Výlety

Savojské Alpy: po stopách Tour na Cormet de Roselend

Savojské Alpy: po stopách Tour na Cormet de Roselend

Není tak slavný jako Tourmalet, Hautacam nebo Galibier. Přesto je dvacetikilometrové stoupání s průměrným sklonem 6 procent vedoucí z Beaufortu na 1968 metrů vysoký Cormet de Roselend jedním z nejhezčích ve francouzských Alpách. Sedlo, které bylo několikrát i v itineráři Tour de France, najdete v Savojsku, jednom z departmentů regionu Rhône-Alpes.

 

Sedlo Cormet de Roselend spojuje města Beaufort a Bourg-Saint-Maurice a desetkrát přes něj vedla Tour de France. Poprvé v roce 1979 a naposledy v roce 2009, kdy sem jako první vystoupal Ital Franco Pellizotti. Mezi vrchaři, kteří ale na tento kopec první kategorie vyjeli jako první před pelotonem jsou třeba také Španěl Alejandro Valverde, Švýcar Alex Zülle a nebo Ital Claudio Chiappucci. Ani z jedné strany přitom nejde o stoupání jednoduché - od Beaufortu je 20,3 km dlouhé s převýšením 1227 metrů a z Bourg-Saint-Maurice měří 19,35 km s převýšením 1154 metrů. V obou případech je průměrný sklon 6 % a maximální 10 %.

Výchozím bodem stoupání na Cormet de Roselend byl v našem případě Beaufort. První čtyři kilometry stoupání nejsou příliš prudká, sklon silnice plné zatáček se zvýší až později, ale nepřesáhne 10 procent. Silnice značená jako D925 nás zavedla nejdříve na 1605 vysoký "předvrchol" Col de Méraillet, odkud se otevírá nádherný výhled na přehradní nádrž Lac de Roselend.

Lac de Roselend

Pro informaci doplňme, že z Beaufortu se sem můžete vydat i přes Col du Pré (1703 metrů nad mořem), a to po silnici D218A, která se od hlavní silnice D925 odpojuje po 5,5 km v Arèches. Na této odbočce čeká na cyklisty maximálně 12% stoupání, které je ale také odměněno krásnými výhledy. A okolo hráze přehrady Lac de Roselend se dostanete do sedýlka Col de Méraillet.

Přehrada Lac de Roselend je dílem společnosti Coyne et Bellier, která ji začala budovat pod sedlem Cormet de Roselend v roce 1955. O pět let později se už začala plnit vodou a v roce 1961 byla do provozu zapojena energetická stanice v přehradě. Výroba elektrické energie je hlavní důvod, proč byla přehrada postavena. Vodní dílo udrží 187 miliónů kubických metrů vody, vlastní hráz přehrady má výšku až 150 metrů a je dlouhá 800 metrů.

 

Následujících 8 kilometrů patří k jedněm z nejhezčích silničních úseků v Alpách. Po silničce D217 se serpentýnami stoupá stále vzhůru, přičemž se můžete kochat výhledy na vodní plochu nádrže, která je do krajiny velmi citlivě zasazená, a také pohledy na stěny okolního masivu a vodopád. Na posledním kilometru se intenzita stoupání značně sníží, takže dojezd na Cormet de Roselend si můžete vychutnat plnými doušky. Sedlo Cormet de Roselend leží v nadmořské výšce 1968 metrů a je chráněno před silnými větry vysokými stěnami vrcholů Crête des Gittes (2542 m n. m.), la Clavetta (2644 m n. m.), Aigle du Grand Fond (2889 m n. m.) a la Terrasse (2891 m n. m.).

Také sjezd do Bourg-Saint-Maurice si užijete, jen s kocháním buďte opatrní a věnujte se i řízení kola. Klesání je stejně nekompromisní jako stoupání nahoru, takže kolo se vcelku ochotně rozjíždí do nemalých rychlostí. Čeká vás ale kvalitnější asfalt a v horní půlce i širší silnice a méně zatáček. Serpentýn si užijete až až ve spodní polovině sjezdu až do samotného Bourg-Saint-Maurice. Toto město možná znáte ze zimních cest za lyžováním, neboť kousek od něj leží zimní středisko Les Arcs.

Foto: autor

04.09.2014 - S dětmi - autor: Tomáš Gladiš - 11145x

Související články

  1. Turistické agentury vidí v elektrokolech velký potenciál
  2. Tour de France sleduje podle průzkumu čtvrtina Čechů
  3. Bordeaux investuje do rozvoje cyklistiky
  4. Tour de France se příští rok vrátí na slavnou horu Mont Ventoux
  5. K železnému kříži na Col de la Croix de Fer
  6. Na kopci srpna si můžete vyšlápnout Stelvio bez automobilového provozu
  7. Tým Bora-Argon 18 má na Tour de France vlastní kuchyň. Pojízdnou!
  8. Provence: tradiční hostitel etap Tour de France
  9. Provence: Do Camargue za přírodou i dobrým jídlem
  10. Provence: Na kole krajinou okrových skal

Vlož svůj komentář:


Vyplň antispam nebo
Registrovat Facebookem

Recenze, zájezdy, bazar...

Reklama