Cyklisté i pěší zažili Prahu jinak
Přímo v srdci Vinohrad se odehrála slavnost Zažít město jinak 2010. Celý systém ulic se na jedno sobotní odpoledne změnil v živou pěší zónu. Velké podzimní cyklojízdy, která byla součástí akce, se navzdory vytrvalému dešti zúčastnilo dva tisíce cyklistů včetně skupiny andělů na kolech.
Jak by se žilo v Praze, kdyby její ulice neovládala projíždějící a parkující auta, si mohli v sobotu 25. září vyzkoušet účastníci pouliční slavnosti nazvané Zažít město jinak. Tento experiment s veřejným prostorem probíhal v ulicích Vinohrad už popáté a vztahuje se k Evropskému týdnu mobility propagujícímu šetrnou dopravu a cesty ke zklidňování provozu ve městech.
Vinohrady se tak na jeden den proměnily v korzo plné pouličních kaváren, dílen, atrakcí pro děti a improvizovaných pódií. Součástí také byly výstavy, trhy, vše pro městskou cyklistiku i stánky některých neziskových organizací. Připravena byla debata s kandidáty na nového primátora, tržiště mladého českého designu, přehlídka unikátních jízdních kol a další. Tradičním vyvrcholením festivalu byla velká cyklojízda.
Letošním heslem cyklojízdy bylo 'kolo překonává bariéry', čímž pořadatelé poukazovali na význam bicyklů pro hendikepované. Peloton zhruba dvou tisíc lidí vedený skupinou andělů na kolech vyjel za vytrvalého deště Sokolskou ulicí na severojižní magistrálu. Pokračoval přes Pankrác do Krče a ulicemi V Podzámčí do Michle a Vyskočilovou zpět na magistrálu a na Vinohrady. Vzhledem k celodennímu dešti lze považovat zájem lidí za vysoký. „Pohled na dlouhatánský had cyklistů proudící deštivou Rumunskou a v dálce se vpíjející do magistrály byl magický — to bych si před sedmi lety nevymyslel,“ napsal režisér a zakladatel iniciativy Auto*Mat Martin Mareček.
Londýnská ulice se změnila v tržiště mladých českých výtvarníků a designérů Trade Show. Po celý den probíhal pouliční festival písničkářů Open Mic. Odpoledne návštěvníky překvapila přehlídka netradičních a unikátních jízdních kol Bike Parade. Vinohrady byly příjemné i jako místo k procházce, posezení nebo setkání s přáteli.
Debaty diplomatů a politiků
Jednou ze sledovaných postav akce Zažít město jinak byl ministr dopravy Vít Bárta. Ten už v dopoledních hodinách sednul na kolo, na němž se vydal na cestu Prahou. S doprovodem pořádající iniciativy Auto*Mat vyrazil od budovy svého úřadu a na kole navštívil náměstí Republiky, které představuje úspěšné řešení veřejného prostoru vhodné pro MHD, chodce i cyklisty. Zjistil také, že na kole se nedostane na Hlavní nádraží a jak obtížné je překonávat křižovatky na severojižní magistrále. „Nemám tak dobrou fyzickou kondici, a proto raději jezdím po rovině. Jsem na to ostatně zvyklý od třeboňských rybníků,“ přiznal ministr, že jízda na kole Prahou je pro něj novou zkušeností.
Potkat jste v den konání akce mohli v ulicích hned tři diplomaty. Během zahajování pouličních slavností se zde sešli velvyslanci Dánska Ole E. Moesby, Nizozemí Jan C. Henneman a Rakouska Ferdinand Trauttmansdorff. Ti při společné snídani na zahrádce kavárny Bio zahrada v Belgické ulici debatovali o zklidňování dopravy a rozvoji alternativ v Kodani, Amsterdamu a Vídni a možných inspiracích pro Prahu. „Prostřednictvím cyklistiky pomáháme vytvářet lepší prostředí pro život ve městech. Jízda na kole není jen zábava nebo sport – a nepotřebujete k ní ani žádné speciální cyklistické oblečení. Když jedete do práce na kole, děláte tím něco nejen pro sebe, ale také pro zdraví ostatních,“ řekl třeba dánský velvyslanec.
Prahu 2 postihuje zejména díky severojižní magistrále neúměrná dopravní zátěž. Navíc křížení Sokolské a Legerovy s Ječnou a Žitnou ulicí představuje pravděpodobně nejvytíženější křižovatku v Praze. Zklidňování dopravy je pro život v této městské části téměř existenční záležitostí. Proto převzala záštitu nad festivalem Městská část Praha 2. A protože se akce konala ještě před volbami, byli ke společné debatě přizváni také kandidáti pěti nejsilnějších stran do funkcí v novém vedení Prahy.
Karel Březina (ČSSD), Pavel Dobeš (VV), Petra Kolínská (SNK-ED/SZ), Bohuslav Svoboda (ODS) a Zdeněk Tůma (TOP 09) slíbili zkvalitnění veřejného prostoru a zklidnění provozu v centru města včetně severojižní magistrály. Kandidáti dostali na debatě čtyři otázky a každý z nich měl tři minuty, aby na každou z nich odpověděl. Vyjádření komentoval architekt a urbanista Karel Maier. Ten například uvedl: „Veřejný prostor je nejlépe využit, pokud ho využívá co nejvíce lidí a co nejvíce. Musí být dostupný ve všech částech města“. Debatu v aule Základní školy Londýnská sledovalo asi 150 posluchačů.
Co je Auto*Mat
Auto*Mat je iniciativa za bezpečnou, zdravou a živou Prahu a klíčem k tomu je podle jejích zástupců reorganizace dopravy. Cílem iniciaitivy je podporovat a rozvíjet cyklistickou, pěší a veřejnou dopravu v Praze. Usiluje také o zodpovědné používání automobilů ve městech a zklidňování dopravy. Auto*Mat chce proměnit Prahu uzpůsobenou dnes spíše k autoprojíždění na město příznivější životu. Více najdete na http://www.auto-mat.cz
Celkový rozpočet akce Zažít město jinak činil 370 tisíc korun, drtivou většinu přitom pokryly prostředky Nadace Vodafone a další granty. Pouličních slavností se účastnilo osm tisíc lidí, cyklovyjížďky pak další dva tisíce.
Související články
- Čeští "věrozvěstové" cyklistiky mají v Praze svůj pomník
- Španělská Orbea představila městského krasavce Diem
- Dooring – strašák pro městské cyklisty
- Pražské cyklozvonění proběhne v sobotu 22. září 2018
- oh!bike je jedním z nejlehčím elektrokol do města
- Jak projet křižovatkou na kole správně a bezpečně?
- Může jet cyklista po přechodu pro chodce?
- Cyklista na chodníku: jak to vlastně celé je?
- Podle Cyklobarometru se nejlépe cyklisté cítí v Otrokovicích
- Právě vychází příručka městského cyklisty Městem na kole