Cyklisté v Bosně a Hercegovině už nemají přilby povinné
Bosenští cyklisté dosáhli změny v těžkopádném a nespravedlivém zákoně o povinném používání cyklistických přileb. Slibují si od toho rozvoj cyklistiky coby způsobu dopravy na úkor stále rostoucího automobilového provozu.
Šest let se propagátoři cyklistiky snažili v jednání s bosenskými orgány podpořit růst podílu dopravy na jízdním kole a dalších udržitelných způsobů přepravy v Bosně a Hercegovině. Nyní, po šesti letech kampaní, dosáhli změny v zákoně o bezpečnosti provozu na silnicích a povinné používání přilby při jízdě na kole bylo v Bosně a Hercegovině zrušeno.
Hlavním cílem onoho šestiletého vyjednávání bylo odstranění překážek pro používání jízdního kola v dopravě a pro používání alternativních způsobů dopravy vedle motorových vozidel. Podle propagátorů změny v zákoně by všichni cyklisté měli mít možnost vybrat si, zda při jízdě na kole přilbu používají nebo ne. Povinné používání přilby totiž lidi od bicyklu odrazuje, snižuje počet cyklistů a vytváří překážky pro budoucí použití jízdních kol. Například Sarajevo má modální podíl jízdních kol v dopravě jen okolo 3 %.
Téměř všechny evropské země potřebují podle ECF (Evropské cyklistické federace) snížit podíl motorizované dopravy. V Bosně a Hercegovině se také ukázalo, že s rostoucím požíváním automobilů roste i počet nehod a smrtelných zranění na silnicích. Mezi lety 2008 a 2011 došlo k poklesu úmrtí po zavedení strategie bezpečnosti silničního provozu, ale číslo smrtelných zranění opět vzrostlo v letech 2012 a 2013. I proto jsou součástí nového zákona také tvrdší sankce za rychlost a alkohol za volantem.
Bosna se snaží vyrovnat s nárůstem vozového parku místních obyvatel, který byl v roce 2005 na úrovni 99 aut na 1000 obyvatel a v roce 2014 byl již 210 aut na 1000 obyvatel! Přitom podle dopravních výzkumů slouží 50 % uživatelů automobilů zpravidla na cesty kratší než 5 kilometrů. Právě v Bosně a Hercegovině je tedy podle dopravních expertů obrovský potenciál pro cykloturistiku, pěší turistiku a růst veřejné dopravy.
Související články
- Obliba jízdního kola u nás dosahuje vrcholu
- Aplikace UrbanCyclers začíná odměňovat své uživatele
- Rekordní počet účastníků soutěže Do práce na kole
- Co lidi motivuje k dojíždění do práce na kole? A co naopak brání?
- Trh s jízdními koly v ČR roste
- Ekonomické přínosy cyklistiky
- Cyklistická akademie učí města, jak zvýšit počet cyklistů v ulicích
- Nový systém ochrany cyklistů představilo Volvo
- Kampaň „Do práce na kole“ ocenila Evropská komise
- Co brání rozvoji cyklistické dopravy v Česku?