Olomouc chystá pět nových cyklostezek
Ačkoliv v posledních čtyřech letech v Olomouci vznikla jen jediná cyklostezka, místní radnice chce nyní cyklistům vše vynahradit. Nově má ve městě s přispěním Evropské unie vzniknout pět nových cyklostezek v několika místních částech.
Pět nových cyklostezek v celkové délce šestadvaceti kilometrů v příštích čtyřech letech. Takový je slib radních občanům Olomouce. Půjde přitom o velký obrat v cyklistické strategii města, na jehož území v uplynulém volebním období vznikla jediná cyklostezka v délce ani ne tří kilometrů, a to cyklostezka z Chválkovic do Samotišek.
Stavba cyklostezek je pro současné vedení města jednou z hlavních priorit. Přestože jejich vznik komplikují majetkoprávní vztahy (majitelé pozemků požadují přemrštěné ceny za metr čtvereční), projektová zadání by měla být hotová ještě letos. Stavět by se mělo začít příští rok. Celkově se město chystá na cyklostezky vydat 50 miliónů korun, na jejich stavbu bude žádat o prostředky ze státních nebo evropských programů. Lidé se pak na kolech budou moci bezpečně dostat třeba z městské částí Chválkovice do městské části Týneček nebo do Topolan na předměstí Olomouce.
Plány Olomouce pro příští dva roky
- Chválkovice – Týneček (1,2 km)
- Černovír – Hlušovice (1,2 km)
- Neředín – Topolany (0,9 km)
- Křelov – Kožušany
- Hodolanská ulice – Libušina (2 km)
V nejbližší době budou realizovány především stezky z Černovíra do Hlušovic, odkud se bude dát pokračovat dále do Bohuňovic a Bělkovic. Podobná spojka vznikne Z Hodolan ke stezce pokračující na Bystrovany. Bezpečněji se cyklisté dostanou také z Řepčína směrem k Horce na přírodní koupaliště Poděbrady a do Topolan a Ústína, kam jsou zatím cyklisté nuceni z místní části Neředín jezdit po rušné výpadovce.
Změny se dotknou také dálkových cyklotras, které Olomoucí procházejí. Město chce dostavět dvoukilometrový úsek takzvané Jantarové stezky, jež vede po stopách bývalé obchodní cesty spojující sever a jih Evropy. Od mostu v Hodolanské ulici tedy Jantarová stezka povede po levém břehu Bystřičky až po Pavelkovu ulici, kde se připojí na cyklostezku do Bystrovan. Podobně je to s chybějícími úseky takzvané Moravské cyklotrasy, která na své cestě z Jeseníku do Mikulova protíná i Olomouc. Do budoucna je cílem města postavit komunikační osu protínající město od severu k jihu, tedy od hranice katastru s Křelovem až k obci Kožušany.
Délka zmiňovaných úseků nových cyklostezek bude činit přibližně 11 kilometrů. Další úseky cyklostezek přibudou postupně také v jiných částech Olomouce - Hejčíně, na Povlu a Nových Sadech, ve Slavoníně a v Nemilanech. A už v prázdninových měsících tohoto roku má být pro veřejnost otevřen 3,3 kilometru dlouhý okruh sloužící především jako inline stezka v lokalitě Hejčínské louky.
Foto: Magistrát města Olomouce a archiv redakce
Související články
- Španělská Orbea představila městského krasavce Diem
- V Prostějově spustili službu sdílených kol
- oh!bike je jedním z nejlehčím elektrokol do města
- Cyklista na chodníku: jak to vlastně celé je?
- Podle Cyklobarometru se nejlépe cyklisté cítí v Otrokovicích
- Právě vychází příručka městského cyklisty Městem na kole
- „Cyklostezku někdy najdete i tam, kde ji nečekáte,“ říká lékař a zapálený cyklista Richard Češka
- Aplikace UrbanCyclers začíná odměňovat své uživatele
- Rozhlednou roku 2016 je Bukovka u Rapotína
- Rekola rostou: novinky pro sezónu 2017