Londýn: cyklostezky namísto zrušených linek metra
Světové metropole jako je právě Londýn se v posledních letech mohou chlubit nárůstem obliby jízdního kola coby dopravního prostředku. A většina měst k tomu své obyvatele i vyzývá. Buduje se nová infrastruktura, ale objevily se i nápady na využití té stávající...
Bristká metropole, u níž se očekává nárůst obyvatel až na 10 miliónů do roku 2029, rychle roste a procyklistické směřování jejího vedení tak má smysl. Lidé se pomalu ale jistě odklánějí od automobilové dopravy a Londýn hledá možnosti, jak toto odhodlání obyvatel ještě posílit. Uvádí se, že podle statistik vzrostl počet cyklistů v ulicích Londýna od roku 2000 dvojnásobně (možná i proto, že Londýn například zavedl poplatky za vjezd autem do centra města, kde doprava kolabovala).
Jedním z dalších kroků je zavedení tzv. cyklistických superdálnic, kterých chce primátor Londýna Boris Johnson vybudovat v první fázi celkem dvanáct. K tomu počítá s lepším zabezpečením stojanů pro kola na ulicích, v školách či stanicích a pracovištích. Už léta funguje ve městě také systém bikesharingu (více v článku V Londýně si kolo můžete půjčit).
Poněkud z jiného soudku je nápad na využití nepotřebné dopravní infrastruktury: využít nepotřebné a opuštěné tunely metra a vybudovat místo nich cyklostezky. Byla by to pravděpodobně na světě první, samoudržitelná podzemní dopravní infrastrukturu. Podobný nápad jak využít nepotřebné železniční valy se celkem uchytil v Evropě a i v České republice je několik tzv. drážních cyklostezek (více o nich zde).
Související články
- Jízdní kola pomáhají v Británii uprchlíkům se začleňováním
- V Londýně budou půjčovat už i elektrokola
- Londýn v roce 2013 zdraží půjčování jízdních kol
- Eddy Merckx dorazil do Londýna na kole
- Program cyklistiky na OH V Londýně
- Fanoušci cyklistiky v Londýně zaplatí
- V Londýně si kolo můžete půjčit