Výlety

Orient Express Pavla Trčaly: část první - Rumunsko

Orient Express Pavla Trčaly: část první - Rumunsko

Vyrazit s horským kolem do Alp, to už není pro moravské a české bikery nic nedostupného. Ale vydat se na jih a na východ, tedy směrem na Balkán? To už je těžší kalibr. Přesvědčil se o tom Pavel Trčala, který v těchto končinách natáčel sportovní seriál a vzal s sebou i horské kolo.

 

Vyrazit na MTB výlet z Brna či Prahy na jih a západ, tedy někam do Alp je dnes již záležitostí, kterou vyzkoušel téměř každý moravský či český biker. Na kopcích tam najdete ubytování téměř v každém sedle a v údolích dokonce sem tam i nějaký ten penzion s českým personálem a někdy i majiteli. Na trasách pak jistě potkáte i česky hovořící MTB nadšence. Ale směrem na Balkán vaše cesta nebude tak domácí. V Rumunsku, Bulharsku, či Turecku české chaty, penzióny, ani bikery často nepotkáte. Totiž chaty, penzióny a bikery obecně, tam potkáte jen sem tam.

Hory Fagaraš jsou skalnaté a vhodné spíše pro horskou turistiku než pro MTB

Po mé loňské rehabilitační jízdě na kole do Afriky (první díl zde), jsem původně chtěl letos vyrazit na Balkán pro změnu na horském kole. Stejně jako loni, chtěl jsem jet jen tak nalehko bez bagáže a doprovodného vozidla. Dostal jsem ale šanci natáčet sportovně-cestovatelský seriál a k tomu bylo potřeba více hraček. Vzít kitesurf, kiteboard, jetsurf, stand-up-paddle, longboard a rybářskou udici do brašen na kolo jaksi nejde, ale výborně mi pomohl vůz Dacia Duster. Když jsme všechny tyto hračky naskládali do zavazadlového prostoru, který jsme expandovali vykucháním sedaček a přemístěním rezervy, vyrazili jsme na téměř osm tisíc kilometrů dlouhou pouť za off-roadovým dobrodružstvím.

Parťáka na čtyřech kolech jsem již popsal a tím dvoukolovým mi byl tentokrát bicykl Merida One-Twenty na kolech 27.5 palců. Tento rozměr jsem si velmi oblíbil již loni, jak jsem psal v článku o Králickém Sněžníku. Stále si myslím, že tento rozměr je pro normální výšku jezdce tím nejlepším kompromisem a přesvědčil mě o tom i tento freeridový speciál. Když jsme v září projížděli rumunské hory, sníh jsme opravdu ještě nečekali.

Silnice Transalpina je nejvýše položená silnice v Rumunsku

Výborné bikování jsme našli kolem silnice Transalpina. Byla postavena již v roce 1938, ale až donedávna byla nepřístupná pro většinu vozidel. Nedávno dostala nový asfalt, který jsem nejprve vyzkoušel na longboardu. Když se Dacia vyšplhala do průsmyku, vychutnal jsem si hřeben na horském kole. Mimochodem, rumunské hory si můžete prozkoumat i na čtyřech kolech, protože téměř nikde nejsou zákazy a téměř všude se dá dojet autem. Popravdě řečeno bylo venku kolem nuly a někdy i pod nulou, takže normální řidič by zůstal raději v autě. Ale pokud je řidič i biker, určitě by mu to nedalo jezdit po takových úžasných horách za volantem. Hory kolem silnice Transalpina jsou velmi otevřené, zatravněné a proto ideální pro MTB.

Pokud se vydáte do Rumunska, určitě si nenechte ujít také známou Transfagarašskou silnici. Ta už se stala klasikou pro každého, kdo chce prozkoumat nejvyšší hory Rumunska. Avšak na MTB tam není tolik tras jako kolem cesty Transalpina. Hory jsou tady skalnaté a ne tak jednoduše dostupné pro horské kolo. Cesta samotná začíná ve velmi hlubokých lesích. Byl jsem rád, že tuto trasu nemusím šlapat v sedle, protože tyto lesy jsou temné a nezáživné. Holt tu bydlel Dracula. Nyní je jeho hrad ve městě Bran na severu pohoří Fagaras. On, tedy kníže Vlad, tam sice fakticky nebydlel, bydlel totiž v údolí na jižní straně hor v dnes již zničeném hradu Poenari. Každopádně hrad ve městě Bran zpopularizoval Bram Stoker, tedy autor slavného románu o Draculovi.

Město Brašov má malebné, historické centrum

Když už tady budete, určitě se zajeďte podívat do města Brašov, které je dle mého názoru nejkrásnějším městem v Rumunsku. Malebné, starobylé, opravené centrum leží pod dramatickou kulisou hor. Na tyto kopce se dostanete po cestě nebo lanovkou a voilá za chvíli jste v lyžařském středisku, kde se jezdí mezinárodní závody na horských kolech.

V Rumunsku jsme samo sebou navštívili i pobřeží. Zatímco v rumunských horách je dnes možné potkat českého turistu, na pobřeží naše chytače bronzu nepřistihnete. I když za socialismu tam jezdily od nás celé vlaky, protože zde byly jedny z mála písčitých pláží s teplou vodou, kam bylo našim rekreantům povoleno vycestovat. Samozřejmě, východní Německo bylo povoleno a blíž, ale studenou vodu na Baltu nikdo nechtěl. Vydali se sem i moji rodiče na dovolenou, shodou okolností přesně devět měsíců předtím, než jsem přišel na svět. Takže jsem produktem sex on the beach. Ano, uhodli jste správně, tu pláž jsem chtěl najít a nevypadá to tam špatně. Jsou tam kilometry pěkných pláží, kde jsme se věnovali různým vodním sportům. Jen na kolo je to tam celkem nuda, protože je to samá rovina.

Lepší MTB si užijete na pobřeží Bulharska, ale tam se podíváme v příští kapitole...


Autor je majitelem firmy CITY SPORTS s.r.o., jejíž program CITY SKI je největším poskytovatelem jednodenních lyžařských zájezdů v České republice.  Na našich horách ještě sníh neleží, ale CITY SKI aktuálně připravuje třídenní výlet na Kaprun 14. až 17. listopadu 2014. Až k hřebenům hor se expedice dostala díky spolehlivému rumunskému vozidlu Dacia Duster a Pavel Trčala blíže prozkoumal tyto horské hřebeny za řidítky freeridového kola Merida One-Forty.

05.11.2014 - Za hranicemi - autor: Pavel Trčala - 7056x

Související články

  1. Orient Express Pavla Trčaly: část šestá - Antalya
  2. Orient Express Pavla Trčaly: část pátá - Olympos
  3. Orient Express Pavla Trčaly: část čtvrtá - Gökçeada
  4. Orient Express Pavla Trčaly: část třetí - sever Turecka
  5. Orient Express Pavla Trčaly: část druhá - Bulharsko
  6. Pavel Trčala: na kole z Afriky V
  7. Pavel Trčala: na kole z Afriky IV
  8. Na kole z Afriky I: Afrika a Sicílie
  9. Na kole do Afriky XIII: Nikdo se nekoupe v Palermu
  10. Na kole do Afriky XII: Inferno to Palermo

Vlož svůj komentář:


Vyplň antispam nebo
Registrovat Facebookem

Recenze, zájezdy, bazar...

Reklama