Elektrokola a mýty o nich
Jízdní kola s elektromotorkem již nejsou tak nevšedními a nevídanými dopravními prostředky, jako tomu bylo dříve. Přestože se již šíří z evropských metropolí i do českých měst, stále je obestírají některé mýty.
Hledání alternativních způsobů dopravy je bezesporu pro mnoho jejich příznivců i životním stylem. Používat jízdní kolo ve městech je nejen vstřícnější k ekologii, neboť na něm nepřispíváte ke znečištění vzduchu emisemi, ale také až 4x rychlejší. O zdravotních benefitech ani nemluvě. A elektrokola? Ta přináší další výhody…
Především se na elektrokole, kde vám při šlapání pomáhá elektromotor, pohybujete pohodlně a snadno i do kopce. Na schůzku, do zaměstnání a nebo na přednášku ve škole díky tomu nepřijedete „uřícení“ a zpocení. To jsou důvody, proč zažívají elektrokola jako synonymum „zelené dopravy“ v posledních letech velký boom, a to především ve velkoměstech.
Přesto masivnějšímu rozšíření elektrokol u nás brání několik faktorů a mýtů. Posbírali jsme pro vás ty nejvýraznější, na které jsme se pak podívali pod drobnohledem.
Pro mě elektrokolo není.
Pokud nepatříte k odmítačům jízdního kola jako takového, je elektrokolo i pro vás. Může na něm jezdit student, špičkový manažer i důchodci. Překážkou jízdy na elektrokole není věk, kondice ani chybějící cyklistické zkušenosti.
Když mi dojde „šťáva“, jsem v koncích.
Není pravda. Nejenže na elektrokole zpravidla ujedete bez potíží desítky až stovku kilometrů (dle typu akumulátoru), i když se vám baterie vybije, nic hrozného se nestane. V jízdě totiž můžete pokračovat jako na obyčejném kole, jen vám zkrátka nebude při šlapání pomáhat elektromotor. Vyřešit tento „problém“ můžete u první dostupné zásuvky na elektrický proud.
Baterie jsou předražené a neekologické.
Je pravda, že kvalitní akumulátor není levnou záležitostí. Na druhou stranu na ně ale výrobci dávají plnohodnotnou dvouletou záruku a vysloužilé akumulátory lze plně recyklovat.
Akumulátor nic nevydrží a rychle se vybije.
Na vybíjení baterie má vliv celá řada faktorů počínaje zatížením elektrokola (hmotností jezdce) a typem baterie konče. Výrazně kapacitu a výsledný dojezd ovlivní styl jízdy, profil terénu i výkon podávaný jezdcem – nejvíce baterii vybíjejí prudká stoupání a časté rozjíždění.
Dobít baterii je možné jen tam, kam se vejde celé kolo.
Omyl, baterii lze z kola vyjmout a nabít kdekoliv, kde je k dispozici zásuvka na 230 V.
Údržba elektrokola je složitější.
I tento názor je mylný, neboť o elektropohon se prakticky starat nemusíte vůbec. Tak jako u běžných kol se tedy vaše domácí servisní zákroky mohou víceméně omezit jen na seřizování brz a přehazovačky a občasné namazání řetězu.
Elektrokola jsou více nebezpečná.
Tento argument není ničím podložen. Ano, na kola s elektromotorem je třeba si zvyknout, ale na dobré se zvyká velmi rychle. Elektrokola dosahují většinou maximálních rychlostí na rovině okolo 25 – 27 km/hod., což není rychlost závratná a srovnatelná s běžnými koly. Krom toho jsou elektrokola vybavena stejnou povinnou výbavou, jako kola obyčejná – mají světla i odrazky.
Při jízdě a při brzdění se baterie dobíjí.
Bylo by to příjemné, ale na přesun technologie KERS známé z formulí jedna si ještě budeme muset chvíli počkat. Podobně jako dynamo by vás dobíjení akumulátorů za jízdy brzdilo. Schopnost uchovat energii brzdění většina elektrokol rovněž nemá (ale vyrábí se i taková).
Když zmoknu, kolo se tím zničí.
Doby, kdy jsme poroučeli větru a dešti, jsou už naštěstí pryč. Proto se musíte smířit s tím, že se vám může stát, že vás po cestě do práce nebo z práce někdy déšť zastihne. Nemusíte mít obavy z každého deště. Mírná sprška kolo nemůže ohrozit. Silnější déšť, při němž už by se voda mohla dostat do elektronických částí, už ale elektromotor může vyřadit z funkce (než mechanismus zase vyschne). Vyhýbejte se ale projíždění hlubokých kaluží, hodně vody dokáže elektroniku kola vyzkratovat.
Provoz elektrokola je drahý.
K pořízení elektrokola je sice zapotřebí větší investice (20-45 tisíc korun), ale jedno nabití akumulátoru vyjde asi na 2,80 Kč a jeden kilometr jízdy tedy na přibližně 4 haléře.
Jaké máte zkušenosti s elektrokoly vy? Podělte se o ně s ostatními čtenáři!
Související články
- Dvě kola nominována v soutěži Designs of the Year 2013
- Chcete elektrokolo? Postavte si ho!
- Podle statistik prodejů kola válcují auta
- Inteligentní elektropohony BionX pro jízdní kola
- Prodeje elektrokol překvapují i v těžké době
- Nejdelší cesta na elektrokole odstartovala
- Vídeň dotovala 7800 jednostopých elektrovozidel
- Elektrokola pravděpodobně podraží
- Elektrokola jsou bezpečná, ale záleží na rychlosti
- VIDEO: Elektrokolo chce mít každý
Vybral jsem si z mého pohledu opravdu kvalitní elektro kolo APACHE Matto Tour MX-I, které koupíte za cca 40 tisíc z obchodu fitham .cz A máte pravdu, s tímto dojezdem se dá už dobře naplánovat výlet.
odpověz na tento komentářTo je dost slušné, s tímto dojezdem se dá už naplánovat opravdu i delší výlet. Kterou značku kola jste teda zvolil?
odpověz na tento komentářJaké kolo vybíráte? já jsem si na začátku minulého roku pořídil trekové elektro kolo, které bez problému udělá dojezd okolo 150 km s integrovanou baterií 16 Ah (576 Wh)
odpověz na tento komentářJak mám poznat kvalitní elektro kolo? měl bych vybírat podle značky kola nebo podle komponentů na kole? jakou nejsilnější baterii mohu v kole sehnat?
odpověz na tento komentářhttps://nekupujte4.webnode.cz/
odpověz na tento komentářna skládačky jsou cyklospeciality jednoznačně profíci, to musím potvrdit
odpověz na tento komentářkupoval jsem u nich za parádní ceny skladačku a eloktrokola a jsem maximálně spokojen
odpověz na tento komentářtaktéž jsem spokojen s cyklospecialitami
odpověz na tento komentářDoproučuji pro nákup obchod cyklospeciiality.cz
odpověz na tento komentářKlasický dojezd je okolo 100 km na nabití,
odpověz na tento komentářA jaký je tak dojezd těch elektrokol? a nemáte někdo vyzkoušeného výrobce, případně i servisní místo pro elektrokola?
odpověz na tento komentářZaměřte se hlavně na prodejce, aby to pak byl schopen servisovat, a také na výkon motoru ten je velice důležitý
odpověz na tento komentářDobrý den, chtěl bych koupit manželce elektrokolo, na co se mám před koupí zaměřit?
odpověz na tento komentářmají tam spoustu kol od skládaček až po elektrokola, takže jenom doporučuji
odpověz na tento komentářproto jsem neváhal a do pár dnů jsem si ho koupil v cyklospecialitách
odpověz na tento komentářelektrokolo jsem vyzkoušel a už jsem se od něj nemohl odlepit - pecka věc
odpověz na tento komentářsám jezdím na ekole 2. rokem a právě to z cyklospecialit mi přiapdá naprosto pohodový za tu cenu
odpověz na tento komentářza mě cyklospeciality když elektrokola
odpověz na tento komentářvyzkouset je muzete v tom svete elektrokol, maj asi 120 ruznych na ktere si muzete sednout!
odpověz na tento komentářnevim jake jsou cyklospeciality, ale tohle urcite nepise spokojeny zakaznik.. rozumny je si opravdu nejake to kolo vyzkouset a vse si nechat vysvetlit
odpověz na tento komentářjinak.. jurasek :D :D jasne
odpověz na tento komentářve svete elektrokol maj spoustu kol k vyzkouseni
odpověz na tento komentářtaky se mi nejlépe jezd na elektrokole z cyklospecialit
odpověz na tento komentářkupoval jsem od nich ekola pro mě i manželku a jezdí se nám naprosto báječně
odpověz na tento komentářna ekola je dle mě nejlepší obchod cyklospeciality
odpověz na tento komentářelektrokola jedině z cyklospecialit, lepší obchod s elektrokoly neznám
odpověz na tento komentářPak doporučuji obchod v Brně Cyklospeciality
odpověz na tento komentářChtěl bych elektrokolo určitě
odpověz na tento komentářZ vlastní zkušenosti vím, jak manželka byla ráda, že jsem nekoupil kolo normální, s tímhle je spokojená a věřte, že značka ap. je jí úplně jedno. Každopádně koupil jsem Lectron, zdarma vám ho přivezou i domu. Hodně štěstí
odpověz na tento komentářA chceš klasické kolo? nebo elektrokolo? když to píšeš pod tento článek?
odpověz na tento komentář