V zimě si kolo zaslouží zvláštní péči
Nedokážete se vzdát jízdy na kole ani o sychravých podzimních dnech nebo v zimě? Oblečení po takové vyjížďce hodíte do pračky, vás spraví teplá sprcha nebo koupel, ale co kolo? I ono potřebuje zvláštní péči, zvlášť jezdíte-li v mokru, sněhu či po prosolených cestách. Pár rad jak na to najdete zde.
Cyklistika není pro mnohé „závisláky“ jen sezónním sportem, naopak - i na podzim, kdy je příroda zabarvená do sytých odstínů, má totiž své vlastní kouzlo a o vyjížďkách v poprašku sněhu ani nemluvě. Příroda jakoby zasypaná cukrem, stromy v lese oblečené v bílém hávu, křupající sníh pod plášti a dým, který doprovází každý váš výdech. S „kalamitou“ posledních dní toto téma nabralo na aktuálnosti.
Na vyjížďky ve sněhu je ale potřeba se připravit, a to nejen fyzicky a dostatečným oblečením, ale i materiálně. Pokud nemáte staré kolo jako „zimáka“, vyplatí se na vašem miláčkovi provést určité komponentové úpravy – koupit blatníky, vyměnit odpruženou vidlici za pevnou, drahé sedlo za nějaké starší,
Před jízdou
Ještě než se vydáte na zimní projížďku, zkontrolujte stav svého kola. Pláště v zimě vozíme spíše podhuštěné, aby měl vzorek maximální kontakt se sněhem a kluzkým podložím. Proto je také dobré volit širší plášť s hrubším vzorkem. Zkontrolujte dále pevné uchycení rychloupínáků kol, funkčnost brzd a řazení. Olejem s příměsí teflonu můžete prostříknout řetěz.
Nižší teploty výrazně snižují funkčnost jízdního kola, proto – pokud plánujete na kole v zimě a blátě jezdit – svěřte kolo do péče odbornému servisu. Mechanik zbaví kolo starých nánosů maziva, vše vyčistí a znovu promaže, aby fungovalo i za ztížených podmínek.
Co s sebou
Určitě je důležité se na zimní projížďku dobře obléct. Pár rad jste dostali v článku Jak se obléknout na podzimní vyjížďku – volte více tenkých vrstev a jako svrchní vrstvu určitě použijte membránovou bundu, která neprofoukne. Pokud mrzne, věnujte maximální pozornost periferii – teplejší čepici, na krk funkční šátek nebo kuklu a v neposlední řadě také teplé rukavice, což ale bývá problém. Teplé rukavice (například lyžařské) totiž bývají tlusté a snižuje se tak schopnost ovládání kola. Cyklistické tretry – nevlastníte-li speciální zateplené zimní – je vhodné ošetřit impregnačními prostředky a navléct na ně speciální návleky (Návleky na tretry aneb zima je tu).
Myslete i na pitný režim. V chladném počasí nebudete mít potřebu tolik pít, ale příjem tekutin je při výkonu velmi významný. Vyplácí se použít batoh s vodním rezervoárem, který vezete pod bundou a tudíž vám jeho náplň v třeskutém mrazu nezmění skupenství (více najdete v dříve publikovaném článku Pitný režim v zimě: pozor na horké a studené). Samozřejmostí by měla být pumpička a namísto lepení si s sebou určitě vezměte náhradní duši. Zimou zkřehlými prsty budete mít i tak co dělat, abyste defekt opravili.
Běžná léčebná kúra
Určitými úkony by si vaše kolo mělo projít po každé jízdě. Je pravda, že málokomu se chce po návratu z vyjížďky ještě leštit a čistit kolo, ale občas není jiné cesty – oddalovat určitou základní údržbu se může škaredě vymstít, ať už po finanční stránce náročností následných servisních úkonů a výměn komponentů, nebo po stránce bezpečnostní. A za podmínek, které většinou provázejí podzimní a zimní dny, to platí dvojnásob.
Pokud chcete mít klid v duši, postarejte se po vyjížďce alespoň o systém pohonu. Řetěz by měl být čistý a promazaný, zuby pastorků a převodníků by neměly být skryté pod nánosy kolomazi a chod řetězu by měl být tichý a měkký. Jak na to? Po vyjížďce řetěz projeďte několikrát po celém obvodu hadrem v sevřené ruce a následně prostříkněte řidším olejem, vhodné jsou oleje s teflonovou složkou. Někteří výrobci mají ve svém sortimentu přímo oleje určené do mokrých podmínek. Je-li řetěz hodně zanesený, znovu celý proces hrubé očisty hadrem a mazání zopakujte. A je-li hodně zle, použijte myčku řetězu. Kluzáky odpružené vidlice by také měly projít očistou a na závěr je namazejte silikonovým olejem.
Pokud už jsou silnice prosolené, umyjte kolo. Sůl není jeho přítelem. Čas od času doporučujeme vysunout a očistit sedlovku a sedlovou trubku, kde se často drží bláto a vlhkost. Spojení trubek a šrouby upínáku sedlovky pak reziví. Podobný zákrok od času zaslouží lanka v bovdenech, které se hodí prostříknout olejem ve spreji, aby se udržela jejich pohyblivost v bovdenu.
Snad vám výše uvedené rady pomohou sebe i kolo dobře připravit na zimní projížďku. Závěrem nezbývá, než vám popřát příjemné zážitky na kole v zasněžené krajině. Kdo z vás zatím zimní vyjížďku nezkusil, nebojte se jí. Otevřou se vám zcela nové rozměry, pohled na krajinu i na možnosti jízdy na kole.
Související články
- Výzva Do práce na kole poprvé také v lednu
- Tipy jak na mráz, déšť a vítr
- Jak teplota ovlivňuje namazání řetězu a funkci řazení
- Fatbike hitem sezóny 2015
- V zimě jezte jinak než v létě, radí naši předkové i čínská medicína
- Stopa pro život odstartuje na Šumavě
- Zima ve Velkých Karlovicích: sjezdovky, běžky i relax
- Tip pro ledoborce: zimní cyklistické tretry Lake
- Cyklistika v zimě: na co si dát pozor?
- Vydejte se na sněžném kole do Laponska s Janem Kopkou
odpověď na Erikvv — #2 Vodou.
odpověz na tento komentářJá kupuji kompletně prostředky k údržbě a čistění na kolo, auto i motorku od výrobce GS27, který je opravdu kvalitní a mám s ním dobrou zkušenost gs27.cz
odpověz na tento komentářVy používáte čistící prostředky bez rozpouštědel?
odpověz na tento komentářPodívejte se po čistících prostředcích, které neobsahují rozpouštědla, která mohou lak narušit. Jinak by to mělo být ok, používat jen měkkou houbu, žádné drátěné kartáče a tak.
odpověz na tento komentářAhoj, poradil by mi prosím někdo, jak umývat dražší kolo? Mám na něm speciální lak, který bych si nerad poškodil…
- na tento komentář reaguje Enduro expert — #6
odpověz na tento komentářkomentář byl vyhodnocen čtenáři jako brak
odpověz na tento komentář