Městské elektrokolo Specialized Turbo Vado 4.0 NB
Horká novinka od Specialized doplňuje sortiment této americké značky v kategorii Citybike, neboli kol určených pro pohyb po městě a na dojíždění do práce. Jaké je tohle elektrokolo?
Horká novinka od Specialized doplňuje sortiment této americké značky v kategorii Citybike, neboli kol určených pro pohyb po městě a na dojíždění do práce. Jaké je tohle elektrokolo?
Specialized Turbo Vado se může pochlubit pohonem Turbo 1.2 Rx Street, který by měl být nastaven speciálně pro požadavky městského provozu. Středový elektromotor Brose o výkonu 250 W je plně integrován do rámu a tvoří spolu s baterií kompaktní celek dolní rámové trubky. Na první pohled tak může nezkušený pozorovatel Vado zhodnotit jako běžné městské kolo.
Tento městský vzhled podporují velmi dlouhé blatníky, nosič využívající zadní blatník coby nosný prvek s nosností 22kg a v něm integrované zadní světlo. Zadní designové světlo ukryté v nosiči nejen dobře vypadá, ale i dobře svítí a to i do stran. Přední 300lm světlo s upravenou optikou nevytváří světelný kužel, ale jehlan, který při správném nastavení dostatečně osvětluje vše co potřebuje turista vidět. Tento poměrné úzký paprsek neoslňuje protijedoucí, ale také při ponoření vidlice do zdvihu osvětluje jen malý prostor před předním kolem. Jediné co z kola výrazně vyčnívá je stojánek, který se nepodařilo ukrýt tak jako veškeré vedení drátů, bovdenů a drátů.
Rám je doplněn odpruženou vidlicí SR Suntour NCX se zdvihem 50mm s pevnou osou 15 mm, což je v tomto segmentu nebývalé. Komponenty řazení a brzdy jsou z produkce Shimana: brzdy hydraulické brzdy Shimano Deore, řazení v mixu Deore SLX a XT, kde sadu XT zastupuje měnič a o zbytek se stará levnější SLX. Představec s držákem na počítač a světlo si vyrobil Specialized sám, stejně tak jako vše ostatní včetně ergo gripů a předního světla. Zvláštní pozornost zasluhují pedály, které místo pinů používají hrubozrnou samolepkou, která je k vidění na skateboardech nebo freestyle koloběžkách pod názvem grip. Celková skladba komponentů je vyvážená bez zjevné slabiny, bránící plně využít potenciál motoru.
Samotné kolo působí mohutným dojmem, který potvrzuje manipulace na místě. Vado je zkrátka velké a těžké. Toto konstatování však postrádá většinu ze své informační hodnoty hned při rozjezdu. Motor zabere s nepatrným zpožděním velmi plynule bez jakýchkoliv nástrah. Razance rozjezdu záleží na zvoleném stupni dopomoci od vlažného Eco módu, přes Sport, kdy za sebou necháváte většinu cyklistů po režim Turbo, kde jste králem křivovatek, pokud se nepotkáte třeba s Turbo Levem. Akcelerace v první chvíli může zastínit ostatní dojmy ze samotného kola. Vado má nižší posed než bývá zvykem v této kategorii, což potěší sportovně laděné cyklisty, zároveň však zarmoutí vyznavače obrácených silničních řídítek. Lehký předklon je tak akorát na to, aby jezdec nevyvracel hlavu do nepříjemných úhlů, ale zároveň poskytuje oporu při silovějším šlapání. Takovýto posed vypadá jako rozumný kompromis pro pohodlné a rychlé cestování.
Přidanou hmotnost pocítíte až v ostrých zatáčkách, které nelze projet plynule a rychle. K celkově pozitivnímu jízdnímu projevu přispívají i firemní pneumatiky Trigger s lehce nadstandartní šířkou 47 mm. Odvádějí dobrou práci jak na asfaltu, kde se lehce odvalují bez zbytečného hluku, tak mimo asfalt, kde na suchém povrchu drží překvapivě dobře i ve větších náklonech. Za mokra je jejich funkce limitována jemným vzorkem, který nemá ambice brázdit bahenní lázně, ale spíš odvádět přebytečnou vodu ze stopy.
Činnost motoru plně souzní s jízdními vlastnostmi. Nástup výkonu je plynulý ve všech režimech, jen intenzita tahu se mění. Na Eco režim je chod motoru velmi kultivovaný a řazení je bezhlučné i s minimálním odlehčení. Při jízdě okolo hraniční rychlosti 27km/h se motor vypíná a zapíná citlivě, ale znatelně. V kopcích nechává motor část dřiny na jezdci. Zde přijde vhod poslední 42 zubový pastorek na jedenáctirychlostní kazetě.
Sportovní režim zaměstnává motor více a řazení zvláště na lehčí převod není úplně hladké. Při výjezdu stačí jen udržovat kadenci šlapání a o ostatní se postará motor. Na hranici 27km/h je vypínání a zapínání motoru poměrně znatelné. Na delších úsecích je tak jízda méně plynulá než na ekonomický režim.
Režim Turbo má razatní nástup, ale kontrolovaný bez hrozby zvednutí předního kola, pokud se o to jezdec vyloženě nesnaží. V tomto režimu už je zapotřebí při řazení opravdu výrazně omezit šlapání, aby nedocházelo k nepříjemným zvukům nebo dokonce přeskočení řetězu. Odměnou je pak zátah motoru, který nezažijí majitelé malých motocyklů. Omezujícími prvky dodávky výkonu je jen kadence šlapání a rychlostní limit. Na nejsilnější mód dopomoci se dají vyjíždět stoupání přes 12% při rychlostech dosahující limitu 27km/h. Stačí jen udržet co nejvyšší kadenci.
Motor Vada má podobnou charakteristiku jako konkurent BOSCH Performance CX. Čím větší kadence, tím větší výkon. Mixem stupňů dopomoci se dá docílit svižná, plynulá a dlouhá jízda atakující 80 kilometrů ve zvlněném terénu při průměrné rychlosti lehce pod 25km/h. Dojezd je dle různých nastavení a vlivů od 40 do více než 100 kilometrů, doba nabíjení z prázdné baterie do maxima je lehce přes 3,5 hodiny. Měřič kapacity baterie zobrazuje pět úrovní nabití. Na rámu jsou to zelené LEDky špatně viditelné na slunci a na palubním počítači se zobrazují jako grafika monočlánku s pěti segmenty. Úbytek energie v baterii se zobrazuje lineárně a je tak možné docela přesně určit jaký ještě zbývá dojezd. Ten bohužel palubní počítač nepočítá. Na Eco režim odpovídal jeden dílek zhruba 20 kilometrům a v Turbo režimu ujelo Vado 13 kilometrů na jeden dílek. Tyto hodnoty jsou velmi závislé nejen na profilu trati, ale například i unavenosti jezdce.
Specialized Vado umí přesně to, kvůli čemu bylo vytvořeno. Jako dopravní prostředek na každodenní použití je plně vybaveno a dokáže čelit všem nástrahám města. Majitele doveze do práce a z práce bez zbytečné únavy či špíny. O víkendu může jet na celodenní výlet, nebo vyveze plný piknikový koš včetně nějaké té lahvinky na nejprudší kopec v okolí, protože nosič s garantovanou nosností 22 kg a motor Turbo 1.2 Rx Street ho prostě uveze.
Vado spadá do poměrné úzké kategorie kol, ze které vykukuje na všechny strany, jen je otázka jestli si v záplavě jiných běžných elektrobiků najde své místo. Předpoklady na to rozhodně má.
Kompletní test včetně konkurenčního srovnání, bohaté fotogalerie a dalších užitečných informací o elektrokole Specialized Turbo Vado 4.0 NB najdete na partnerském serveru MTBS.cz. Kompletní informace o novém Vadu najdete samozřejmě i na stránkách výrobce www.specialized.com.
Související články
- Španělská Orbea představila městského krasavce Diem
- Specialized Turbo Porto praktický náklaďák
- Bosch eBike Systems se zasadí o účinnější recyklaci baterií
- Gogoro představuje Eeyo 1, ultralehké elektrokolo do města
- Přilba, která vám sama zavolá pomoc
- Elektrická silnička od Maserati má prestižní cenu za design
- UCI zavádí mistrovství světa na e-biku
- General Motors chce vyrábět elektrokola
- Leaos je elektrický single-speed s odnímatelnou baterií
- oh!bike je jedním z nejlehčím elektrokol do města