Do soutěže "Do práce na kole" staví cyklotýmy už 20 firem
Projekt, kterým chce iniciativa Auto*Mat nalákat Pražany k dennímu používání bicyklu, odstartoval 22. března. Zaměstnanci pražských firem v ní budou soutěžit v dojíždění do práce na kole a firmy o získání titulu nejzodpovědnějšího zaměstnavatele. Své cyklotýmy už mají divadla, banky i mobilní operátoři.
Ekonomové Tomáš Sedláček a Jan Bureš debatují o ekonomické krizi, po chvíli zatočí z hlavní silnice a vjedou do sídla banky. Nejedou ovšem autem, ale na kole. Tak vypadá jeden z videoklipů kampaně „Do práce na kole“ (shlédnout jej můžete níže), kterou chce iniciativa Auto*Mat oslovit Pražany a nalákat je ke každodennímu používání jízdních kol k cestování do práce (a nejen tam). Kampaň podporuje vedle ekonomů ministr dopravy, dánský velvyslanec, šéftrenér hokejového svazu Slavomír Lener a další osobnosti.
„Životní styl obyvatel Evropy se změnil, trávíme hodně času vsedě nebo u počítačů. S tím souvisí nárůst obezity, problémů s páteří a nemocí srdce a cév,“ vysvětluje manažerka kampaně „Do práce na kole“ Iva Nevečeřalová. „Jízda na kole pomáhá předcházet civilizačním chorobám, které si vysedíme v kanceláři, zlepšuje fyzickou kondici, odbourává stres a formuje postavu. Navíc se elegantně vyhnete dopravním zácpám, ušetříte peníze za benzín i parkování a také čas. Není nic příjemnějšího, než si cestou z práce provětrat hlavu při vyjížďce na kole,“ dodává Nevečeřalová a vysvětluje, proč se v metropolích západní Evropy stala cyklistická doprava dávno módním trendem a počet lidí na kolech stále vzrůstá.
Pražany má do sedel kol nalákat soutěž „Cyklozaměstnavatel roku“. Hodnotit se budou jednotlivci i týmy a na vítěze čeká víkend v Kodani, jízdní kolo nebo cyklistické vybavení. Auto*Mat nabízí pomoc s výběrem pohodlné trasy i manuál pro bezpečnou jízdu po pražských ulicích. Ocenění získají také firmy, které své zaměstnance v dojížďce na kole podpoří. „Například umístí před své sídlo cyklistické stojany nebo zřídí pro pracovníky šatny,“ vysvětluje Iva Nevečeřalová. Své cyklotýmy už připravují divadla, banky i mobilní operátoři. Hodnotit se budou i videa, která mohou firemní týmy natočit. Všichni soutěžící mohou navíc čerpat slevy ve vybraných cyklistických obchodech a servisech.
I když se kampaň může jevit jako výstřední, v řadě moderních metropolí Evropy je doprava na kole běžná a úředník na kole v obleku není ničím výjimečný. O tom, že projekt může skončit úspěchem mohou přesvědčit i příklady z jiných zemí. Podobná kampaň, jaká začíná letos v Praze, probíhá pod stejným názvem již čtvrtým rokem v Maďarsku. O loňský ročník soutěží byl tak vysoký zájem, že organizátoři zavedli dokonce speciální soutěžní kategorie pro bankovní sektor, média, konzultantské společnosti apod. Přihlásilo se neuvěřitelných 10 tisíc účastníků. Kampaň zde podporuje nejen ministerstvo národního rozvoje, ale také například maďarské dráhy, které během soutěže převážejí kola ve vlacích zdarma.
Pražané vykonají na kole jen necelá dvě procenta svých cest. „Kolo není dobré jen ke sportu. Je prokázáno, že na cesty do čtyř kilometrů je ve městě nejrychlejším dopravním prostředkem,“ říká ministr dopravy Vít Bárta, který převzal nad kampaní „Do práce na kole“ záštitu. „Hlavní město trpí nadměrným automobilismem, na který není stavěné. Pražané by měli více jezdit na kole, jak je to běžné nejen v Kodani, ale i Vídni, Berlíně nebo Curychu,“ říká ministr Bárta. Doplnil, že i jeho úřad se zapojí do soutěže „Cyklozaměstnavatel roku“. Již nyní je možné dojet až k budově ministerstva po značené cyklostezce a využít nově instalované cyklostojany.
Příkladem firmy, v níž kolo není exotickým úkazem, může být tvůrce webů a aplikací Et netera. „S dojížďkou do práce na kole začali zaměstnanci, jež se zúčastňují cyklistických závodů, a postupně strhli další. Firma zřídila garáž pro kola a několik sprch se zařízením pro sušení dresů. Před lety jsme zakoupili služební městské kolo, které využíváme k pojížďkám v okolí firmy i k cestám za klienty. U ostatních účastníků silničního provozu vzbuzuje pozornost a působí tak i jako výborný nosič reklamy. K ježdění na kole nemusíme nikoho nutit. Mnohdy je to rychlejší než autem, kolo je navíc ohromně trendová záležitost,“ vysvětluje Jan Pastyřík ze společnosti Et netera.
Zatímco kampaň „Do práce na kole“ právě startuje, své cyklotýmy už připravují divadla Archa a Ponec, společnosti Zentiva, ABB, ČSOB, Deloitte, DHL, Et netera, Tremco, Žaket, Centrum pro otázky životního prostředí Univerzity Karlovy, Akademie věd ČR, Člověk v tísni, ambasády Dánska, Švédska a Spojených států nebo operátor Vodafone. Další se mohou registrovat až do 28. dubna na stránkách www.dopracenakole.net. Samotná soutěž o „zelené kilometry“ bude probíhat měsíc poté, konkrétně od 29. dubna do 29. května (8).
Jezděte do práce na kole, soutěžte a vyhrajte!
Více na Kolo.cz v článku Projekt "Do práce na kole!" se představuje nebo na oficilálních stránkách projektu www.dopracenakole.net
Související články
- Španělská Orbea představila městského krasavce Diem
- Dooring – strašák pro městské cyklisty
- Pražské cyklozvonění proběhne v sobotu 22. září 2018
- oh!bike je jedním z nejlehčím elektrokol do města
- Jak projet křižovatkou na kole správně a bezpečně?
- Může jet cyklista po přechodu pro chodce?
- Cyklista na chodníku: jak to vlastně celé je?
- Podle Cyklobarometru se nejlépe cyklisté cítí v Otrokovicích
- Právě vychází příručka městského cyklisty Městem na kole
- Praha chce zlepšit ohleduplnost cyklistů, motoristů a chodců