Stará Eska jako originální městské kolo
Městská kola jsou stále více „IN“. Zatímco na vesnicích se vzhled „kola na nákup“ zas až tak neřeší, důležité je, že je kolo pojízdné, ve velkých městech si stále více potrpí i na vzhled a provedení. Já, milovnice moderních skládaček, jsem před časem objevila u popelnice skvost – starou Esku, na kterou nyní nedám dopustit
Nedávno mi zmizela z balkónu moje „vymazlená“ skládačka, někomu se stejně jako mě moc líbila, tak si pro ni v noci prostě vylezl, kdovíjak spustil z druhého patra dolů a odvezl. Lhala bych, kdybych řekla, že jsem neměla vztek a neuronila pár hořkoslaných slz. Ale obvykle mě nebaví brečet a žehrat na osud příliš dlouho, a tak jsem začala řešit, jak se budu přepravovat po nejbližším okolí. Dražší horské kolo není na nákupy moc praktické, nemám (ani nechci mít) na něm nosič, košík, stojánek a hlavně si mi ho nechce každý den několikrát tahat ze sklepa a opět uklízet. Nakonec jsem si vzpomněla, že u našeho dědečka v dílně stojí jakýsi menší zaprášený vehikl, který kdosi objevil u popelnice a přivezl dědovi-kutilovi.
Jak sundat staré nálepky?!
Z vehiklu se vyklubala několik desetiletí stará Eska s typicky drobným a velmi bytelným rámem, nápadnými a pohodlnými řidítky – pochromovanými vlašťovkami, úžasným sklapovacím nosičem na pevné pérko, starým odpruženým sedlem a hliníkovými blatníky. Kolo jsem umyla hadicí, vydrbala, nechala uschnout, nastavila sedlo a otestovala. Testovací jízda dopadla úžasně: rám téhle obstarožní fešandy byl snad navržený přesně na mých 163 cm, posez byl úžasně pohodlný. Bonusem navíc bylo i funkční dynamo a zadní červené světlo. A jelikož jsem puntičkář, bude samozřejmě zapotřebí drobných estetických a technických úprav: promazat řetěz, dokoupit brzdové špalíky a některé praktické doplňky…
Přestříkat, promazat, doladit
Jelikož jsem estét, a ke spokojenosti mi nestačí spolehlivá funkčnost a pohodlný pozes, jala jsem se kolo trochu zcivilizovat. Nejdřív šly dolů otrhané a zašlé nálepky; výborně se mi osvědčil fén, kterým jsem pomocí horkého vzduchu uvedla letité tuhé lepidlo pod nálepkou do mazlavé konzistence. Pak v roli nástroje přišly na řadu mé nehty (razantně) a nůž na koberce (jemně a opatrně). Zhruba tři desetiletí staré nálepky šly dolů jako po másle, zbývalo se vypořádat se zbytky lepidla na rámu. Půl práce odvedl technický benzín, a když mi došel, vzala jsem za vděk odlakovačem na nehty (nechtělo se mi v zápalu práce do nacpaného Tesca pro benzín). Pak přišel na řadu letitý stříbrný sprej na auta, čekající na svou velkou chvíli ve sklepě. Po očištění a jemném zbroušení patřičných částí kola jsem přestříkala kryt řetězu a stejnou barvou pomocí mističky z alobalu a dceřina titěrného štětečku od temper přetřela i nosič a kdejaké nevzhledné místečko. Hnědo-stříbrné kolo začínalo mít konečně ten správný šmrnc, nablýskaný stroj si říkal o řádné promazání, zvlášť zuboženě vypadal mnoho let nepohyblivý řetěz. Jednou z posledních estetických teček, tedy alespoň jsem si to v té chvíli myslela, bylo objednání nových nálepek. V jednom e-shopu mi do oka padly stříbrné nápisy „Alfa Romeo“, no nekupte to!
Doladit „nákladní prostor“
Novotou zářící zadní nosič je bezvadně funkční a pevný (zkušebně uveze i takřka 30 kg dceru). Případné použití gumicuku bezvadně nahrazuje velmi pevný sklapovací držák, typický pro těžkotonážní normalizační kola. Kvůli praktičnosti a zvyku jsem dokoupila odnímatelný přední košík, který si na menší nákupy beru s sebou do obchodu a rovnou do něj nakupuji. Nakonec jsem si oproti úsporným plánům pořídila ještě nové pohodlnější (a hezčí) gripy na řidítka a také při jízdě po městě neocenitelný stojánek a nové brzdové špalíky. Po všech úpravách čítajících okolo 500 Kč jsem s mým novým městským kolem od popelnice nadmíru spokojena. Je krásné, lehce retro, má duši, je neskutečně pohodlné a výtečně ovladatelné, takřka nezničitelné a vzhledem k absenci přehazovačky minimálně poruchové, nákladní potenciál má obrovský. Je pravda, že je kolo sice je těžší, ale rozhodně se nebojím, že by mi někdy v budoucnu vzhledem k použitému materiálu kupříkladu praskl rám, nebo se nějak ohnul. A navíc, o kolo se opravdu nebojím! Sice ho u obchodu, pošty, úřadu či metra zamykám, ale strachy se o něj neklepu. Koneckonců je to kolo od popelnice a děda mi hlásil, že mu známý přivezl ještě jedno!
A proto, milí cyklisté, kterým se po městě stejně jako mě neosvědčil váš horský miláček, neutrácejte peníze za nová městská kola, ale vyrazte k prarodičům na půdy a sklepy, popusťte uzdu své fantazie a tvořivosti a užívejte si pak neopakovatelné originality svých staronových strojů.
Související články
- Španělská Orbea představila městského krasavce Diem
- oh!bike je jedním z nejlehčím elektrokol do města
- Cyklista na chodníku: jak to vlastně celé je?
- Podle Cyklobarometru se nejlépe cyklisté cítí v Otrokovicích
- Právě vychází příručka městského cyklisty Městem na kole
- „Cyklostezku někdy najdete i tam, kde ji nečekáte,“ říká lékař a zapálený cyklista Richard Češka
- Máte skládačku Brompton? Pak čtěte dále
- Startup Ahooga razantně vstoupil mezi skládačky
- Aplikace UrbanCyclers začíná odměňovat své uživatele
- Jak poznat na kole celý svět? Se skládačkou můžete i do letadla
Dobrý den.Paní Martino vlastním taky originální malou skládačku Eska koupenou v r.1987 s původní lakem a nálepkami a hlídám si ji víc než auto.Má láskyplnou péči a taky si to užívá.Ozvali se dva kupci že ji okamžitě koupí ať si stanovím cenu.Jak dopadli snad ani nemusím psát.Sháním součástky do rezervy kde se dá jak nové tak i použité které si sám zrenovuji.Jen málo e-shopů je už má ale zatím to jde.Jsem rád že se najdou i znalci takových retro uměleckých děl jako je tohle.Přeji hezký den.
odpověz na tento komentářAno mají i tři pobočky v Brně, Praze a Hradci Králové.
odpověz na tento komentářA prosím mají jen eshop? nebo najdu někde i jejich pobočky?
odpověz na tento komentářJá jsem také hledl, potřeboval jsem nějakou, která bude kvalitní a pohodlná a hlavně, kterou bych dal pohodlně do auta, nakonec jsem ji našel v obchodě https://www.cyklospeciality.cz/
odpověz na tento komentářAhoj, nevíte někdo kde bych mohla koupit kvalitní skládačku?
odpověz na tento komentářjak funguje přehazovačka -je uvnitř v náboju kola-- kolo mi zpadlo a už to nejde !
má 3 rychlosti
odpověz na tento komentářMoc hezká. Taky začínám s renovací staré Esky, co ležela spoustu let na půdě. :)
- na tento komentář reaguje MartinaM — #
- na tento komentář reaguje MartinaM — #
odpověz na tento komentářKrasne kolo, plaste ale taky nejsou puvodni "Eskovske", ze? Chystam renovaci skladacky a vase kolo je hezkou inspiraci.
odpověz na tento komentářDobrý den, chránič je original od popelnice :-), pouze jsem jej přelakovala stříbrnou metalízou. Gripy jsou z nabídky SP Kola (www.spkolo.cz) - nic speciálního, ale nevím, zda je tam ještě mají. Mějte se a Eskám ZDAR! Martina
- na tento komentář reaguje Lida — #
- na tento komentář reaguje Lida — #
- na tento komentář reaguje Lida — #
- na tento komentář reaguje Lida — #
odpověz na tento komentářDobrý den, chci se zeptat, kde jste sehnala chránič nad řetězem a odkud máte gripy? Renovuji taky přítelkyni svojí starou esku a tento kryt marně shánímé, děkuji za informace :)
odpověz na tento komentářDíky za historické okénko, ale že je tato Eska skládačka, jsem nepsala :-), pouze jsem se svěřovala s tím, že mou skládačku (můj cyklistický nákupní vozík) mi kdosi zcizil a Eska jí výborně zastoupila. Nicméně díky, Martina M.
odpověz na tento komentářPředně je třeba blahopřát ke snaze,že vše staré,není k ničemu.
Další věcí je to,že se nejedná o rám páteřový,takže se nejedná o skládačku.
Tento typ rámu,který máte,byl do roku 1989 součást výroby pro vývoz.Páteřový rám má značení 636.00 a je skládací.(Výroba rámů provoz Plesná u Chebu,zadní ramena letována k sedlové trubce ručně.Vidlice letovaná v průběžné peci.)Rám stejné geometrie jako máte se pak vyráběl ve větší verzi 638.00,kdy byla kola 24" .Pro zájem a nedostatek tohoto typu kol se pak v Libertě začala tato velikost a konstrukce vyrábět také,s prvky technologie Liberty.
odpověz na tento komentářJá tleskám, moc hezké retro kolo a v době výroby ani netušilo, že jednou bude CITY-BIKE.
odpověz na tento komentář