Slovenský Volkswagen vytiskl kolo na 3D tiskárně
Slovenská pobočka největší světové automobilky Volkswagen představila minulý týden v celosvětové premiéře unikátní horské kolo, jehož rám vznikl kompletně na speciální 3D tiskárně.
Slovenská pobočka největší světové automobilky Volkswagen představila minulý týden v celosvětové premiéře unikátní horské kolo, jehož rám vznikl kompletně na speciální 3D tiskárně.
Ve stupavském závodě VW se dlouhodobě soustředí na vývoj, testování a produkci prostřednictvím metalického 3D tisku pro automobilový průmysl. Vyrábí se zde na 3D tiskárně prototypové a malosériové díly, komponenty, nástroje i přípravky pro produkci vozidel celého koncernu VW. Na prvním místě je pro závod pochopitelně automobilový průmysl, ale přesto se společnost nyní rozhodla, že podpoří zajímavou ideu inovativní designérské firmy Kinazo Design a poskytne pro jejich limitovanou produkci tuto unikátní technologii, díky které tak mohl vzniknout první vzorek elektrického, plně odpruženého horského enduro kola.
Ve stupavském závodě nedaleko Bratislavy dokáží jako v jednom z mála míst na světě vytisknout kovový předmět ve velikosti až 80x40x50 cm. K tisku zde používají speciální hliníkový prášek spolu s metodou SLM (Selective Laser Melting) technologie 3D tisku, při které se používá natavování kovového prášku laserem. Hlavní výhodou takovéhoto způsobu výroby je flexibilita při úpravách tvaru, která v případě rámu horského kola nabízí maximální možnou individualizaci co se týká tvarů, velikostí a zejména geometrie.
Uvedené možnosti zaujaly firmu Kinazo Design, která má za sebou již mnoho projektů v různých odvětvích. Cylistika je jim ale velice blízká, protože tento tým designérů již nějakou dobu úzce spolupracuje s největším slovenských výrobcem jízdních kol, firmou Kellys. Pro Kellys vznikly již třeba designy nových karbonových silniček nebo prémiová přilba s Mipsem jménem Razor či gripy Cripton.
Nejnovějším produktem firmy Kinazo Design je elektrické celoodpružené enduro, které má hned několik unikátních vlastností. Mezi ně patří zejména specifický design, možnost maximální individualizace a v neposlední řadě absolutní absence svařování při výrobě rámu.
Vývoj biku probíhal několik let, během kterých vzniklo několik designových verzí rámu, které se od finálního produktu poměrně dost liší, nicméně ilustrují kreativitu tohoto designérského týmu.
Jenže vyrobit rám kola na 3D tiskárně není jen tak. Požadavky vývojářů z Kinazo Design dokázalo 3D tiskové centrum Volkswagen Slovakia uspokojit jako jediné v Evropě. Oba subjekty na přípravě projektu spolupracovaly a povedlo se jim upravit konstrukci kola tak, aby byl zhotovitelný jako jeden kus. "Z výrobního procesu tak zmizelo svařování, na druhou stranu jsme ale museli optimalizovat produkci 3D tisku. Podařilo se nám zdvojnásobit rychlost tisku a snížit tak výrobní náklady. Každé kolo teď můžeme vyrobit individuálně na míru cyklisty," uvedl Patrik Paul z Kinazo Design.
První vzorový model biku e1 je postavený na pohonu Brose s integrovanou baterií do spodní části dolní rámové trubky a je osazený prémiovým odpružením Fox Factory s Kashimou. Najdeme na něm také specifickou sadu sedmirychlostního řazení Sram EX, kterou americký Sram vyvinul speciálně pro použití na elektrokolech. Zadní konstrukce odpružení využívá klasický čtyřčepový systém.
Ceny ani dostupnost kola zatím nebyly zveřejněny. Předpokládá se limitovaná produkční série čistě na objednávku pro konkrétní zákazníky. Kompletní informace o tomto projektu najdete na stránkách www.kinazo.com.
Související články
- Kolo budoucnosti od Škodovky
- Turistické agentury vidí v elektrokolech velký potenciál
- Jak vybrat horské elektrokolo?