Cyklistika v Praze přežije, bude ale podfinancovaná
Jak informovala iniciativa Auto*Mat, v návrhu rozpočtu Prahy na příští rok byla v příslušné kapitole nula. Rada hlavního města ustoupila díky nevoli Pražanů od úplného škrtnutí rozpočtu na cyklistickou dopravu, ale vyhráno cyklistika zdaleka v hlavním městě nemá...
Po zrušení pozice koordinátora (informovali jsme v článku S koly už se v Praze nepočítá) by se škrtnutím rozpočtu na cyklistiku pro rok 2013 jednalo o další ránu cyklistické dopravě. Dle původního návrhu rozpočtu Prahy město zřejmě neplánovalo žádné investice do cyklistické infrastruktury, což by však podle iniciativy Auto*Mat byl hazard s bezpečností a zdravím Pražanů. Obyvatelé hlavního města totiž jezdí na kolech rok od roku více.
„Radní zřejmě přesvědčily reakce veřejnosti. Ještě minulý týden byla v návrhu rozpočtu na cyklistickou dopravu čistá nula. Přes víkend se k protestnímu dopisu primátorovi připojilo více než osm set lidí včetně osobností veřejného života. I toto číslo dokazuje, že Pražané jezdí na kolech stále více a potřebují bezpečné trasy," říká dopravní odborník Vratislav Filler z iniciativy Auto*Mat.
Viceprezident Evropské cyklistické federace a člen komise pro cyklistickou dopravu Daniel Mourek se diví, že rada své plány se svým poradním sborem vůbec nekonzultovala. „Překvapuje nás, že o rozpočtových návrzích nebyla vůbec informována Komise Rady hlavního města Prahy pro cyklistickou dopravu. Nevěděli jsme ani o tom, že hrozí vyškrtnutí celé položky, ani o novém návrh na 25 milionů,“ říká Daniel Mourek. „Cyklistická doprava je stále podfinancovaná. Praha by měla na infrastrukturu pro kola vyčlenit nejméně jedno procento výdajů na dopravu. Z přibližně osmi miliard investic na příští rok jde asi o osmdesát milionů. Vychází to ze zkušeností progresivních metropolí Evropy, které mají efektivní dopravu a zdravější životní prostředí než Praha. Množství peněz by mělo odpovídat podílu lidí, kteří jednotlivé druhy dopravy využívají,“ dodává Vratislav Filler z Auto*Matu.
Zatímco od roku 2008 do roku 2011 se roční rozpočet na cyklistickou dopravu pohyboval kolem šedesáti milionů korun, loni poklesl na patnáct milionů a letos chtěli radní tuto položku zcela zrušit. Po protestech Pražanů vyčlenili radní na infrastrukturu pro bicykly pětadvacet milionů. Počet lidí dopravujících se po Praze na kole přitom stále roste. Mezi roky 2010 a 2011 se zvýšil o padesát procent. Pravidelně jezdí na kole asi dvacet tisíc lidí. Poslední velký průzkum, který provedla v roce 2009 agentura GfK odhalil, že každý pátý obyvatel metropole používá k dopravě po Praze alespoň jednou za měsíc jízdní kolo a na bicyklu tak jezdí asi 250 tisíc lidí. Od té doby čísla stále rostou. Iniciativa Auto*Mat dlouhodobě kritizuje skladbu rozpočtu hlavního města. „Největší část peněž polyká tunel Blanka a díky tomu pak nejsou na nic peníze. Město nestíhá opravovat díry v silnicích ani chodníky, škrtají se peníze na MHD, školství i kulturu. Je to důsledek zastaralé dopravní koncepce a špatných priorit,“ dodává Vratislav Filler z Auto*Matu.
Více informací o pražském dopravním rozpočtu: http://www.auto-mat.cz/aktivity/doprava-a-penize/
Zdroj grafiky: Auto*Mat
Související články
- Čeští "věrozvěstové" cyklistiky mají v Praze svůj pomník
- Dooring – strašák pro městské cyklisty
- Pražské cyklozvonění proběhne v sobotu 22. září 2018
- Jak projet křižovatkou na kole správně a bezpečně?
- Může jet cyklista po přechodu pro chodce?
- Cyklista na chodníku: jak to vlastně celé je?
- Praha chce zlepšit ohleduplnost cyklistů, motoristů a chodců
- Sdílená kola v Praze levná jako MHD
- Velká jarní cyklojízda vyrazí 22. dubna ze čtyř směrů
- Pražské cyklozvonění 2015 rozezní smíchovskou náplavku