Podle statistik prodejů kola válcují auta
Po druhé světové válce se na celém světě prodávalo 11 milionů bicyklů a 8 milionů automobilů ročně. A jízdní kola válcují motoristický průmysl i nadále se 130 miliony prodaných kol oproti 50 milionům automobilů.
Obliba cyklistiky rostě celosvětově. A důvody k tomu jsou patrně různorodé – pro obyvatele měst je kolo nejrychlejším a nejefektivnějším dopravním prostředkem. Mnozí berou cyklistiku jako svůj přínos k ochraně životního prostředí, jiní jako volnočasovou pohybovou aktivitu. A roste také obliba elektrokol, kterých se v uplynulém roce celosvětově prodalo na 25 miliónů.
V Itálii, kolébce cyklistiky, předčily statistiky prodejů jízdních kol dokonce prodeje automobilů. A to se v roce 2011 stalo poprvé od druhé světové války! Podle ekonomů je na vině krize, která po Řecku zasáhla i Itálii. V zemi s téměř jedenáctiprocentní nezaměstnaností se prodává ročně 1,75 miliónu jízdních kol ročně a automobilů o něco méně. Kromě ekonomických důvodů ale prý Italové znovuobjevují svou lásku k cyklistice, což je dalším důvodem změny.
V posledních letech se ve čtyřech největších odbytištích automobilů v Evropě, tedy v Německu, Francii, Itálii a Velké Británii prodalo v každé z těchto zemí 2 až 2,5 miliónu vozidel. Především v letech 2000-2005 tato čísla rostla, zatímco teď v posledních letech mírně stagnují nebo klesají.
Nejvíce kol v EU kupují Němci, a to okolo 4 miliónů ročně. Na druhém místě je Velká Británie, což s úspěchy britských cyklistů v posledních letech včetně vítězství Bradleyho Wigginse na Tour de France a v olympijské časovce není velkým překvapením – Britové koupí tři a půl miliónu jízdních kol za rok a velkým tempem tam také roste cyklistická infrastruktura (více zde a nebo zde). Třetí je Francie a čtvrtá Itálie.
Doslova explozi zažívají v posledních letech prodeje elektrokol. O tom, že v Evropě elektrokola frčí jsme již psali i na našich stránkách. Největšími odbytišti takových bicyklů zůstávají Nizozemí a Německo. Třeba v Nizozemí roste trh s elektrokoly o 10 procent ročně, v současnosti tvoří elektrokola 15 procent z celkového počtu prodaných bicyklů a prodeje „obyčejných“ kol mezitím pomalu klesají právě na úkor kol s elektricky asistovaným pohonem.
Mimo Evropu je situace rovněž zajímavá. Třeba v USA zažívají výrobci automobilů krušnější léta. Tamní trh je již patrně nasycen, neboť podle statistik připadá na čtyři americké obyvatele v průměru pět automobilů a zdá se, že zlaté časy rozvoje automobilismu jsou pryč. V roce 1999 se prodalo v celých Spojených státech na 10 miliónů vozů, od té doby prodeje klesají a letos očekávají analytici, že se prodá asi 7 miliónů automobilů. Výrobcům kol se naopak daří držet prodeje mezi patnácti až dvaceti milióny kusů ročně, a to už po dobu více než dvaceti let.
Trhem s obrovským potenciálem je pro mnoho výrobců kol Asie. I když třeba Čína zažívá automobilový boom a ročně se zde prodá okolo 14 milionů vozů (a čísla stále rostou), kola se zde stále těší velké oblibě a prodá se jich okolo 20 milionů ročně. V zemi je údajně až půl miliardy bicyklů! Přitom podle statistik ale Čínané kupodivu jezdí méně než dříve – zatímco před dvaceti lety byla na kole vykonána asi třetina všech cest čínských obyvatel, dnes je to asi 20 procent.
V Japonsku se prodá ročně 8 až 9 miliónů automobilů a přibližně stejné množství jízdních kol. Očekává se ale růst cyklistického trhu. To v Indii kola vládnou naprosto – 15 miliónů prodaných kol je takřka čtyřnásobek počtu prodaných automobilů, i když počty prodaných vozidel rostou (v roce 2000 statistiky uváděly 800 tisíc prodaných aut, aktuálně okolo čtyř miliónů).
Související články
- Španělská Orbea představila městského krasavce Diem
- oh!bike je jedním z nejlehčím elektrokol do města
- Cyklista na chodníku: jak to vlastně celé je?
- Podle Cyklobarometru se nejlépe cyklisté cítí v Otrokovicích
- Právě vychází příručka městského cyklisty Městem na kole
- Obliba jízdního kola u nás dosahuje vrcholu
- „Cyklostezku někdy najdete i tam, kde ji nečekáte,“ říká lékař a zapálený cyklista Richard Češka
- Aplikace UrbanCyclers začíná odměňovat své uživatele
- Rekordní počet účastníků soutěže Do práce na kole
- Cyklisté v Bosně a Hercegovině už nemají přilby povinné