Jak se vyrábí cyklistická duše?
Do Velkého Poříčí, kde gumárenská firma Mitas vyrábí duše pro jízdní kola, se vydali kolegové z partnerského serveru MTBS.cz. Reportáž z výroby vás možná mnohým překvapí...
V továrně České gumárenské společnosti ve Velkém Poříčí vznikají nejrůznější pryžové výrobky především pro automobilový průmysl, ale také veloduše. Těch tu ročně vyrobí 8,5 milionu kusů, což jsou asi 3 procenta celkové světové výroby! Zajímavé je, že tento podnik je jediným v Evropě, zbytek veloduší pochází zpravidla z Asie.
Mitas ve Velkém Poříčí vyrábí 350 různých modelů duší, které osazují 40 různými ventilky. Duše se vyrábí ze směsi, která se připravuje v domovském podniku Mitasu v Náchodě, ale od směsi pro pláště se značně odlišuje. Především musí být pružná, což zajišťuje tzv. butylový kaučuk, a zároveň vykazovat minimální plynopropustnost, což se přísně testuje.
Směs přichází do továrny v podobě pásů, které jdou do stroje připomínajícího obří mlýnek na maso. Pod vysokým tlakem je směs protlačena jemným filtrem, který má na centimetru čtverečním 300 otvorů (!), aby se zbavila i těch nejmenších nečistot.
Čistá směs potom putuje do dalšího stroje, kde je směs pod obrovským tlakem 250 atmosfér hnána do trysky, ze které už vychází duše. Současně je na gumu stříkán i mastek, prášek který zamezuje slepování směsi a zároveň zajistí kluzkost. Také ji tu přezdívají klouzek.
Nekonečná hadice, která vylézá ze stroje je následně krácena na požadovanou délku, nožem je vyseknut otvor pro ventilek, který se na otvor nalepí. Následuje zhruba osmihodinový odpočinek k ustálení a vychladnutí směsi a poté spojení konců duše. Chybí už jen vulkanizace, což je tepelný proces nutný k tomu, aby duše dosáhla požadovaných vlastností.
Tím je výrobní proces u konce. Téměř. Na každou duši si ještě sáhne pár lidí. Je nutné zkompletovat ventilek, duši hmatem po celé délce zkontrolovat, sbalit a některé potom i vložit do krabičky, aby mohly putovat ke svým majitelům.
Celý článek s bohatou fotogalerií si můžete přečíst zde: Tam, kde veloduše dostávájí duši.
Související články
- Příroda v obležení: Jak a kam hlásit turistický vandalismus
- Kolo budoucnosti od Škodovky
- Jednoduše a rychle k cíli s BeeLine
- Novinka od GoPro už je v prodeji
- Bike Mokumono uspěl na Kickstarteru, teď jde do produkce
- Konec řetězů? CeramicSpeed představil bezřetězový pohon
- Luxusní hodinky pro cyklisty Richard Mille RM 70-01
- Kodaň zavádí informační digitální tabule pro cyklisty
- Startup COBI směřuje pod křídla společnosti Bosch
- Startup Ahooga razantně vstoupil mezi skládačky
Koupil jsem si novou duši. Po instalaci do kola jsem ji nafoukl na 6 barů a to týdne je prázdná!!! Takže ji jednou týdně musím foukat. To je tedy "špičková kvalita", to je opravdu hnus, co se dnes vyrábí. Dříve byly duše opravdu kvalitní, měly bílou nebo červenou barvu, protože byly bez sazí a na jaře jste je nafoukli a byly nafouklé až do podzimu.
odpověz na tento komentář