Výlety

Po stopách dogtrekkingu pod Milešovkou

Pokud neznáte turisticky trochu opomíjené České středohoří, budete překvapeni, jak krásná krajina se rozprostírá, či spíše tyčí, v blízkosti průmyslově orientovaných Lovosic a Ústí nad Labem. Oblast Dávno vyhaslých sopek, jimž vévodí největrnější hora v ČR, také krásný vodopád, úžasné výhledy, ale i pohádkové bytosti.

Dnešní tip na výlet bude výjimečný! Nádhernou trasu v západní části Českého středohoří nemám totiž tentokrát projetou na kole, ale prošla jsem jí pěšky se psem. 46 km je pro cyklisty místy velmi náročných, o to však zajímavějších. Dnes se vydáme po stopách, či spíše tlapkách, kratší trasy jednoho dogtrekkingového závodu. Trasa je určena zejména sportovně založeným milovníkům horských kol, které sice neohromí svou délkou – 46 km, ale krásou a náročností.

Čeká vás romantická krajina dávno vyhaslých sopek, jimž vévodí největrnější hora v ČR, také krásný vodopád, úžasné výhledy, ale i pohádkové bytosti.

Opárenským údolím až do Dubiček

Auto doporučuji odložit na parkovišti u pěkné restaurace Černodolský mlýn, nebo u zhruba o 0,5 km vzdáleného kempu Jordán. Z obou těchto míst vyrážíme po zelené turistické značce, poklidným Opárenským údolím podél potoka až do Malých Žernosek. Zde šlápneme do pedálů a vystoupáme na polní cestu, kde nás uvítá nejen pohled na udržované vinice, ale hlavně místo, které důvěrně znáte z učebnic vlastivědy – Česká brána neboli Porta Bohemica. Tímto překrásným kaňonovitým údolím vstupuje řeka Labe do chráněné krajinné oblasti České středohoří.

„Namlsaní“ bezvadnými výhledy i přívětivým terénem dorazíme po zelené turistické značce do Litochovic. Zde se od rozcestníku vydáme vlevo po žluté, nicméně první odbočku za řadou domů vystřelíme po neznačené cestě nahoru do Dobkoviček. Odtud opět po žluté značce krásným lesním kopcovitým terénem až do Dubiček. V Dubičkách je nejen sympatický penzion U sv. Barbory se zahradní restaurací, ale především dech beroucí Labská vyhlídka (za kostelem nad penzionem). Ostatně pěkný rozhled je i z terasy penzionu.

Za Perunem do Vaňova a kolem vodopádu na limonádu do Stebna

Rozmazleni výhledy a možná i dobrou kávou uháníme dál po zelené značce směr Dolní Zálezly a Vaňov. Cesta se s námi příliš nemaže. Stoupání, střídají klesání, abychom byli opět odměněni a nanejvýš překvapeni na úzké rovinaté lesní stezce nad Labem mezi Dolními Zálezly a Vaňovem. Na této cestě totiž během cca. 1,5 km potkáme místním řezbářem vyrobeného Krakonoše, banditu, poustevníka, jeptišku, sovu, veverku, lišku, vlka, pumu, krokodýla, jezevce, lva, hada i další zvířata a pohádkové bytosti. Na konci stezky se s námi rozloučí několikametrový Perun s trojzubcem, který velmi nápadně připomíná Ježíše Krista z Rio de Janeiro. Od prvních domků v obci Vaňov nás čeká ne příliš pěkný, ale naštěstí krátký úsek po silnici. Na jeho konci se vydáme po zelené značce prudce do leva nahoru, kde nás probere výživné a značně náročné stoupání. Možná budete vzhledem k terénu kolo místy tlačit! Odměna za dřinu však bude brát dech; pod dekorativním čedičovým Vrkočem nás v půlce stoupání čeká moc pěkný vodopád. Kousek nad vodopádem se napojíme na žlutou značku mířící do Podlešína a řádně zpocení se vydáme po malebné a klidné silničce do Stebna.

Přes budoucí dálnici až pod Milešovku

Ze Stebna pokračujeme asi 200 m po silnici na červenou značku, ta nás bude provázet kopcovitou i kopečkovitou krajinou lesů a polí až do Habrovan a Žimu. Mezi těmito obcemi máme tu „čest“ vidět, jak se staví dálnice a ničí nádherná krajina. Po budoucí dálnici se i kousek projedeme. A možná vás stejně jako mě sevře hrdlo z toho, kolik jsme si zase dovolili z toho kousku zbývající pěkné a vcelku zachovalé přírody ukrást.

Z Žimu stoupáme po červené značce polní cestou na lesní stezku, abychom zhruba po 1,5 km za vesnicí sjeli ze značky a na začátku louky (ne pole!) a malého sadu odbočili na neznačenou lesní cestu. Ta nás asi po 800 m dovede k silnici. Po ní se vydáme doprava dolů, abychom se po chvíli se přehoupli přes hlavní silnici k rozcestníku.

Foto: milesovka.cz

Nahoru a dolů do Velemína a podél Milešovského potoka zpět

Od rozcestníku se vydáváme po žluté značce, která nás po chvíli „asfaltového mlsání“ stočí vpravo do lesa, kde si opět vzpomeneme, proč jsme si pořídili horské kolo. Ocitáme se totiž na samém úpatí největrnější hory Čech: Milešovky. U rozcestníku Nad Velemínem vyměníme žlutou za modrou, „dokopec za skopec“ a lesem uháníme směr Opárenské údolí. Profičíme Velemínem, za nímž nás nad pěkným údolím Milešovského potoka ochromí vysoký most, po kterém povede budoucí dálnice. Pohodlnou cestou do cíle míjíme nádherně rekonstruovaný mlýn a můžeme se těšit na příjemné posezení v nově rekonstruované zahradní restauraci Černodolský mlýn.

Základní informace:

Start i cíl: Kemp Jordán v Opárenském údolí (www.campjordan.cz, možno přenocovat v chatkách) nebo restaurace Černodolský mlýn (www.cernodolskymlyn.cz, možnost ubytování)

Délka trasy: 46 km

Obtížnost: náročná, pro rodiče s vozíkem či tažnou tyčí nevhodná

Povrch: asfalt, polní i lesní stezky
Vhodné kolo: horské

Občerstvení: restaurace v obcích Oparno, Dobkovičky, Dubičky, Stebno, Habrovany, Žim, Velemín

Doprava: auto (parkování u kempu či restaurace Černodolský mlýn), vlak

Zajímavosti: Česká brána, Labská vyhlídka, Panenská skála, strašidelná stezka mezi Zálezly a Vaňovem, skála Vrkoč, Vaňovský vodopád, rozestavěná dálnice, zřícenina Oparno (www.hrady.cz/index.php?OID=234)

11.05.2011 - V Česku - autor: Martina Machová - 12072x

Související články

1. UCI zavádí mistrovství světa na e-biku
  2. Rakouský Leogang láká na podzim cyklisty, milovníky ferrat i dobrého jídla
  3. Bike Prague: bikové dobrodružství na dosah ruky i metra už za týden
  4. Noční přejezd Javorníků: ojedinělá MTB vyjížďka na Valašsku
  5. Češi mapují v Africe stezky pro horská kola
  6. Na co se zaměřit u výběru horského kola?