Výlety

Ztraceni ve Svaté zemi: MTB v Izraeli

Trialová hvězda David Cachon se vydala na dobrodružnou výpravu na horském kole do jedné z nejzajímavějších zemí světa. Přinášíme vám jeho zážitky a fotografie, které dvojnásobný mistr světa ze Španělska ekluzivně pro Kolo.cz poskytl.

Izrael je země, která úplně změnila veškeré představy, jaké jsem o ní měl dříve měl. Ukázal mi, že lidé tam mají cit pro horská kola a milují je. Od severu po jih země jsme neustále naráželi na skvělé obchody plné toho nejnovějšího vybavení, a to i přesto, že izraelská vláda nedávno uzavřela spoustu horských stezek a tím život bikerům značně znesnadnila. Je to země plná historie a Jeruzalém je jedním z nejúchvatnějších míst, jaké jsem kdy navštívil. Zažili jsme neuvěřitelně silný mix náboženství, kultur, chutí a vůní, který jsme ještě nikdy nikde nezažili.

Den první

Budík přerušuje mé slastné snění a tak začínám klopýtat po pokoji ve snaze dostat své nohy do kalhot. Naštěstí jsem si všechno oblečení připravil už před spaním, takže i chodící mrtvola jako já se zvládne obléknout. Vezmu do ruky pár menších zavazadel (zbytek mám už sbalený v autě) a mířím do Madridu, kde mám vyzvednout svého nejlepšího kamaráda a fotografa Ismaela. Snažím se vybírat v rádiu nějakou hardcore muziku, protože je teprve třičtvrtě na šest. Bude to dlouhá cesta.

Do hlavního města přijíždím načas. Nabírám Ismaela, parkujeme auto a bereme taxi na letiště. Řidič je vyděšený když vidí, kolik toho je. Dominuje krabice s nápisem Rose a nálepkami jako Ion, Poc, SrSuntour, El Gallo, FiveTen, Wallride a La
Casa de la Bicicleta.

Zdlouhavé cestování a brzké vstávání si vybírají svou daň

Na letišti už na nás čekají lidé z ministerstva pro turistiku, kteří nás vítají a dávají nám k vyplnění dlouhý bezpečnostní protokol s otázkami zaměřenými především na to kdo jsme a co jedeme dělat do Izraele. Samotný pětihodinový let byl oproti tomu procházka růžovým sadem, prospal jsem se a oči otevřel jen abych zkontroloval, co dělá Ismael (četl si knížku o fotografii) a když nám milé letušky přinesly něco k snědku. Po přistání následovala další kontrola a vyzvednutí zavazadel a pak už jsme se přesunuli k přepravní společnosti, která nás měla převézt z Tel Avivu do Nahariya. Dvě hodiny v komfortním Mercedesu s koženými sedačkami, modrými neony, wifi a nikoliv překvapivě naplno puštěnou klimatizací.

Na hotelu bylo k našemu velkému překvapení už po večeři. Je půl desáté, ale v Izraeli zdá se lidé večeří dříve než u nás ve Španělsku. Ovoce v balíčku na pokoji bylo naší večeří a Ismael se pustil do přípravy svého fotografického nádobíčka. To já jsem složil svého dvoukolého přítele Uncle Jimbo doplněného pro tuto akci o pár exkluzivních věcí jako jsou komponenty od El Gallo Components a nová vidlice a tlumič od SR Suntour. Po sprše jsem zjistil, že máme na terase před pokojem jacuzzi. Konečně ten výlet dostává nějaké jasnější obrysy.

Den druhý

Opět vstáváme brzy, budík zvoní o šesté. Náš průvodce Ran Ganor je už dole a tak jsme urychlili snídani. Zapomněl jsem napsat, že náš hotel Carlton v Nahariyi stojí na jedné z hlavních ulic ve městě. Rozhodli jsme se dnes vyrazit do oblasti Birya, která je asi hodinu jízdy z hotelu. Našli jsme tu jeden z nejzábavnějších trailů v Izraeli - bylo tam pár technických sjezdů, ale jinak to byla krásná projížďka. Podloží je suché a prašné, ale traily jsou ve skvělém stavu a gumy drží perfektně. Pak jsme zamířili do nedaleké pevnosti v Birya, která dnes slouží jako škola pro děti. Svačíme a naše fantazie běží na plné obrátky. Jak to tu asi vypadalo dříve?

Koho by napadlo, že se tu dá dovádět na kole?

Odpoledne jsme jeli do pobřežního města Akko na břehu Středozemního moře v blízkosti Haifa Bay. Je to jedno z nejstarších měst na světě, které se nachází na severním konci zálivu Acre nebo též Akko. To je biblické jméno pro sídlo, které bylo založeno přibližně 1500 let před Kristem. Pravdou je, že projížďka městskými uličkami s úzkými schodišti, nás rychle dostala do atmosféry doby, kdy toto město kdysi vznikalo. Po setkání s pár místními jsme se rozhodli pro kávu na tureckém bazaru, úzké chodbě plné obchůdků a míst, kde si můžete dát kávu nebo čas a ochutnat místní speciality. Připomnělo mi to Maroko. A dám vám jeden tip: než něco koupíte, zeptejte se na cenu a vyjednávejte. Jinak tu cokoliv koupíte hodně draho.

Turecký bazar

Stmívá se tu už v pět odpoledne a tak se přesouváme do restaurace Uri Bu, kterou nám doporučili místní. Provozuje ji charismatický šéfkuchař, který tu představuje asi to, co u nás ve Španělsku Berasategui. Jeho knihy jsou na každém pultu a když se rozplýváme nad jeho specialitami z plodů moře, přichází nás pozdravit. Není pochyb, že právě on nám může hodně říct o historii města Akko. S plnými žaludky a plni dojmů se pak vracíme do našeho hotelu, který ale už zítra opustíme. Je čas přesunout se do jiného koutu Svaté země.

Den třetí

Ještě než odtud odjedeme, musíme si zajet do oblasti Zippori, která dostala své jméno podle řeky, jež jí zavodňuje. Míříme do stejnojmenného pralesa, v němž nacházíme i zvláštní obchod s koly. Hned za jeho dveřmi začínají nejlepší traily v této oblasti. Klikaté stezky se kroutí mezi kameny a stromy, neskutečně si tu jízdu užívám. Rychlost, zatáčky i improvizované skoky na skalách pumpuje do krve vysoké dávky adrenalinu.

Nad hledištěm starého římského divadla

Po obědě jsme se rozhodli navštívit ještě ruiny Zippori, starého Zipporah. Je to archeologická oblast na kopci obklopeném úrodným územím západně od Galilejského moře, v blízkosti Nazaretu. Nechali mě tu projet se na kole, což je úžasné, a tak se projíždím mezi patry římského divadla, okolo bývalých domů nebo čehokoliv co tu dříve stálo. Je to mozaika, jejíž odkaz přežívá dodnes. Můžu se dostat i do pevnosti a zbytků synagogy z éry Byzantské říše ze 7. století před Kristem.

Obrovské město s hustým dopravním provozem nás vítá s otevřenou náručí, stejně jako řadu náboženství, která tu společně existují. Chvíli odpočíváme a dáváme si sprchu, abychom se poté vydali znovu na kolo. Tentokrát ale ne do objevování nových stezek, ale magického a historického města plného historie. Historie lidstva. Nemohli jsme potkat nikoho lepšího než kluky z Bike Jerusalem. Provedli nás uličkami starého města a nespočtem pasáží. Bůh ví, co se tu dělo před tisíci let...

Večeře dává povedenému dni korunu

Je čas jíst a tak zastavujeme v jedné z restaurací ve starém městě. Trocha salátu, kebabu, limonády a artézského cukroví nám na regeneraci stačí. Město pod osvětlením lamp má neuvěřitelnou atmosféru, to musím uznat.

Den čtvrtý

V uličkách Starého města

Zažívám jeden z nejhezčích dní na kole vůbec. Mohl jsem se projet místy, kde se možná tvořila historie lidstva. Mohl jsem se těch míst dotknout, cítit je a vnímat jejích vůni, což je neuvěřitelně autentický zážitek. Mám pocit, že moje ježdění je díky tomu na úplně jiné úrovni. Napadlo nás, že po včerejším intenzivním večerním zážiku ve městě, bychom se mohli dnes ztratit v hloubce Jeruzalému a nechat se unášet jeho životem.

Vylezli jsme na střechy domů, navštívili místní trhy a pak nás silný déšť zahnal ochutnat místní jídlo: kebab doplněný cibulí a rajčaty. Bylo to neuvěřitelně chutné jídlo, které s kebabem jak jsem jej znal dosud nemělo vůbec nic společného! Je to prostě neobyčejné místo.

Jeruzalém a zapadající slunce

Jeruzalém je město postavené tisíce let nazpět. Jeho historie rezonuje s větrem v uličkách mezi domy a když se zaposloucháze, uslyšíte jejich zdi mluvit. Je to zázračné město, které lákalo milióny poutníků po tisíce let. Je to Jeruzalém, hlavní město Izraele a jediné město na světě, které má 70 jmen pro lásku a touhu a ve starých mapách pozici středu světa, čímž vede k obdivu jako k mladé nevěstě. Jeruzalém probouzí ohromující emoce, které slibují duševní a posvátné zážitky, sílu a půvab, zájímavé výlety a zábavná dobrodružství.

Zeď nářků v Jeruzalémě

Srdce jeruzalémského starého města je ohraničeno zdí a rozděleno do čtyř čtvrtí: Židovské, Arménské, Křesťanské a Muslimské. Jewish, Armenian, Christian and Muslimské. Tyto zdi obklopují důležitá svatá místa tři hlavních náboženství: Zeď nářků (uctívaná Židy), kostel Božího hrobu a Skalní dóm na Chrámové hoře. Náměstí, kde se nachází Zeď nářků, navštěvují ročně miliony věřících. Blízko odtud jsou i další místa, která jsou pro Židy důležitá. Pod Zdí nářků, nejposvátnějším místem judaismu, byly objeveny tunely, v blízkosti je také Davidson Centrum a židovská čtvrť s pozůstatky římské ulice cardo a Citadelou, zvanou také Davidova věž, v níž sídlí jedinečné Muzeum dějin Jeruzaléma. Na jihu města jsme navštívili Město Davidovo - nejstarší obydlenou čtvrť Jeruzaléma a významné archeologické naleziště, kde vyrostl prastarý kananejský a izraelitský Jeruzalém.

David u Zdi nářků

Druhý den už ale Jeruzalém opouštíme a míříme za jiným dobrodružstvím...čtěte dále!

Seznam stránek článku:

7. Noční přejezd Javorníků: ojedinělá MTB vyjížďka na Valašsku
  8. Cestovatel Andrew Sykes o cestě na kole ze Španělska do Norska
  9. Češi mapují v Africe stezky pro horská kola
  10. Chcete vyjet na Mount Everest?

Vlož svůj komentář:

Kola, ráfky, pláště / henrywatson850

Assignment help

Jízdní kola / milog36061

Wie funktioniert Trezor Suites?