Anglické elektrokolo Wisper 905 Classic - recenze
Vzali jsme si do parády nový model u nás již zavedené anglické značky Wisper. Její kola jsou proslulé svou vysokou nosností, silnou baterií a tedy i velkým dojezdem. Jak je na tom letošní model, který se pyšní zejména novým japonským motorem DAPU s kroutivým momentem 45Nm. Jde jen o obchodní trik nebo se to skutečně projeví na jízdních vlastnostech kola?
Na první pohled působí model elekola Wisper classic příjemným estetickým dojmem díky grafitové metalické barvě. Hydraulické brzdy a další výbava reflektují cenovou kategorii kola. Malinko nás překvapuje osazení modelu kola v této kategorii diodovým ovladačem na řídítkách. Očekávali bychom digitální display. Kolo působí robustnějším dojmem a ve váhové kategorii nepatří k nejlehčím. 25 kg se přece jen již pozná. Vyšší váha je daní za silnou baterii a velký elektromotor, který skutečně již od pohledu má asi o 1/3 větší průměr než u jiných značek kol, která jsme měli k testu k dispozici. Poměrně nepraktický shledáváme stojánek kola, který se sklápí automaticky, tedy musíte s kolem manipulovat opatrně, abyste si stroj za bezmála padesát tisíc korun neshodili na zem.
Posed na elektrokole wisper je velmi pohodlný. K pohodlí přispívá i odpružená sedlovka. Už při prvním rozjezdu však cítíme, že se nejedná o kolo horského sportovního typu, ale spíš cestovní stroj pro pohodlné dálkové cesty. Zajímá nás dojezd a zejména chování kola v kopci a při zatížení vetší váhou a s nákladem. Oficiální nosnost kola dle výrobce je 135 Kg a dojez až 100 km. To jsou právě parametry, kterými by toto kolo mělo být výjimečné. Zapínáme ovladačem asistenci. Ovladač je jednoduchý. V horní části ukazují čtyři diody stav nabití baterie a v spodním řádku pak šest diod šest stupňů dopomoci. Na ovladači je ještě tlačítko pro spínání integrovaných světel.
První jízda
Náplánovali jsme víkendovou trasu s řadou převýšení na Křivoklátsku. Volíme třetí ze šesti stupňů dopomoci. V polovině škály bychom čekali velmi vlažný rozjezd. Wisper nás však zaskočil již v prvním rozjezdu. Vystartoval dopředu „jako když kopne kůň“. Motor má v krutu skutečně sílu. Plynulejší nastavení elektroniky v rozjezdu by asi nebylo na škodu. Systém asistované dopomoci má lehké zpoždění, které potvrzuje zařazení tohoto kola mezi stroje cestovní. U sportovních horských kol je vyžadována větší přesnost a menší zpoždění odezvy motoru pro přesnou reakci kola v terénu. Zajímá nás zejména dojezd při využití středního stupně dopomoci. Baterie 16 Ah s kapacitou 592 Wh slibuje pěkné svezení. Kolo šplhá velmi lehce i ve strmějších úsecích trasy. Kolem Budnenského potoka naopak stahujeme asistenci na první stupeň, aby nás kolo nehnalo dopředu více než je třeba. V terénějších úsecích cesty kolo opět potvrzuje svoje uživatelské určení. Baterie v lyžině za sedlovou trubkou při jízdě po kamenité cestě trošku drnční. Na zpevněné cestě je to bez problému. Velmi příjemná je funkce akcelerační otočné rukojeti, která v případě potřeby kolo vystřelí dopředu. Funkci dobře využijete při nárazovám větším stoupáni nebo při předjíždění.
Máme za sebou 40 Km. Ukazatel na displji ukazuje úbytek jednoho stupně nabití. Čeká nás však kopcovitá část trasy. Končíme ve stoupání u Rakovníka. Baterie na poslední čárce, na tachometru 78 km. Při váze jezdce 90 kg, s nákladem 3 kg a s využitím středního stupně dopomoci je to příjemný výkon.
Shrnutí
Výbava a komponenty: Adekvátní cenové kategorii.
Zpracování: Velmi dobré, nevhodný systémem uchycení baterie pro jízdu v terénu.
Dojezd: V mírně kopcovatém terénu je dojezd 100 km uváděný výrobcem velmi reálný. V hodně kopcovitém terénu a při nastavení vyšších stupnů dopomoci je to však maximálně 80 km.
Ovládání: Diodový displej je velmi jednoduchý a přehledný, neumožňuje však využití pokročilých funkcí jako jsou tachometr, měření ujeté vzdálenosti atd…
Asistence: Šest stupňů dopomoci je dobře odstupňováno, náběh motoru by mohl být plynulejší.
Výkon motoru: Pro motory s omezeným výkonem 250 W dle zákona byl pro nás nový motor DAPU velkým překvapením. Velký kroutivý moment motoru se velmi pozitivně projevil při větším zatížení kola při rozjedu a ve stoupání.
Obecný dojem: Dobře vybavené cestovní elektrokolo, které ocení urostlejší jezdci či ti z vás kdo se skutečně nechtějí na kole moc nadřít.
Další varianty kola
Anglické kolo Wisper Classic je dodáváno i v dámské verzi Wisper 705 Classic...
...a jako skládačka Wisper 806 Classic.
Foto: archiv autora
Související články
- Španělská Orbea představila městského krasavce Diem
- Specialized Turbo Porto praktický náklaďák
- Bosch eBike Systems se zasadí o účinnější recyklaci baterií
- Gogoro představuje Eeyo 1, ultralehké elektrokolo do města
- Příroda v obležení: Jak a kam hlásit turistický vandalismus
- Kolo budoucnosti od Škodovky
- Elektrická silnička od Maserati má prestižní cenu za design
- UCI zavádí mistrovství světa na e-biku
- General Motors chce vyrábět elektrokola
- Jednoduše a rychle k cíli s BeeLine
Koupil jsem ho v obchodě Cyklo speciality, podívejte se na všechna elektrokola, co mají na stránkách, určitě si vyberete, jsou to odbroníci na cyklistiku.
odpověz na tento komentářKde jste ho koupil a od jaké značky jste ho koupil?
odpověz na tento komentářJá jsem si koupil horské elektrokolo se středovým motorem od Bosche a to je hodně kvalitní, mám tam baterii 400 W se kterou bez problému ujedu 90 - 110 km podle náročnosti terénu.
odpověz na tento komentářPo čem se dívat, když chci dobré elektrokolo do terénu?
odpověz na tento komentář