tipů...
Holandsko
Na prvním místě není možné jmenovat jinou zemi než Holandsko, která je cyklistům doslova zaslíbená. Samozřejmě, pokud rádi zdoláváte kopečky a překonáváte převýšení, je to destinace pro vás naprosto nevhodná – každý ví, že Holandsko je totální „placka“, až na malý region na jihovýchodě kolem města Maastricht, ale ani tam nečekejte velehory. Zato je tu vynikající síť cyklostezek, které jsou výborně značené a existuje k nim dostatečný počet map. Nizozemci používají kolo jako běžný dopravní prostředek, ne jen jako sportovní aktivitu. Není výjimkou vidět na cyklostezce maminku, která veze na kole dítě, drží dvě plné nákupní tašky, ještě u toho telefonuje a přitom vás předjíždí! Chodci si musí dávat pozor, protože na stezce mají cyklisti přednost, jsou si toho vědomi, jedou rychle a počítají, že se uhnete.
Nizozemsko je velmi vyspělá země, ale nenajdete tu mnoho velkých hyper- a supermarketů. Ty jsou spíše menší a spíš v centrech měst – na nákup se totiž jezdí na kole. Neuvidíte tu mnoho moderních trekových či horských kol, lidé jezdí na kolech, které spíš připomínají plečky, ale ve skutečnosti jsou často praktická a kvalitní. Mít ultra drahé kolo na běžný provoz se také příliš nevyplácí, protože kola se kradou nejenom v České republice. Proto si rozhodně přivezte velmi kvalitní zámek.
Ačkoliv v zemi nejsou hory, stojí za to projet se kolem zdejších kanálů (grachtů) a větrných mlýnů, městy s hrázděnými domky, kolem písečných dun na pobřeží nebo po ostrově Texel. Ale pozor, rovinka neznamená, že bude cesta nenáročná. Nevýhodou Nizozemska je proměnlivé počasí s deštěm a někdy silným větrem. Jet proti větru může být náročnější než stoupat 1000metrové převýšení.
Korsika
Na Korsiku se dá samozřejmě vyrazit v roli pěšího turisty a projít třeba horskou trasu GR20 nebo vystoupit na nejvyšší vrchol Monte Cinto. Ale neméně vhodná je Korsika na kole. Je sem trochu složitější doprava, takže můžete jet buď s cestovní kanceláří, nebo si musíte předem rezervovat trajekt. Oproti Holandsku se tady můžete těšit na stálejší počasí (v létě až moc velké vedro, takže je vhodný květen, červen či září) a na koupání v moři, protože Korsika, to jsou hory a moře.
Je tu celá řada vnitrozemských nepříliš frekventovaných asfaltových silniček a sedla a vyhlídky nabízejí super zážitky. Ale netřeba zdůrazňovat, že si tím pádem dáte při některých stoupáních pořádně do těla. Samozřejmě můžete zvolit i středně náročné trasy, ale takový výjezd od moře u města Solenzara na sedlo Bavella (1 200 m n. m.), to je skutečná královská etapa. O to více si užijete sjezdy, které jsou často opravdu s větrem o závod… Vždy si můžete vybrat: pojedu raději podél pobřeží, bude menší převýšení a dost možností se vykoupat, ale vedro, anebo vyjedu výše do hor, kde bude chladněji, ale musím hodně stoupat a klesat.
Skotsko
Z jihu se přesouváme na sever, do Velké Británie. Skotská vysočina a ostrov Skye mají tak malebnou krajinu zvlněných zelených kopců a hradů, že i Skotsko na kole patří do plejády nejlepších cyklistických destinací. Kdo by se nechtěl projet třeba krajem hrdiny Rob Roye, Williama Wallace anebo podél jezera Loch Ness. Také tady najdete dostatek cyklostezek a nepříliš frekventovaných silniček.
Zní to všechno hodně romanticky a také to romantické je, ale nepochybně není třeba nikoho přesvědčovat o tom, že ve Skotsku taky někdy prší (a někdy i trochu víc). Dalším trápením pro skotský cestovní ruch jsou muchničky, které se vyskytují sice hlavně vpodvečer, pokud je bezvětří a neprší a hlavně na západním pobřeží, ale otrávit život dokážou opravdu hodně. Pokud to vše vezmete jako něco, co k zemi patří, bude se vám Skotsko moc líbit.
Dánsko
Dánsko je tak trochu obdoba Holandska. Je převážně rovinaté, ale zase ne taková placka jako Holandsko, občas tu nižší kopečky najdete. Cyklostezky jsou tu všude a kvalitní, i když za Holanďany Dánové přeci jen trochu pokulhávají. No a Dánové také jezdí na kole hodně. Nevýhodou je, že turisticky zajímavé regiony pro cyklistiku jsou trochu rozstrkaná, takže projet celou zemi není tak jednoduché.
Je lepší vybrat si jeden region a ten projet pořádně. Buď to může být kraj podél Severního moře na severu poloostrova Jutsko, západní pobřeží ostrova Fyn nebo zvlněný ostrov Ærø u jeho pobřeží. Jezerní oblast Silkeborg je přezdívána „dánský Lake District“ a v Dánsku nechybí ani vikinské památky, Hamletův hrad Kronborg, královské zámky a pohyblivé písečné duny. V Kodani si můžete kolo půjčit, i když nemáte svoje – vrátit ho můžete na jiném místě hlavního města. Nejlepší dobou k návštěvě je červenec a srpen, počasí je také podobné Nizozemsku.
Bretaň
Další zajímavou možností, kde strávit dovolenou, je Bretaň na kole. Nejzápadnější část Francie je tvořena tímto výběžkem do Atlantiku a Atlantický oceán tu ovlivňuje skutečně všechno. Drtivá většina zajímavých cyklistických tras vede podél pobřeží, kde uvidíte rozeklané skály, majáky, ostrůvky, mysy, starobylé kostelík se zdejší specialitkou – kalváriemi. Bretaň je známá největším rozdílem mezi hladinou přílivu a odlivu v Evropě, takže jejím typickým obrázkem jsou rybářské loďky, které jsou za odlivu na suchu.
Z pohledu cyklisty je Bretaň ideálním kompromisem mezi hornatými zeměmi a rovinatým Holandskem či Dánskem. Nejvyšší hora regionu sice nedosahuje ani 400 metrů, ale nenechte se mýlit, terén je zvlněný dostatečně a někdy může být etapa i docela náročná. Počasí je tu trochu stálejší než v Holandsku, ale samozřejmě i tady může v létě pršet či foukat vítr, zvláště od moře. V posledních letech jsou silnice v Bretani čím dál frekventovanější, a tak je potřeba vyhledávat skutečně postranní silničky. Ale když o nich víte, je to hodně příjemné putování – a prakticky vždy lze najít silnice asfaltové.
A takto bychom mohli pokračovat, výčet samozřejmě není kompletní. Můžete vyrazit také do Provence na kole a projet se prosluněnou krajinou mezi levandulovými poli. Nebo se obrátit na východ, další možností je stále oblíbenější Albánie, Černá Hora (na snímku) či Rumunsko. Tam je ale potřeba počítat s nižší kvalitou (i asfaltových) silnic a minimem cykloservisů. Zato jsou tu nižší ceny, příjemné klima a mnohem méně turistů.
Autor je majitelem cestovní kanceláře Mundo
Související články
- Kodaň zavádí informační digitální tabule pro cyklisty
- Solární cyklostezka v Nizozemí funguje ještě lépe, než se čekalo
- V Nizozemí a Belgii sčítají tento týden cyklisty pomocí aplikace pro mobily
- Nizozemcům se jejich vášeň pro cyklistiku vrací ve zdraví i úsporách
- Jak se staví cyklomost: prezentace tvůrce mostu v Eindhovenu
- V Amsterodamu došla parkovací místa pro kola. Jezdí jich tu moc
- Kodaň vybudovala most pro větší bezpečnost cyklistů
- Nizozemci uvedli do provozu první solární cyklostezku SolaRoad
- Jedinečný cyklistický nadjezd v Eindhovenu
- Cyklisté získali důležitou podporu Evropského parlamentu