Nizozemci uvedli do provozu první solární cyklostezku SolaRoad
Nizozemci přišli na to, jak udělat cyklistiku ještě zelenější. V Amsterodamu byla minulý týden otevřena první solární cyklostezka na světě. SolaRoad díky unikátnímu povrchu převádí sluneční paprsky na elektrickou energii...
SolaRoad propojila čtvrtě Krommenie a Wormerveer v Amsterodamu a měří zatím 70 metrů. Investice činila zhruba tři milióny euro, celkově by měla být SolaRoad do roku 2016 prodloužena na 100 metrů. Jde zatím o pilotní projekt, který má ukázat, nakolik bude úspěšný.
SolaRoad je výsledkem spolupráce privátního sektoru, vlády a akademiků. První prototyp vznikl už v roce 2010 a po laboratorním testování s dobrými výsledky bylo rozhodnuto o pokračování projektu. Stezka je postavena z článků krystalického křemíku, které jsou zapuštěny do betonu a překryty asi centimetrovou vrstvou tvrzeného skla. Aby SolaRoad neklouzala, je její povrch ošetřen speciálním nelepivým povlakem. Zároveň ale musí povrch "odpuzovat" špínu, aby mohly solární panely pracovat, a přitom všem být dostatečně odolný. To byla pro vývojáře jedna z největších výzev.
Podle odhadů odborníků by 100 metrů dlouhá stezka měla být zdrojem pro takové množství elektrické energie, které by vystačilo pro tři rodinné domy. Panely by mohly být také zdrojem elektrické energie například pro semafory, veřejné osvětlení a nebo elektroauta. Výhodou je, že narozdíl od panelů v běžných solárních elektrárnách, mohou být články SolaRoad instalovány i v zastavěné oblasti.
Pořizovací cena stezky je velmi vysoká, na druhou stranu ale může být podobný povrch nejen cyklostezek, ale i silnic cestou k lepší budoucnosti. Jak podotknul Sten de Wit, který za projektem SolaRoad stojí, s rostoucím zájmem o elektromobily bude třeba hledat i více udržitelných zdrojů. Navíc s pomocí senzorů v silnicích bude možné v budoucnu třeba i efektivněji řídit dopravu automaticky.
GPS lokace cyklostezky SolaRoad: 52.493875, 4.767134
Nizozemci mají hustou síť cyklostezek, kterou ale stále zdokonalují a hledají nové cesty. Připomeňme záměr měst jako je Zutphen a Utrecht vyhřívat cyklostezky v zimě (více zde).
Zdroj a foto: Solaroad.nl
Související články
- Příroda v obležení: Jak a kam hlásit turistický vandalismus
- Startuje 10. ročník výzvy Do práce na kole
- Kolo budoucnosti od Škodovky
- Jak se chovat na společné stezce pro chodce a cyklisty?
- Jednoduše a rychle k cíli s BeeLine
- Dooring – strašák pro městské cyklisty
- Novinka od GoPro už je v prodeji
- Pražské cyklozvonění proběhne v sobotu 22. září 2018
- Nejlepším městem pro cyklisty jsou letos Otrokovice
- Jak projet křižovatkou na kole správně a bezpečně?