Články

Auta nebo alternativní doprava?

Auta nebo alternativní doprava?

Automobilový průmysl získal v poslední době několik finančních injekcí a úlevy na dani. Evropská cyklistická federace jej přitom přirovnává k dinosaurovi a upozorňuje na fakt, že zákonodárci zapomínají na alternativní řešení dopravy.

Alternativní dopravní prostředky včetně těch na elektřinu se podle Evropské cyklistické federace (ECF) ukázaly být ekonomicky životaschopným řešením. Německá kancléřka Angela Merkelová před pár dny rozhodla o podpoře vývoje aut na elektřinu a daňovém zvýhodnění jejich majitelů. V Šanghaji schválili vydávání příspěvku 20 tisíc juanů (2160 Euro) na nákup elektromobilů.

ECF má 500 tisíc aktivních členů ze čtyřiceti zemí. Jejím cílem je mimo jiné poukazovat na cyklistiku jako prostředek proti negativních sociálním, zdravotním a enviromentálním dopadům současných způsobů dopravy.

Podle ECF ale tento trend není správnou cestou udržitelné dopravy a zapomíná se na jízdní kola a elektrokola, která by měla hrát především ve městech největší roli v hledání alternativních způsobů dopravy. Zároveň výzkum ECF vyvrací cíl Merkelové, která by do roku 2020 na německých silnicích viděla jezdit okolo miliónu aut na elektrický pohon. Respektive říká, že toto číslo není nijak impozantní, když v Německu jezdí dvaačtyřicet miliónů automobilů a elektromobily by tvořily asi 2 % trhu. Naopak ECF upozorňuje na fakt, že v Německu už jezdí milión elektrokol!

Společně s ECF kritizují rozhodnutí konkrétně německé kancléřky také další organizace jako Greenpeace, Přátelé země (BUND) nebo Unie pro zachování přírody a biodiverzity (NABU). Všechny tyto organizace tvrdí, že podpora automobilového průmyslu je ignorací trendu, který již pohltil celou Evropu a její velkoměsta, a utápěním peněz daňových poplatníků.

 

 

„Taková rozhodnutí nemají ekonomický, enviromentální ani morální smysl. Výroba elektrického proudu potřebného k pohonu automobilů stále bude produkovat oxid uhličitý a další emise,“ řekl například generální tajemník ECF Dr. Bernhard Ensink.

Je pravda, že prodeje elektrokol jsou na vzestupu (viz například článek Elektrokola v Evropě frčí). Jen v Německu se v roce 2010 prodalo na dvě stě tisíc elektrokol a pedeleků, tento rok se očekává překonání hranice 300 tisíc kusů a další 50% růsta. V blízké budoucnosti by tedy elektrokola mohla tvořit až 15 % objemu trhu se šesti sty tisíci prodaných kusů.

Ceny elektrokol a pedeleků je sice v řádech desetitisíců korun, ale stále jsou ještě samozřejmě dostupnější než auta. Jediné dosud sériově vyráběné auto na elektrický pohon Mitsubishi i-Miev stojí v přepočtu 350 tisíc korun. Výhody, která mluví pro pedelec, jsou především dvě: nabití akumulátoru stojí jen pár centů a dojezd kola může být i 125 kilometrů. A v případě, že majiteli kola po cestě dojde „šťáva“, může na kole šlapat jako na běžném bicyklu. Především ale automobily nijak nepodporují „aktivní mobilitu“. Pohyb je přitom jedním ze základních kamenů udržování zdraví a boje proti civilizačním chorobám.

Na Mezinárodním dopravním fóru v německém Lipsku představí ECF „Sevillskou Chartu“, která vyzývá zákonodárce k zamyšlení nad benefity cyklistiky jako prostředku denní dopravy za zaměstnáním. Jméno má tento dokument podle konference „Velo-city“, jež se konala v březnu tohoto roku v Seville. Podepsali se pod něj zástupci sedmačtyřiceti zemí.

Foto: ECF

28.05.2011 - Elektrokola - autor: redakce - 11228x

Související články

  1. Španělská Orbea představila městského krasavce Diem
  2. Skončila výzva Do práce na kole
  3. Registraci k 10. ročníku Do práce na kole prodloužena
  4. Startuje 10. ročník výzvy Do práce na kole
  5. Kaufland nabízí zákazníkům unikátní stojany na kola
  6. Do práce na kole vyjedeme letos už podeváté
  7. Výzva Do práce na kole poprvé také v lednu
  8. oh!bike je jedním z nejlehčím elektrokol do města
  9. Cyklista na chodníku: jak to vlastně celé je?
  10. Podle Cyklobarometru se nejlépe cyklisté cítí v Otrokovicích

Vlož svůj komentář:


Vyplň antispam nebo
Registrovat Facebookem

Recenze, zájezdy, bazar...

Reklama