Trh s jízdními koly v ČR roste
Češi si v roce 2013 pořídili o 10 procent více jízdních kol, než v roce předchozím. V prodejích vedou 29" horská kola a trekkingová kola, rozmach se očekává v prodejích elektrokol.
Statistiky dokazují, že Češi holdují cyklistice ve velkém. Ukázala to už anketa Sport roku 2012 (více v článku Jakému sportu se Češi věnují nejvíce?) a také statistiky prodejů jízdních kol z roku 2013. Jak uvádí Jakub Ditrich na serveru Bike-eu.com, v České republice se vloni prodalo 370 tisíc jízdních kol a v porovnání s tím 170 tisíc automobilů. Vzhledem ke kurzu české koruny a eura přitom ceny zboží ze zahraničí, což se týká mnohdy i cyklistického vybavení, spíše rostou.
Trendem v prodejích jízdních kol v ČR je podle Jakuba Ditricha silná kategorie horských a krosových kol. Standardem ve střední a vyšší cenové kategorii jsou horská kola s rozměrem ráfků 29“ následovaná koly s 27,5“ ráfky. Donedávna jediný rozměr 26“ je dnes doménou prakticky již jen levných jízdních kol v ceně okolo 10.000,- Kč.
Česká a Slovenská republika navíc dále zůstávají důležitým centrem výroby jízdních kol. Lídry jsou značky Author, Superior, Rock Machine, Kellys, 4EVER, a MasterBike. Šumperská továrna BPS Bicycle vyvezla 90 tisíc jízdních kol a navíc 10 tisíc e-biků pro německý a švýcarský trh. Sílu České republiky ve výrobě jízdních kol dokazuje i účast 20 firem na mezinárodním cyklistickém veletrhu Eurobike v německém Friedrichshafenu.
Elektrokola zaostávají
Čeští zákazníci jsou podle Jakuba Ditricha stále ještě vcelku konzervativními zákazníky a i proto elektrokola na své objevení stále ještě čekají. Češi je považují za vhodné pro lidi s horší kondicí, použití pro dojíždění jim stále ještě zůstává utajeno. Přesto, mluvíme-li o prodejích elektrokol, jsou vůdčími typy v prodejích horská a trekkingová kola s elektrickým motorkem, v Praze navíc „frčí“ také skládací elektrokola. Zdaleka však nejsou elektrokola v Česku k vidění tak často jako v zahraničí. Na druhou stranu jsou prodeje stále výrazně vyšší než třeba v sousedním Polsku, kde se prodalo asi 6 tisíc elektrokol za rok.
Stále je tedy v prostor pro růst segmentu elektrokol, který je odborníky odhadován na 16-20 procent ročně. To staví trh s elektrokoly v Česku na stejnou úroveň jako třeba ve Francii nebo Španělsku. Tahouny jsou Agogs, Leader Fox, Apache a dalších asi 20 tuzemských značek, z nichž některé mají velký exportní potenciál.
Češi zůstávají i nadále velkými cyklistickými fanoušky. V zemi jezdí asi 5 miliónů jízdních kol, rozrůstá se síť cyklotras a cyklostezek a mezinárodní stezky společně s certifikací Cyklisté vítáni cílí také na zahraniční cykloturisty. Na druhou stranu ale v ČR chybí investice do rozvoje infrastruktury především ve větších městech a například v Praze jsou stále na kole uskutečněny jen asi 2 procenta všech cest jejích obyvatel.
Foto: Petr Bureš
Související články
- Obliba jízdního kola u nás dosahuje vrcholu
- Aplikace UrbanCyclers začíná odměňovat své uživatele
- Rekordní počet účastníků soutěže Do práce na kole
- Cyklisté v Bosně a Hercegovině už nemají přilby povinné
- Co lidi motivuje k dojíždění do práce na kole? A co naopak brání?
- Ekonomické přínosy cyklistiky
- Cyklistická akademie učí města, jak zvýšit počet cyklistů v ulicích
- Nový systém ochrany cyklistů představilo Volvo
- Kampaň „Do práce na kole“ ocenila Evropská komise
- Co brání rozvoji cyklistické dopravy v Česku?