Bikesharing bude v Praze do roka a půl
Tisícovku jízdních kol na 150 stanovištích chce rozmístit do roka a půl Magistrát hlavního města Prahy. Inspirace přišla z jiných světových měst, kde již systémy veřejného půjčování kol pro pohyb cyklistů po městě fungují s úspěchem dlouhá léta.
To, po čem pražští cyklisté již nějaký čas volají, se stává realitou. V Praze sice již na bázi dobrovolnosti bikesharingové programy vznikly (např. Rekola), teď ale Praha rozjíždí organizovaný projekt s náklady okolo 40 až 50 miliónů korun, který by měl výpůjčky kol v Praze výrazně rozšířit.
Na právě proběhlém veletrhu For Bikes v Praze si návštěvníci mohli vyzkoušet sdílení kol v praxi. Připravena zde totiž byla praktická ukázka fungování výpůjčních stanic i s možností projížďky na bikesharingovém kole. Projekt tu při slavnostním zahájení osobně představila jeho koordinátorka Monika Krobová Hášová.
Náklady na provoz systému výpůjčních stanic a "vozového parku" jsou přibližně 10 miliónů korun ročně, v čemž je zahrnut i nezbytný servis kol a také jejich rozmísťování na původní stanoviště, aby kola vždy byla k dispozici tam, kde je lidé potřebují. Přestože mají kola pro bikesharing specifický design, dochází i k jejich krádežím, s čímž je bohužel nutné také počítat. Náklady na provoz by kromě poplatků uživatelů měli také sponzoři a další partneři systému.
Co je bike sharing?
Automatizovaný systém půjčování tzv . „veřejných kol" pro širokou veřejnost je fenomén fungující v cca 650 městech po celém světě. Jako součást dopravních systémů měst je alternativou ke standardním prvkům městské dopravy, ekologickým a zdraví prospěšným způsobem pohybu po městě a podporuje udržitelný rozvoj měst.
Pro začátek bude pro 150 výpůjčních míst, jejichž rozmístění teď magistrát vytipovává, připraveno 1000 bicyklů. To znamená, že na jedno kolo bude náležet asi 1200 obyvatel, což je hodnota srovnatelná s Vídní nebo Londýnem. Tak jako v jiných velkých městech v Evropě bude služba placená a kromě krátkodobých výpůjček bude možné si službu předplatit třeba i na půl roku nebo na rok. Roční "permanentka" by měla vyjít na 500 Kč, pro cyklisty z řad turistů nebo sváteční cyklisty by měla být možná i jednorázová výpůjčka nebo půjčovné na den.
Foto: Magistrát hlavního města Praha
Související články
- Čeští "věrozvěstové" cyklistiky mají v Praze svůj pomník
- V Prostějově spustili službu sdílených kol
- Dooring – strašák pro městské cyklisty
- Pražské cyklozvonění proběhne v sobotu 22. září 2018
- Jak projet křižovatkou na kole správně a bezpečně?
- Může jet cyklista po přechodu pro chodce?
- Cyklista na chodníku: jak to vlastně celé je?
- Praha chce zlepšit ohleduplnost cyklistů, motoristů a chodců
- Sdílená kola v Praze levná jako MHD
- Rekola jsou prvních 15 minut zdarma